Hur böjda gaffelben kan man ha?

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
Börjar bli jädrigt less på mina gaffelben till ena hojen. Nu står jag med ett rakt, 2 st aningens böjda och ett riktigt böjt. Börjar svida i plånboken detta och undrar om det är någon som vet om det finns någon som helst tolerans på böjdheten i gafflarna eller inte? Detta gäller nu en konventionell gaffels innerben som har böjts vid undre styrkronan.

Så du menar att om jag tar de 2 lika skeva och sätter böjningen på båda frammåt eller bakåt så borde det funka om de inte kärvar i fjädringen?
Skulle iofs kanske funka då det skevar ca 3 mm, dvs att centrum förflyttats 1,5 mm (allt mätt längst ut) och inte märktes förrens jag råkade upptäcka det av en slump.
Men med tanke på historiken (eller avsaknaden av den) på alla ben osv så kommer jag nog köpa ett nytt innerben så jag får 2 raka. Efter att ha sovit på saken och lugnat ner mig lite så har jag nog insett att det är bäst.

Putterossi skrev:
Börjar bli jädrigt less på mina gaffelben till ena hojen. Nu står jag med ett rakt, 2 st aningens böjda och ett riktigt böjt. Börjar svida i plånboken detta och undrar om det är någon som vet om det finns någon som helst tolerans på böjdheten i gafflarna eller inte? Detta gäller nu en konventionell gaffels innerben som har böjts vid undre styrkronan.

Dom måste väl gå att rikta på nåt sätt väl? :va
Kan väl inte var jättesvårt, eller jättedyrt, nu när du ändå har plockat isär skiten?

/M

Man kan väl tänka sig att så länge gaffelbenen inte spretar utåt eller inåt så
borde det funka rätt bra. Ev. kan du känna om gaffeln kärvar om du tar ur fjädrarna
och kör gaffeln upp och ner, med hjulaxel o överfall o allt draget ordentligt.
/u

UrbanTiger skrev:
Rikta är tydligen svårt då materialet är lätt att bula till när man ska pressa och greja. Tunnt gods. Buckliga fjäderben funkar inte med tätningar och lagring.
Visst, men är det lite så kanske man kan försöka. På en icke-usd-gaffel passerar
inte några tätningar gaffelkronan.
/u

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026