Hur bär man sig åt om man måste lägga ner cykeln?

Om du vill lägga ner - Hoztic hade ett bra förslag.
Annars kan du ju praktisera att enbart motstyra - utan att fullfölja med själva svängen... :crash

Håller med tidigare som anser att det är bättre att kunna bromsa och svänga så länge som möjligt.

PS.
Att lägga ner framför en älg måste vara som att prova nån sorts levande vajerräcke... :näsblod
 
Det var en kille som dog på Sviestad för några år sen för att han kom ut på gräset, kunde inte bromsa och körde in i en jordvall några hundra meter senare. Han kanske hade levt idag om han hade lagt sig. Och samma scenario kan defenitivt hända på väg också! En kropp som glider på gräs/grus bromsar bättre än hjul som rullar!

Kunde han inte bromsa blir det ju inte helt lätt att lägga ner cykeln... Och om man ändå skall i backen är det väl lättare att hoppa av bara :va.
 
Ngt jag hoppas jag klarar av att göra (den dagen en undanmanöver inte räcker för att undvika den där personbilen som inte ser mig och bara kör ut) är att försöka släppa bromsen. Resa mig upp och skjuta ifrån med benen innan kollisionsögonblicket. Dvs försöka hoppa upp såpass att bålen inte slår i bilen.

Kan bara bål och huvud slippa slå i tex takkanten på bilen och istället passerar över så tror jag att chanserna att överleva sig är mycket större. Man fladdrar säkerligen som en vante över bilen men kan då istället förhoppningsvis tumla till stopp på ett lugnare sätt mot asfalten på andra sidan bilen och endast slå sönder benen mot bilsidan.

Men att ha den sinnesnärvaron i verkligheten....:gnissla

hahahahahahahaha, hollywood man! :banana
 
snackade med min skadereglerare på mitt fb idag, han berättade att han lagt ner hojen när en älg kom ut ur skogen, räddade honom enligt han själv

Det tror han säkert men hjärnan har en rolig förmåga att efterkonstruera...

Har man tid/avstånd nog att:
1. Aktivt välja att man vill gå omkull
2. Bromsa stopp på ett/två hjul
3. Få cyckeln i obalans
4. Falla till marken

Så hade man nog hunnit väja för en älg som knappast lär ta mer än 3m av körbanan i anspråk.

Jag gissar att han såg älgen, panikbromsade, gick omkull ofrivilligt och gled under älgen. Efter denna händelse kan man ju dra slutsatsen att "hade Jag fortfarande suttit på hojen så hade det varit kört" men det behöver inte nödvändigtvis stämma.
 
Ngt jag hoppas jag klarar av att göra (den dagen en undanmanöver inte räcker för att undvika den där personbilen som inte ser mig och bara kör ut) är att försöka släppa bromsen. Resa mig upp och skjuta ifrån med benen innan kollisionsögonblicket. Dvs försöka hoppa upp såpass att bålen inte slår i bilen.

Kan bara bål och huvud slippa slå i tex takkanten på bilen och istället passerar över så tror jag att chanserna att överleva är mycket större. Man fladdrar säkerligen som en vante över bilen men kan då istället förhoppningsvis tumla till stopp på ett lugnare sätt mot asfalten på andra sidan bilen och endast slå sönder benen mot bilsidan.

Men att ha den sinnesnärvaron i verkligheten....:gnissla

Ja just de typ ställa sig upp på sadeln och sen springa fram över tanken och slå en frivolt över bilen just i kollisionsögonblicket - JESUS JK your the man :yoparty :Bugar
 
går det fort och du har skinnställ, ut med armarna så du inte börjar snurra tills det bränner för mycket i rumpan, börjar du snurra eller om du närmar dig ett fast hinder, in med armarna mot bröstet för att skydda leder i armar och viktiga organ i bröstet. spänn nacke och allt annat och håll tungan rätt i munnen.

har du inte skinnställ är det nog bättre att rulla runt så mjukt som möjligt. och försöka komma upp på fötter lite då och då

försök komma så långt från hojjen i det första skedet av fallet

och det går (i alla fall för mig) i slowmotion så man hinner faktiskt tänka på detta.
 
Va fan du har en 1993, Honda CBR600F. De e ju bara ut på en stor parkering o öva.
Den lär ju inte minska i värde!
 
snackade med min skadereglerare på mitt fb idag, han berättade att han lagt ner hojen när en älg kom ut ur skogen, räddade honom enligt han själv

Gled han mellan benen eller?

Undanmanöver hade nog funkat bättre.

För övrigt så tror jag inte många överhuvudtaget ens har en chans att hinna tänka "shit!" innan det är för sent. Än mindre filosofera över åt vilket håll man ska slänga sig samtidigt som man vrålar BANZAIIII !!!!

Hinner man planera en omkullkörning hinner man nog oftast även undvika den...

Sitt kvar på cykeln och bromsa på den istället. Bromsskivorna har garanterat bättre bromsverkan än skinkorna. Hoppar man av färdas man dessutom likt förbannat i tangentens riktning men slår in i bilen i högre fart. Då ökar dessutom bara risken att hamna under den. Sikta på kontrollerad volt över istället ...

Jag har slängt mig av en motorcykel kontrollerat en enda gång av nödtvång. Omständigheterna var som följer: Lumpen, riksväg, blankis, odubbade däck och en annan MC-ordonanns mitt i vägen. Jag hoppade ner i höger dike (DJUPSNÖ !! :) :tummenupp) samtidigt som jag sparkade hojen på vänster sida polarn. Jag lever inte i illusionen att jag någonsin kommer att kunna göra en mer kontrollerad, och tursam, nödavstigning. :)
 
Last edited:
Ja just de typ ställa sig upp på sadeln och sen springa fram över tanken och slå en frivolt över bilen just i kollisionsögonblicket - JESUS JK your the man :yoparty :Bugar

:D
Nej jag tror som sagt att det tom räcker att stå på pinnarna i samma sekund man går in i bilen. Då är bål och huvud fria från att låta bilen ta upp hela deras rörelseenergi. Men sen är förstås allt utom kontroll och kroppen helt i händerna på newtons lagar.
De jag känner till som dött mot utsvängade bilar har fått nacken bruten när huvudet/ansiktet krossas mot takkanten/droplisten. Sedan även massiva skador mot bröstkorgen. Ambulansförare och poliser här kan säkert bekräfta hur det brukar se ut.

Jag tror inte det är så fysiskt svårt att resa sig upp. Jag har gjort det flera gånger idag här på kontoret tex.
Det svåra är nog att ha den sinnesnärvaron. Man vill nog sitta ihopkrupen och bromsa tills slutet.


Men innan fler massuppfittar mig så sägar jag det igen; att jag förstås vill satsa på undanmanöver först samt vara misstänksam. Så har jag klarat mig hittills. Den ovanstående tanken var mer i läget när man ser att det är kört att undvika ett hinder som inte är högre än en personbil.
 
Last edited:
Gled han mellan benen eller?



Jag har slängt mig av en motorcykel kontrollerat en enda gång av nödtvång. Omständigheterna var som följer: Lumpen, riksväg, blankis, odubbade däck och en annan MC-ordonanns mitt i vägen. Jag hoppade ner i höger dike (DJUPSNÖ !! :) :tummenupp) samtidigt som jag sparkade hojen på vänster sida polarn. Jag lever inte i illusionen att jag någonsin kommer att kunna göra en mer kontrollerad, och tursam, nödavstigning. :)


De sa han inget om, däremot lät han som Leif GW, allmänt seg :D


ang din avstigning, lät snyggt :tummenupp
 
Du har nog sett för mkt på film.

Varför vill man lägga ner cykeln innan kollision?

Nä, tro mig, man vill lägga ner hojen när det är en bom över vägen :gnissla, likaså ex. ett trailersläp över vägen.

vagbom_02.jpg
 
Last edited:
Dom som varit MC-ordonanser i det militära kallar det för "nödförfarande fyra" vilket iofs övades mot plogkarmar istället för bilar.

Och de som var ordonanser i lumpen var ganska gay :rolleyes:
Hur som helst, jag är förvånad om någon skulle klara av att hoppa över bilen i fråga om situationen uppstod :) Själv hann jag inte mer än låsa bromsarna och i nästa ögonblick vaknade japp upp sidan om bilen. Beror iofs på avståndet och vilken hastighet man själv håller. Men att jag ens skulle hinna resa mig upp för att sedan hoppa över är bara befängt att tro.. Men som sagt, olika från fall till fall.

:D
Nej jag tror som sagt bara det räcker att stå på pinnarna i samma sekund man går in i bilen. Då är bål och huvud fria från att låta bilen ta upp hela deras rörelseenergi. + en massa text

Ok, då missförstod jag dig Jörgen. Ber om insekt! :krama
 
Last edited:
Nä, tro mig, man vill lägga ner hojen när det är en bom över vägen :gnissla, likaså ex. ett trailersläp över vägen.

Ytterliggare ett lumparminne dyker upp... :)

Omständigheterna denna gång:
  • Idiotbefäl som tingade oss att köra med släckta lampor.
  • Fälld bom över skogsbilväg.
  • Bevisligen för hög fart.

Det small så in i helskotta att jag väckte nog halva kompaniet. Det där med att tippa fordonet var dock jäkligt besvärligt - för den gången körde jag en skoter. :) Infanteristridsfordon. Lynx 5900 :tummenupp
 
Och de som var ordonanser i lumpen var ganska gay :rolleyes:
Hur som helst, jag är förvånad om någon skulle klara av att hoppa över bilen i fråga om situationen uppstod :) Själv hann jag inte mer än låsa bromsarna och i nästa ögonblick vaknade japp upp sidan om bilen. Beror iofs på avståndet och vilken hastighet man själv håller. Men att jag ens skulle hinna resa mig upp för att sedan hoppa över är bara befängt att tro.. Men som sagt, olika från fall till fall.



Ok, då missförstod jag dig Jörgen. Ber om insekt! :krama

Tack, jag menade förstås inte att jag tror mig kunna hoppa över bilen, allt blir lätt så svart och vitt här på SH. Det jag menade var prcis som jag skrev: att jag räknar med att få benen sönderslagna, men att huvud och bål med alla sina livsviktiga organ slipper slå i bilsidan. Jag tror att man ökar chansen att överleva då.
 
Kunde han inte bromsa blir det ju inte helt lätt att lägga ner cykeln... Och om man ändå skall i backen är det väl lättare att hoppa av bara :va.
Fast när man bromsar omkull sig så gör man ju det genom att låsa hjulet så det glider undan, dvs väldigt lätt på gräs. När man vill sänka hastigheten så vill man ju däremot inte att hjulet låser.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top