Hur bär man sig åt om man måste lägga ner cykeln?

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Tror nog att de många kommer behöver lägga ner sin mc nån gång i alla fall med vilje för att undvika kollision eller på grund av andra omständigheter, så hur bör man göra för att skada sig så lite som möjligt. Vill ju inte tillexempel att all vikt lägger sig över benet/foten?

Förmodligen svårt att veta om man inte behövt göra det nån gång och man får väll mer eller mindre panik så man tänker nog inte så klart men några tips borde ju finnas.

För mig känns det som att det vore lättast att lägga ner den på vänstersidan vilket kanske inte är så bra om den då dundrar ut på körbanan som går i motgående riktning.

Nån som har lite tankar/erfarenheter att dela med sig av?
 
Borde ju nästan ingå ett sånt test typ som halkkörning för b-kortet fast man får testa att lägga ner en hoj lämpad för ändamålet. Skulle nog vara en bra erfarenhet.
 
Man siktar på det mjukaste man kan hitta, undviker stenar och stolpar bromsar så mkt man kan styr mot det mjuka blundar å slappnar av.. spänner man sig eller försöker ta emot sig så bryter man sig...e man avslappnad å mjuk gör det oftast inte lika ont... bara lite blåmärken då...
 
Du har nog sett för mkt på film.

Varför vill man lägga ner cykeln innan kollision?
Då har du ju ingen bromsverkan alls nästan.

Tror du ska försöka med undanmanövern istället som man lär sig på trafikskolan, eller gjorde då jag tog kort iaf.
 
Försök att komma ihåg att alla andra i trafiken är idioter som kan ta sig till vad som helst när som helst, så kanske du slipper pröva! Har räddat mig i alla år... hittills.
Tror inte att många har sinnesnärvaro nog att med vilje lägga omkull hojen.
 
Va? :va
Ska du ha ännu en grej att tänka på medan du kör cykel, och då en sak som vad man ska göra när man håller på att falla?
Räcker det inte redan med all info man har i huvudet som ska HINDRA en att falla?
Eller tänkte du lägga cykeln som i actionfilmer, under en fet långtradare, mellan hjulen för att sedan köra vidare på andra sidan?

Jag tror inte det är värt att ens tänka i dessa banor. Faller du så faller du, du hinner inte tänka mycket när det sker.
 
Försök att komma ihåg att alla andra i trafiken är idioter som kan ta sig till vad som helst när som helst, så kanske du slipper pröva! Har räddat mig i alla år... hittills.
Tror inte att många har sinnesnärvaro nog att med vilje lägga omkull hojen.

Jag skulle ju hellre styra ut hojen på en åker än att fronta med en bil.... Men självklart är alla i trafiken idioter men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.. beror ju väldigt mkt på situationen det är inte alltid man kan göra så mkt åt saken om ngn annan klantar sig.. om man inte skall hålla ett snitt på 30km/h...
 
Jag tror du kollat på lite för många Hollywoodfilmer, att du skulle lyckas undvika en kollision genom att lägga hojen låter rätt otroligt. Jag stöter sällan på långtradarsläp parkerade tvärs över vägen som Jag kan glida under så där snyggt i slowmotion filmad av kameror från tre vinklar.:D
 
Du har nog sett för mkt på film.

Varför vill man lägga ner cykeln innan kollision?
Då har du ju ingen bromsverkan alls nästan.

Tror du ska försöka med undanmanövern istället som man lär sig på trafikskolan, eller gjorde då jag tog kort iaf.

Grabben vill ju lära sig hur man slajdar under en lastbil - ge han lite tips nu då....... :yoparty
 
Jag tror du kollat på lite för många Hollywoodfilmer, att du skulle lyckas undvika en kollision genom att lägga hojen låter rätt otroligt. Jag stöter sällan på långtradarsläp parkerade tvärs över vägen som Jag kan glida under så där snyggt i slowmotion filmad av kameror från tre vinklar.:D

snackade med min skadereglerare på mitt fb idag, han berättade att han lagt ner hojen när en älg kom ut ur skogen, räddade honom enligt han själv
 
Också skeptiskt till kontrollerad nedläggning, det är ngt mc stuntmän gör när Terminator skjuter dem.

Jag la omkull ( högst ofrivilligt ) i kanske 70 km/h och det kändes som det gick fortare plötsligt, skrapandes allt möjligt på hojen utom mig själv.

Bromsa-ducka-hoppa av....i den ordningen kanske man klarar sig bäst. Den som hinner tänka på att vara avslappnad är proffs, och det finns ju iof såna.
 
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.
 
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.

ja jävlar, du verkar vara grym på hoj du som ska hinna med lite grejer när det släpper i nerlägg under en undanmanöver:yoparty Gå och få en diagnos
 
Också skeptiskt till kontrollerad nedläggning, det är ngt mc stuntmän gör när Terminator skjuter dem.

Jag la omkull ( högst ofrivilligt ) i kanske 70 km/h och det kändes som det gick fortare plötsligt, skrapandes allt möjligt på hojen utom mig själv.

Bromsa-ducka-hoppa av....i den ordningen kanske man klarar sig bäst. Den som hinner tänka på att vara avslappnad är proffs, och det finns ju iof såna.

hmmm man kanske skulle utveckla en fallskärm som dragracingbilarna har - ha på sig som en ryggsäck typ :tummenupp :yoparty
 
Ngt jag hoppas jag klarar av att göra (den dagen en undanmanöver inte räcker för att undvika den där personbilen som inte ser mig och bara kör ut) är att försöka släppa bromsen. Resa mig upp och skjuta ifrån med benen innan kollisionsögonblicket. Dvs försöka hoppa upp såpass att bålen inte slår i bilen.

Kan bara bål och huvud slippa slå i tex takkanten på bilen och istället passerar över så tror jag att chanserna att överleva är mycket större. Man fladdrar säkerligen som en vante över bilen men kan då istället förhoppningsvis tumla till stopp på ett lugnare sätt mot asfalten på andra sidan bilen och endast slå sönder benen mot bilsidan.

Men att ha den sinnesnärvaron i verkligheten....:gnissla
 
Last edited:
Gummidäck mot asfalt har en friktionskoeficient runt 1.0 medans plastkåpor och aluminum som glider mot asfalt kanske har 0.3! Man får alltså stopp rejält mycket snabbare om man behåller däcken mot asfalten.

Så den enda gången man kan rädda sig genom att lägga omkull hojen är man kan slajda under ett lastbilssläp eller kanske under magen på en älg... :näsblod
Annars gäller att hålla sig på hjulen så länge som möjligt.

Sen så skulle jag inte vilja glida på marken och dunsa in i dörren på en bil i +100km/h. Bättre då sitta uppe på hojen och ha en chans att flyga över bilen när det smäller.
 
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.

Som med alla andra rörelser/manövrar så gäller att de måste TRÄNAS och åter TRÄNAS för att kroppen skall utföra dem i skarp situation. Och möjligheten att träna kontrollerad nedläggning har iaf inte jag....

Gick själv omkull i början av sommaren då ett rådjur bestämde sig för att hoppa över ett räcke och hänga i luften några meter framför mig, kan säga att jag inte hade en chans i helvete att reflektera över nånting. Jag agerade som 99,9% av alla gör i den situationen eftersom man nött in det under förarutbildning. Tokbroms!! Hann dock ej till undanmanövern eftersom rådjur är jävligt hala när de ligger mellan däck och asfalt. :gnissla
 
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.

Ju längre stäcka du kan bromsa innan du träffar något ju mindre blir smällen. Kör och bromsa hela vägen ut på åkern/i diket om du måste dit, kanske lyckas du undvika att gå omkull alls. Tappar du fästet så fixar du inte att påverka hur du faller och det spelar inte speciellt stor roll, det är när du träffar andra fordon/stillastående objekt som de allvarliga skadorna inträffar.
 
Du har nog sett för mkt på film.

Varför vill man lägga ner cykeln innan kollision?
Då har du ju ingen bromsverkan alls nästan.

Tror du ska försöka med undanmanövern istället som man lär sig på trafikskolan, eller gjorde då jag tog kort iaf.
Det var en kille som dog på Sviestad för några år sen för att han kom ut på gräset, kunde inte bromsa och körde in i en jordvall några hundra meter senare. Han kanske hade levt idag om han hade lagt sig. Och samma scenario kan defenitivt hända på väg också! En kropp som glider på gräs/grus bromsar bättre än hjul som rullar!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top