Hur behandla en skadad efter olycka?

• Thread starter Thread starter MrH
  • Start date Start date

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Tjena!

Hade en obehaglig dröm inatt och fick av denna en fråga jag inte tänkt på förut.

Hur ska man göra med en person som skadat sig allvarligt?
Om personen tex har brutit armen på flera ställen så den är i helt galen vinkel och personen tex ligger på armen, ska man försöka räta ut armen till någorlunda normal posititon medans personen är i chock(medvetslös) eller ska man låta en person ligga hur som helst tills ambulansen kommer?? :va

Eftersom det är i princip omöjligt att veta vilka andra skador personen ådragit sig så ska man helst låta personen ligga kvar. Kan låta konstigt och dumt men en arm har rätt så låg prioritet jämfört med en rygg- eller nackskada.

Huvudsaken är att personen andas. Det är det absolut viktigaste.

Har personen fria luftvägar och puls så ska du aldrig någonsin röra honom/henne efter en högenergiolycka som det är när hojar är inblandade. Det kan finnas skador på bla ryggraden som vi lekmän, eller ens utbildad personal, aldrig kan se utan röntgen, men rör man kroppen så kan det innebära livslång invaliditet, eller tom att personen dör. Därför är det otroligt viktigt att rygg och nacke är säkrade med tex en splineboard innan man flyttar någon.

Smärtan som uppstår när man ligger på en arm i 5-30 min i väntan på en ambulans är inget emot en livslång invaliditet, eller smärtan från en mosad rygg, tro mig, jag har testat.

Om hon/han däremot inte har puls och/eller andning så gäller liv före lem, då ska du försiktigt lätta på hjälmspänne, öppna krage mm för att underlätta andningen. Vid hjärtstillestånd krävs lite mer "våld", men självklart ska allt man gör göras så försiktigt som möjligt.

Vid kraftiga blödningar kan man bli tvingad att göra ett avsnörande förband och placera den kroppsdelen över hjärtat, liv före lem, men återigen, då ska det blöda mycket, och alla rörelser ska vara väldigt försiktiga. Helst bör man aldrig göra sådant själv, om man inte verkligen måste.

Har personen fria luftvägar och puls så ska du aldrig någonsin röra honom/henne efter en högenergiolycka som det är när hojar är inblandade. Det kan finnas skador på bla ryggraden som vi lekmän, eller ens utbildad personal, aldrig kan se utan röntgen, men rör man kroppen så kan det innebära livslång invaliditet, eller tom att personen dör. Därför är det otroligt viktigt att rygg och nacke är säkrade med tex en splineboard innan man flyttar någon.

Smärtan som uppstår när man ligger på en arm i 5-30 min i väntan på en ambulans är inget emot en livslång invaliditet, eller smärtan från en mosad rygg, tro mig, jag har testat.

Om hon/han däremot inte har puls och/eller andning så gäller liv före lem, då ska du försiktigt lätta på hjälmspänne, öppna krage mm för att underlätta andningen. Vid hjärtstillestånd krävs lite mer "våld", men självklart ska allt man gör göras så försiktigt som möjligt.

Vid kraftiga blödningar kan man bli tvingad att göra ett avsnörande förband och placera den kroppsdelen över hjärtat, liv före lem, men återigen, då ska det blöda mycket, och alla rörelser ska vara väldigt försiktiga. Helst bör man aldrig göra sådant själv, om man inte verkligen måste.
Word!!

Jag tror visserligen att det är ganska få av ryggmärgsskadorna som orsakas av en (för) hårdhänt räddningspersonal men givetvis ska man vara väldigt försiktig.

Det första att tänka på är att inte slita bort hjälmen så fort det går och min undran är varför det inte finns öppningsbara hjälmar längre?

I början på 80-talet fanns det Tommy-hjälmar som var öppningsbart käkparti. Man kunde liksom breka isär, och den vart jätte lätt att få av.
Skittöntigt tycke jag då.

I början på 80-talet fanns det Tommy-hjälmar som var öppningsbart käkparti. Man kunde liksom breka isär, och den vart jätte lätt att få av.
Skittöntigt tycke jag då.

Vissa hjälmar, (kanske de flesta påkostade?) har någon form av "Quick release" om du råkat ut för en skada och hjälmen måste av.

Saxat från t.ex. Shoei:

EQRS (Emergency Quick Release System)
To safely remove the helmet at an accident without injuring the rider.

Sitt bredvis personen och prata lugnt med honom. Ta gärna hans hand eller lägg din hand någonstans på honom så att han känner den. Mänsklig kontakt och värme är otroligt viktigt för den skadade personen. Jag har legat medvetslös efter en olycka och min kompis(Danne) satt och höll min hand och pratade med mig, jag vaknade till lite då och då, han lugnande mig hela tiden. Det känndes otroligt tryggt, utan honom hade jag garanterat fått panik eftersom jag knappt kunde andas. Två år har gått sen dess, men har är fortfarande min hjälte.
På Sjukhuset sa dom också att det var bra att han väckte upp mig när jag så fort jag blev medvetslös, annars är risken stor för att man går ner för djupt och hamnar i koma.

Jag tror det är viktigare att bara finnas där än att försöka fixa till något som man inte kan

Bror Gårdelöf som chefat över ambulansvården i Östergötland
hävdar att man inte kan och inte ska göra så mycket.
Viktigast är att se till att det larmas och att inga andra trafikanter
kör in i olycksplatsen.
Självklart kraftiga blödningar måste tas om hand.

Är de stor risk för brand i fordonet ska man ju flytta på personen. Offra dina kläder eller vad du nu har för att lägga över personen då de börjar frysa och att ha något över sig lugnar.
Ka annars är de ju inte mycket mer än att börja prata med personen om lite allt möjligt och inte själv få panik. Ja att hålla handen är mycket bra.

Var med om en i höstas och han försvann i dryga 4 min. Fallolycka då och rejält slag mot tinning från en stenbrunn. Jag lade han då lite på sidan då han hade svårt att andas. Sen så fixade jag en filt och sen satt och prata en del med han och höll honom i handen tills ambulans kom. Chocken kom en bra stund efter.

Men de är bara ta lugnet och din egna säkerhet först.

Last edited:
Jag vill bara passa på att berömma dig för att du funderar över detta och får kanske några fler som funderar över samma att läsa svaren. Kanske har du räddat ett liv i framtiden genom att starta just denna tråd! :tummenupp

Gör INTE som någon gjorde med mig senast.
Någon av de inblandade började dra i min hjälm när jag satt och väntade på att signalsystemen i nervbanorna skulle börja lyda igen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

Postad som andra svar i denna tråd också, postar igen :)

Det är bra att det startas nya trådar i detta ämne faktiskt. Vi pratade om HLR i veckan på jobbet och kom fram till att det är bra att ta upp detta ofta.

Få kontakt med den skadade.
Kolla andning och puls.
Flytta aldrig en skadad person som inte är vid medvetande och kan göra det själv.
Blockera trafiken förbi om det är möjlig.

Om en skadad har dålig eller inte andas, är det bara att lirka av hjälmen då, oavsett vad det kan innebära för följdskador. Svår fråga tycker jag och jag hoppas slippa uppleva det.

Om en skadad har dålig eller inte andas, är det bara att lirka av hjälmen då, oavsett vad det kan innebära för följdskador. Svår fråga tycker jag och jag hoppas slippa uppleva det.

Tänk såhär att om han INTE får luft. Har han någon chans att klara sej då?
Om inte så är det självklart bättre att få av hjälmen och få igång andningen.
Det är samma sak med platsen. Självklart ska man inte flytta någon ur en bil som krockat exempelvis. Men om bilen börjar brinna är han ju garanterat körd om han sitter kvar så därför är det bättre odds om man sliter ut personen.
Om någon gått omkull med hoj på motorvägen eller vid nån skymd kurva kan det ju oxå vara en god idé att flytta personen. Inte bara för dens skull utan för ens egen också.

Inte så kul att ha klarat ut situationen och personen börjar bli klar i huvudet igen och sen smack blir man påkörd själv.

Och sist men inte minst det här med konstgjord andning kan man aldrig göra för mycket. Även om personen inte andas och inte har någon puls så fortsätt så länge man bara orkar med inblåsningar och kompressioner. Det kan göra skillnaden mellan helt återställd och hjärnskadad för livet.

Tack alla för dom bra svaren :tummenupp
Är så mycket att tänka på men känner nu att jag har lite bättre koll på hur jag ska gör...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park