Hur böja alu-bromspedal??

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Hej igen.

jag skulle vilja böj aut min bromspedal på gixxern lite. den är nu i normal vinkel dvs jag har ej crashat den så den är böjd, bara vinkla ut den lite mer så att lättare att nå bromsen med foten, framföralltpå bakhjulet då jag har en tendens att peka utåt med fötterna när jag kör..

ska man värma som fan på alu? eller smälter det vid hyffsat låga temp?

tacksam för svar..

Alex 6R skrev:
2190621 Hej igen.

jag skulle vilja böj aut min bromspedal på gixxern lite. den är nu i normal vinkel dvs jag har ej crashat den så den är böjd, bara vinkla ut den lite mer så att lättare att nå bromsen med foten, framföralltpå bakhjulet då jag har en tendens att peka utåt med fötterna när jag kör..

tacksam för svar..

Måste du inte vinkla den ganska mycket om du ska nå
frambromsen med foten ????

Förlåt men jag kunde inte hålla mig. :)

Värm lite försiktigt bara så går det bra, alu har ganska låg smälttemp.

tänk på att alu lätt spricker när man böjer det. Skulle rikta min växelspak en gång, den gick av direkt o det var bara att köpa ny.

Alex 6R skrev:
2190621
Ja det smälter vil ganska låg temperatur. 660 grader att jämföra med järn som smälter vid 1535 grader enligt skolboken.
En risk med alu är att du värmer och värmer och helt plötsligt smälter hela skiten. Hände för mig en gång när jag skulle hårdlöda aluminium. Aluminium leder värme väldigt bra vilket gör att i princip hela biten får samma temperatur och när du värmer lite för mycket så rinner det iväg.

Man kan inte se hur varmt det är som med järn heller.. Så ta det försiktigt.. värm inte för mycket bara.. och som Kocken sa det spricker lätt.

Last edited:
Har riktat broms och kopplingshandtag till MX-cyklar och då värmt dom till 400 grader (i labb-ugn men vanliga spisen på max bör fungera) i 10-15min, ut ur ugnen och lindat in dom i en trasa för att inte tappa värmen, spänt fast dom i skruvstycket och enkelt böjt till dom igen.

Man får vara snabb för att behålla värmen och detta har fungerat på både orginal och pirat-handtag utan problem (smidda som gjutna).
Har inte tyckt att dom blivit sämre efter riktning. Kan med fördel låta detaljen ligga några dagar innan man använder det så aluminiumen hinner normaliseras lite (vissa sorter av aluminium härdar om sig själv och blir starkare, tar några veckor).

Se bara till att ta på dig tjocka isolerade läder arbetshandskar med ex. stickade vantar under, dom är varma att hantera. :hihi

Borde fungera lika bra med en bromspedal, se till att det inte sitter något lager eller plast/gummi kvar som kan förstöras.

Du försvagar bromspedalen när du värmer och böjer tillbaka den....
Jättekul att bli bromslös vid nästa korsning.... KÖP NYTT :fatta!

Alex 6R skrev:
2190621 Hej igen.

tacksam för svar..

Får jag bara fråga, jag tycker de står bromspedal och inte ett ljud om handtag :va ja va smidig o gjorde en snygg lowsider me hojen o vart så förbannad när ja sku hem o växelpedalen va sned så ja tog i av mormor o potatisland o böjde till den så den såg bra ut. håller än idag :yoparty

..hmm...kanske ändå inget att rekommendera :tungan

cleaner skrev:
2190641 Måste du inte vinkla den ganska mycket om du ska nå
frambromsen med foten ????

Förlåt men jag kunde inte hålla mig. :)
Har du en bromsPEDAL till frambromsen :va

oz_replica skrev:
2191251 Får jag bara fråga, jag tycker de står bromspedal och inte ett ljud om handtag :va ja va smidig o gjorde en snygg lowsider me hojen o vart så förbannad när ja sku hem o växelpedalen va sned så ja tog i av mormor o potatisland o böjde till den så den såg bra ut. håller än idag :yoparty
..hmm...kanske ändå inget att rekommendera :tungan

WTF!

Bakgrund:
Fråga:

Ser inget konstigt i att vi delar med oss av våran erfarenhet när det gäller att forma aluminium.
:D

pontan666 skrev:
2191148 Du försvagar bromspedalen när du värmer och böjer tillbaka den....

Inte använder man väl bakbromsen så pass mycket så att det skulle ha betydelse. Så länge frambromsen fungerar så är det inga problem. Kör tills pedalen går av.

Såg på något av alla "bil byggar program" på Discovery när de skulle böja alu. De kletade på handdiskmedel på baksidan, när de sedan värmer så värmde de tills nånting hände med diskmedlet, har för mig det blev vitt men minns tyvärr inte. Då var iallafall temperaturen bra för att bocka alu-plåt.

pontan666 skrev:
2191148 Du försvagar bromspedalen när du värmer och böjer tillbaka den....
Läs frågan igen. :fatta!

Han skriver ju på tydlig svenska att den inte är böjd nu, men vill förändra sin pedal.
Köper han nytt får han ju exakt samma problem som han har nu.

Läs vad folk frågar efter innan du börjar banka dom i huvet. :7peta

Skit i att värma, skit också i att försöka böja den kall då går den garanterat av. Ta loss den sätt den i skruvstycket och slå till den relativt hårt med en hammare några gånger tills den har lagom böjning.

vek tillbaka ett böjt kopplingshandtag med kulhammare på garagegolvet. man får knacka en liten stund för att få den och böjas jämnt. (jo det blir lite märken, men orkade inte beställa en ny)

raiderpatz skrev:
2194394 vek tillbaka ett böjt kopplingshandtag med kulhammare på garagegolvet. man får knacka en liten stund för att få den och böjas jämnt. (jo det blir lite märken, men orkade inte beställa en ny)

Har gjort samma några ggr, än så länge håller det iaf.... :gnissla
Iofs värmer jag med en gasollåga en stund innan jag börjar banka men jag undrar om det egentligen gör någon skillnad.

tack för svaren... både bra och mindre bra.. :)

jag det är FOTBROMSEN som ska vinklas/böjas utåt en aning. tycker att man får anstränga sig för mycket för att nå den.. speciellt på bakan

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing