Hur började ert übernormala mc-intresse?

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Tyckte det kunde vara kul att se hur allt startade! Själv var jag dryga 3 år gammal när jag började tvinga min mamma att lyfta upp mig så att jag kunde se mätarna på alla hojar man gick förbi (för att inte nämna alla bakdäck man kollade in bredden på)! Lite senare när man skulle lära sig läsa, så dög det inte med sagor och serietidningar för min del! Nej, återigen fick min ömma moder offra sig och köpa dyra mc-tidningar åt mig, så att jag kunde läsa om effektsiffror, accelerationstider, toppfart mm, mm!
Som grädde på moset tillbringade jag stora delar av min barndoms sommardagar med att sitta i vår trädgård och lyssna på ljudet av de motorcyklar som körde förbi och försöka gissa vad det var för någon modell innan man kunde se dem :hihi (obs! vi hade en 400m raka utanför huset så det hände ju att en och annan hoj vred lite extra på rullen där)
Enda smolket i glädjebägaren var väl att jag aldrig fick någon motocross av mina föräldrar (trots mitt hjärntvättartjat), men å andra sidan kan jag ju ta igen detta nu, när man köper sina egna hojar :tummenupp
Hoppas ni andra här har någon kul story att dela med er av, för jag tror knappast att jag är ensam om att ha varit überintresserad sen barnsben!

min farsa körde mc när jag va liten åkte rundor i frädgården sen jag kunde hålla nåt sånär i styret dock sålde han dem när jag va 7 för att vi flytta utomlands. kolla alltid extra efter hojar när man åkte bil. minns mest att jag sett GSXR750 ett par gånger blev redan då i 8års åldern min favo hoj som jag lova mig själv att en dag äga. Fick inte någon cross jag heller trotts tjat (dock fixa man de själv nu lite sent men bättre än inget). Sen så spela(r) man ju alltid mc spel, blev moppe självklart en crossmodel så man kunde lära sig växla inför att man skulle ha mc. blev ingen lätt pga pengar men dock en GS500E för lite mer än ett år sen ca. ett halvår innan jag fick börja övningsköra. körde upp 6 dar efter min 18års dag o klara de o där e jag nu.

PS. GSXR750 fortfarande best siktar på den som nästa hoj när jag får obegrännsat. DS.

Pappa hade en blade tidigt 90-tal.... tidigt 90-tal (ja han hade en sån då alltså)

Efter det har han bara haft krom-moppar :va
men han funderar på en V-rod så det är ju ett liten snäpp
tillbaka på rätt sida :)

och jag hade (har kvar den) en plastmodell av en ZX9R

Jag har alltid gillat moppar (när man var för ung för riktig hoj)
och motorcyklar.

BajkMajk skrev:
Enda smolket i glädjebägaren var väl att jag aldrig fick någon motocross av mina föräldrar (trots mitt hjärntvättartjat), men å andra sidan kan jag ju ta igen detta nu, när man köper sina egna hojar :tummenupp
Hihi, känner igen mig där :hihi

Last edited:
Zenit skrev:
min farsa körde mc när jag va liten åkte rundor i frädgården sen jag kunde hålla nåt sånär i styret dock sålde han dem när jag va 7 för att vi flytta utomlands. kolla alltid extra efter hojar när man åkte bil. minns mest att jag sett GSXR750 ett par gånger blev redan då i 8års åldern min favo hoj som jag lova mig själv att en dag äga. Fick inte någon cross jag heller trotts tjat (dock fixa man de själv nu lite sent men bättre än inget). Sen så spela(r) man ju alltid mc spel, blev moppe självklart en crossmodel så man kunde lära sig växla inför att man skulle ha mc. blev ingen lätt pga pengar men dock en GS500E för lite mer än ett år sen ca. ett halvår innan jag fick börja övningsköra. körde upp 6 dar efter min 18års dag o klara de o där e jag nu.

PS. GSXR750 fortfarande best siktar på den som nästa hoj när jag får obegrännsat. DS.

GSXR750-drömmen hade även jag och när det var dags för min andra hoj så skaffade jag mig en skinande röd-vit 89:a, och den hojen saknar man fortfarande ibland! Kanske en äldre modell än vad du vill ha nu, men å andra sidan var det ett antal år sen jag ägde min gamla pärla! Det var i vilket fall som helst en skön hoj!

Pappa! Pappa har hjärntvättat mig i smyg.
Fast det är jag rätt glad för.

Alltid lika roligt att bubbla hojar med han och ännu roligare är det att köra ihop med pappa. :)

Fast jag har aldrig ägt en moppe eller så. Försökte mig på att köra hoj första gången 2004. Gick inte såååå bra...
Nu går det mycket bättre.

/Marielle

Last edited:
Morsan påstår att jag varit "mc-galen" sen 2års ålder! Helt oförklarligt då hela min övriga familj är helt ointresserade av allt som har med motorer att göra.

Men ja e gla för de!

Min storebrorsa (12 år äldre än mig) har alltid haft sporthoj, och vem ser man upp till som liten? Jo brorsan så klart! Kommer så väl ihåg hans FZR 1000 :yoparty Det fetaste som fann, men den funkar fan än!
Sen har jag alltid haft talang för två hjul, tävlat i MTB och freestyle BMX också! :banana
Men nu är det bara höga oktan som gäller! Ciao

Såg dom stora grabbarna köra trimmad Zündapp och Yamaha i 90 blås, jag är inte så kunnig på trim så köpte en 125 cross och en 500 cross, då gick det undan :D

sen körde stora grabbarna 1100 så köpte en sprillans 1100 sporthoj när jag var 18 :)

de stora grabbarna har dåligt inflytande på mig :lol

Skönt att än en gång få det bekräftat att man inte är ensam om att sova med bakåtböjd högerhandled och skarp knävinkel :banana

Själv så tävlade farsan på 80-90 -talet så man fick åka runt på lite tävlingar lite här och var när man var mindre...fick inte håller någon cross trotts att både farsan och morfadern hade lovat :mad: sen vart de crossmoppe vid fjorton o så körde man alltid lite på polarnas crossar :) sen vart de lätt mc.. kåp varianten....
o mycke längre än så har jag inte kommit :tungan

bajkmajk in da house:
Hur började ert übernormala mc-intresse?

Inte riktigt 100 på det men som väldigt liten gillade jag mest bilar men när jag skulle fylla 15 och hade åren innan tvingat mor & far att följa med på Hot Rod Show, på den tiden i Marmorhallarna vid Stureplan så bestämde jag mig för att ställa ut en moped på Hot Rod Show 1973, började bygga hösten 72, det fick bli en Husqvarna Compact med allt löst kromat, ramröret lackat blå-grön flake från Rogers Custom, högt Texas styre med vita Sportster handtagsgummin, helpolerad Husqvarna Flinta motor med 3-halva & tratt Dellorto, Puch Alabama 12" bakfälg med Fiat 500 däck, vann bästa moppe och bästa lack moped det året, sen gick det utför!!!!!

74 ställde jag ut en 650 Bonneville lackad svart med flames (av en bister Becker), Cobra dyna, Texas styre och 16" bakhjul. 75 blev det en Sportster med långaffel, grön flake, vit bates sadel & sockerbit, vita handtags & fotpinnsgummin, 16" baksvål, 75 fick den stel Santee bakram och en 15" Folka fälgbana modifierad & uppekrad med 155 däck (fälskigast på Hot Rod Show 75). 76 fyllde jag 18 & körkort på 18'års dagen och började jag åka långgaffel med dom hårda pojkarna i Tokholm och då blev det mest "Denvers Torskblänke" stuk och behovet att hävda sig på utställningar slutade. Tidigt 80'tal bar det av till Californien och många hojbyggen åt mig själv och andra runt mig. Mitten på 90'talet blev det flytt hem till Svedala och en Ducati Monster 900 sen har det rullat på. Satt häromdagen och snackade med hojpolare och konstaterade att dom senaste 30 åren har jar alltid haft 2-hjul med motor i garaget, vare sig det var en Z1300, XR 1000, 60'tals Trajja, HD eller bara någon moppe....

DP says: Inge kul utan 2-hjul.....

Last edited:
Kommer ihåg att jag från dagisålder tjatade tills det sprutade ur öronen på mig att jag ville ha en minicross. Jag försökte till å med spara ihop egna pengar till en (2an?). Ingen i familjen har ägt eller kört hoj så det var givetvis ointressant. Men moppe det måste man ju få ha när man e 15... HAHA! Första snesteget! Dom pengarna räcker ju givetvis till 125a, å sen en mellanklass... åsen en tung :banana
Päronen är fortfarande mindre glada men dom börjar förstå att det är ett stort livsintresse man har :yoparty

Det är dolt i historiens dunkla vrår! Eller rättare sagt det har jag glömt. Men jag tror det hade något med 30km/h maxhastighet på mopeder att göra.

Började med att pappa lånade en kawasaki VN1500 klassic, detta strax efter att vi flyttade till Sverige som familj 2000. Han lånade den vid ett flertal tillfällen och jag fick åka med och känna på blåsten samt det ljuvliga motorljudet ur en 1500cc Vtwin med andra pipor. :Bugar Tom en glidare kan gasresa fick jag lära mig. Blev att jag fick en moped av en farbror nåt år senare och då ville jag självklart köra den, eftersom jag inte fyllt 15 än så fylldes jag upp av längtan efter att köra besten på 0,5hk från 1960. :hihi
2 år senare så fylde jag 15 och köpte en moped som efter 1 vecka rasade, blev mycket mekande mot min vilja men när jag började lära mig lite om kolv, cylinder mm och några misslyckanden så började jag känna mig stolt över mina kunskaper och ville lära mig mer. Blev såklart en 125cc i längtan på högre effekt och eftersom jag jobbat ihop alla pengar själv till hojarna och körkorten så har jag känt mig grymt belåten med att ha uppnåt målet, när man har satsat allt lixom. Blev sedan några gruppkörningar och jag fick mersmak, sedan mellanklassare och så kul har jag aldrig haft, började precis lära mig göra någorlunda stoppies innan jag krashade med en bil. Abstinensen blev total tills jag fick försäkringspengar, något jag tror är viktigt för att man ska behålla intresset, just abstinensen, spec under vintrarna. Köpte mig en Husaberg och blev helt frälst! Kommer nog köra husaberg in i graven så mycket gillar jag den men klart ska man satsa på en nyare årsmodell när man får råd, sporthoj, enduro eller motard, kan inte bestämma mig allt är så ****** kul! och där har man mycket att utforska, det gör det ännu mer spännande att man hela tiden kan få mersmak och aldrig köra hoj "fullt ut". Sen såklart sporthoj.com jag älskar er alla grabbar, ni lyser upp min vardag. :Bugar :tummenupp

Åkte knattecross på Skara sommarland när jag var 5-6 år.. Och där slutade det. HATADE tvåhjulingar efter det. :näsblod

Sedan fortsatte det i samma stil, med föräldrar som aldrig intresserat sig för varken bilar eller hojar. Far var på väg att köpa en 911 i början av 90-talet, men skyller på mig såhär i efterhand, att det inte blev någon. :confused:

Började dock få upp ögonen för moppar när jag blev 14 år, mycket tack vare kompisen PL0J.. Sedan började jag intressera mig för större hojar också, och därefter kom bilarna. :banana
Det fanns hopp, trots allt. Och nu försöker vi få far att skaffa Ducce, och mor kan tänka sig en LC-4 i framtiden. :confused:

Mormor tycker Husas motarder är snyggast, så jag har pressen på mig att skaffa en snart. :tummenupp

Min föredetta tvingade mig att åka med honom på hans TTR 600, sen dess har jag varit klistrad på hans rygg genom alla hans hojbyten, RGV, GSXR mm... Nu är jag lika tokig som alla andra härinne.. :)

Jag skrev en knappt läsbar lapp när jag var 5 år som var ihopvikt sjutton gånger med "HEMLIGT" på omslaget. Vecklade man ut hela lappen stod det att jag ville ha en Yamaha mc mest av allt i hela världen. :rullandeu

Tänk vad livet är enkelt när man inte vet vad försäkringspremier är för något. :huvet

Sen fick man ge upp det för farsan hade för många gamla barndomskompisar som körde ihjäl sig på mc. Men nu när man är äldre och mogen :confused: kan man köra lite mer officiellt. Visserligen blev farsan lite vit i ansiktet men nu ska det faaaan åkas hoj!! :banana

MC-galning är man född till, tror man måste sakna någon gen eller nåt. Man blir aldrig hel utan två hjul och avsaknad av bilbälte.

Last edited:
Själv var jag 10 bast när min far gick & köpte sig en Honda 550 Silver wing
(som han faktiskt har kvar än idag)
så den har man ju suttit bakpå X antal mil
första moppen fick jag ungefär samtidigt (körde på pappas gård)
sedan "riktig" moppe vid 15, 125:a vid 15 tills jag fick KK för bil (1992)
sedan kom suget 2003 & jag tog kort för tung.

nu kan jag inte tänka mig att vara utan hoj

Hade gått och funderat på det rätt länge men det var först runt 96 som jag ville förverkliga det. 23 år gammal gick jag till min snälla mor och frågade om jag kunde låna pengar, ja, sa hon. Vad skall du med dem till, frågade hon. Jag skall ta mc-kort. Leendet på hennes läppar sjönk ihop en aning men jag fick. Köpte en GPZ innan jag tog kort. Har aldrig haft egen moppe eller cross eller ngn annan 2-hjuling. Första gången på körskolan med hoj kände jag mig så grymt felplacerad men efter 11 lektioner o 2 uookörningar så var allt hemma i hamn. Kul var att jag smittade av mig til min far som på ålders höst började köra, 65 år ung.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back