Hur avgöra om ett batteri är bortom räddning?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
First!! :yoparty:yoparty:banana:banana

..så, nu när det var avklarat får vi bli seriösa igen..

Hur avgör jag om mitt bilbatteri är bortom räddning?

Saken är att det aldrig bråkat tidigare under de år jag haft bilen. Sen för två-tre veckor sedan stod jag och kopplade båtvagnen och fixade lite för att upptäcka att biljäveln inte startade när jag väl skulle i väg.

Till saken hör att jag hade kört 3-4 mil precis innan och inte haft stereo och saker igång medan jag jobbade. Visst, kupebelysningen stod nog på och kanske parkeringsljus..

Startade med kablar och körde iväg vagnen. Dagen efter startade bilen med ett kick.
Någon dag senare gick den inte igång när frugan skulle iväg..

Uppenbarligen är något knas.

När den startar så startar den på ett kick, startmotorn drar bara några varv så är den igång.

När den inte startar så hörs bara ett kort lågt skrapande och sen tystnad.. Då verkar batteriet som sagt helt dött..

Så, hur avgöra om det går att rädda eller inte?

Moderna bilar är känsliga.
Man märker inte att batteriet är dåligt föränn det är så dåligt att elektroniken inte går igång alls.

Mät spänningen med avslagen motor.
Starta.
Mät. stäng av.
Mät.
Då ser du vilken spänning du har på morgonen (om något drar ur batteriet), om den laddar som den skall och om batteriet tar emot laddning

Mät med en multimeter. Ett friskt fullladdat batteri ska ligga på ca 12.7V
Varje cell är 2.2V eller nått sånt... Dock så är det säkert en felmarginal på någon procent beroende på vilken multimeter du använder.

Rengör också batteriskorna + batteripolerna från oxidation/ärg.

Kan också vara kortslutning i batteriet, sätt det på laddning och om det ganska snart börjar koka/bubbla i batteriet så är det oftast kortis = byt batteri.

Har varit med om likartat beteende som TS och då har det faktiskt varit batteriet som var boven, trots att bilen startade korrekt en massa gånger efter med varierande ladd- och stillatid, även om jag tyckte att jag logiskt hade frikänt batteriet några gånger och att det borde vara någon glappkontaktkortslutning som bara laddade ut ibland.

Slutsats: Batterier är som kvinnor, går fan inte att lita på :mad:

(förvisso en äldrebil än vad jag hoppas att TS kör omkring med idag)

Vad är det för bil?

Enklare alt är att åka förbi en verkstad som har en batteritester, tar bara några sekunder att få en status och även om det kanske inte är 100% tillförlitlighet så är det förmodligen en bra fingervisning iaf.

Vad är det för bil?

Enklare alt är att åka förbi en verkstad som har en batteritester, tar bara några sekunder att få en status och även om det kanske inte är 100% tillförlitlighet så är det förmodligen en bra fingervisning iaf.

Octavia
Skall försöka kolla med en bilmekargranne om han har en batteritestare..

Det märkliga är just att den startar flera gånger mellan tillfällena då batteriet är dött och den går igång direkt med starthjälp eller kablar och därefter kan den gå flera dagar.
Det verkar heller inte ha att göra med korta turer utan första gången den bråkade var som sagt efter att ha gått i åtminstone 30 minuter.

Prova ha på lyset en kvar, startar den inte så byt batteri.

Först så kollar du med en enkel multimeter att du har 14v cirkus med motor igång.

Tänk på att det snart är kallt ute, krånglar det nu lär det inte bli bättre.

Octavia
Skall försöka kolla med en bilmekargranne om han har en batteritestare..

Det märkliga är just att den startar flera gånger mellan tillfällena då batteriet är dött och den går igång direkt med starthjälp eller kablar och därefter kan den gå flera dagar.
Det verkar heller inte ha att göra med korta turer utan första gången den bråkade var som sagt efter att ha gått i åtminstone 30 minuter.

Byt bil.
Händer att man får byta kabelstam på nyare vagprodukter.
En nätt affär på 40-75 tusen spänn.

Det kan mycket väl vara batteriet.

Jag råkade ut för liknande. Min bil startade finfint i stort sett varenda gång. Men om jag stod med motorn avstängd och lyssnade på stereon i 5 minuter så var den död då strömmen inte längre räckte till. Detta gällde även om jag nyss kört en bit. Och då hade jag inte mer än en vanlig enkel bilstereo. Inga extra slutsteg eller sånt.
Lämnade jag parkeringsljuset på i några minuter så gick den inte heller att starta.
Bytte batteri och problemet försvann.

Det enklaste sättet att diagnosticera är att du mäter batterispänningen när bilen har stått. Tänd sedan parkeringsljuset och mät 5 minuter senare. Ett friskt batteri ska bara få en marginell sänkning av spänningen av det. Ett riktigt taskigt batteri störtdyker.
Sen mäter du också spänningen med motorn igång för att se så att du har tillräcklig laddningsspänning.

Om batteriet störtdyker i spänning efter någon minut med parkeringsljus så är det taskigt med ström i batteriet.
Har du då tillräcklig laddningsspänning så är det mest troligt batteriet som är slut och då ska det bytas ut.
Om du har mätt upp alla spänningar vid batteripolerna så har du dessutom med största sannolikhet uteslutit jordflätorna och kablarna till batteriet som felkällor.

En lättstartad bil kan klara sig med ett riktigt kasst batteri och kommer oftast att starta ändå men det krävs bara att det går åt yttepyttelite ström för att det ska bli för lite för att få runt motorn ordentligt så den startar. Dvs du blir helt utan marginaler och då blir det som du beskriver.
Nu finns det givetvis en liten risk att det kan bero på andra saker i bilens elsystem som gör att den kan tjuvdra ström sporadiskt eller att den ibland inte laddar som den ska men det är mer sällsynt. Batterier är förbrukningsvara och om det är 8-10 år gammalt så är det troligt att det har gjort sitt.

Det är ändå väldigt billig jämfört med att byta kabelstammen på Volvo lastbilar.... och de kabelstammarna är riktigt kassa...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park