Hur behandla stekpanna?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
En sak jag funderar på rätt lång tid, och när jag nu för en gångs skull kommer ihåg frågan medan jag sitter vid datorn så:

När man precis använt en stekpanna, så säga stekt bacon i den, bör man låta den kyla ner först på en kall platta (och så resterna stelna fast) eller bör man kyla ner den genom att hälla (varmt?) vatten på den och få loss den mesta skiten direkt, även att det fräser en massa och röker!?
Skadar det sista alternativet stekpannan? (varmt --> kallt fort)

p.s frågan gäller framförallt teflon-pannor.

Är pannan av bra kvalité med tjock botten är det bra att diska den direkt. I med vatten och diskmedel och låt det gärna koka upp så får du rent så mycket som möjligt.

"non-stick-pannor" skall göras rent så snart som möjligt eftersom intorkat protein förstör beläggningen när det värms upp igen...

Har man däremot budgetsunkpannor måste man vara försiktig eftersom de har en förmåga att slå sig om man häller vatten i dem när de kommer direkt från spisen...

Lite diskmedel och ngn deciliter vatten som får bubbla i den heta pannan medan man borstar, så har jag alltid gjort i min teflonpanna och den är 20 år nu. Bra att utnyttja att pannan är het för att lyfta bort fettet tycker jag.

Teflonet har inte tagit skada i min teflonpanna iaf.

Tackar för informationen! :)

Det är också väldigt viktigt att vara konsekvent och bestämd mot sin teflonpanna.
Ett kokkärl som har oklara förhållningsregler och inte vet sin plats i flocken tar lättare åt sig, till skillnad från en harmonisk panna där det mesta rinner av.

Det är också väldigt viktigt att vara konsekvent och bestämd mot sin teflonpanna.
Ett kokkärl som har oklara förhållningsregler och inte vet sin plats i flocken tar lättare åt sig, till skillnad från en harmonisk panna där det mesta rinner av.

:tummenupp Vilken härlig omtanke om sin stekpanna! Den blir bara bättre ju mer man använder den också va? :hihi

Apapap. Man får inte glömma att många använder det enda rätta sättet att steka: Gjutjärn!

Där diskar man av direkt efter stekning, men helt utan diskmedel!! Sedan värmer man på pannan så den torkar och sedan oljar man in den med lite matolja.

Då håller sig en fin panna väldigt länge!

/ Jens

Apapap. Man får inte glömma att många använder det enda rätta sättet att steka: Gjutjärn!

Där diskar man av direkt efter stekning, men helt utan diskmedel!! Sedan värmer man på pannan så den torkar och sedan oljar man in den med lite matolja.

Då håller sig en fin panna väldigt länge!

/ Jens

Apapa så gör jag med min gjutjärnspanna!
Sedan har jag en traktörpanna, den gör jag på ett annat sätt med.
Man får inte glömma bort att många har traktörpanna.
Min är i rostfritt. Tjockbottnad

Vilket får mig att tänka på en annan fråga;;;

Hur fan göra rent ugnen på bästa sätt??

Sett pantertanter på tv som sprayar såpa i hela ugnen för att sedan värma upp den till 50 grader i 15 minuter.
Då detta gjordes å bästa "tv-kock-manér", vips så var det klart, så är jag tveksam till att den metoden tar bort alla pippifågelrester!

Exakt. HD-infiltrationen av sporthoj har lyckats.

Vänta du bara. Snart kommer det komma stekpannor i superglasfiber som tål värme.
Efter ytterligare ett tag kommer det komma kolfiberimitationer av dessa och naturligtvis även high end stekpannor i äkta kolfiber.

Snart läser vi på teknikforumet; "Hjälp, hur lagar jag min räjsingstekpanna?"

En sak tåls väl att nämnas om gjutjärnspannor är att gjutjärn är ett ganska sprött material. I kombination med materials förmåga att utvidga sig vid värme gör att extremt häftiga temperaturändringar gör att materialet krymper vilket kan skapa spänningar iom att olika delar av pannan kyls olika snabbt. Detta kan orsaka att en gjutjärnspanna spricker.
Men skulle gissa att en bra gjutjärnspanna kräver ganska stora skillnader (säg att du brassat järnet (haha....) skållhett på din gasspis så den rakt igenom håller säg 400 grader (du har en jäävligt grym gasspis) och kyler den med kallt vatten på säg 5 gradet. Det innebär en skillnad på 395 grader vilket inte borde vara helt nyttigt för pannan. Om du däremot gjort en smarrig carbonara i din panna (ca 100 grader) och sköljer i varmt vatten (40-50 grader) så borde skillnaden inte betyda så mycket.

En sak tåls väl att nämnas om gjutjärnspannor är att gjutjärn är ett ganska sprött material. I kombination med materials förmåga att utvidga sig vid värme gör att extremt häftiga temperaturändringar gör att materialet krymper vilket kan skapa spänningar iom att olika delar av pannan kyls olika snabbt. Detta kan orsaka att en gjutjärnspanna spricker.
Men skulle gissa att en bra gjutjärnspanna kräver ganska stora skillnader (säg att du brassat järnet (haha....) skållhett på din gasspis så den rakt igenom håller säg 400 grader (du har en jäävligt grym gasspis) och kyler den med kallt vatten på säg 5 gradet. Det innebär en skillnad på 395 grader vilket inte borde vara helt nyttigt för pannan. Om du däremot gjort en smarrig carbonara i din panna (ca 100 grader) och sköljer i varmt vatten (40-50 grader) så borde skillnaden inte betyda så mycket.

Skulle tro att problemet är rätt litet. Har aldrig hänt något med min gjutjärnspanna och jag har provat det där. Beläggningen blir dock inte helt bra av det.

Hur många av er som svarat frågade er flickvän hur man ska göra med en stekpanna efter man använt den? :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg