First!! 



..så, nu när det var avklarat får vi bli seriösa igen..
Hur avgör jag om mitt bilbatteri är bortom räddning?
Saken är att det aldrig bråkat tidigare under de år jag haft bilen. Sen för två-tre veckor sedan stod jag och kopplade båtvagnen och fixade lite för att upptäcka att biljäveln inte startade när jag väl skulle i väg.
Till saken hör att jag hade kört 3-4 mil precis innan och inte haft stereo och saker igång medan jag jobbade. Visst, kupebelysningen stod nog på och kanske parkeringsljus..
Startade med kablar och körde iväg vagnen. Dagen efter startade bilen med ett kick.
Någon dag senare gick den inte igång när frugan skulle iväg..
Uppenbarligen är något knas.
När den startar så startar den på ett kick, startmotorn drar bara några varv så är den igång.
När den inte startar så hörs bara ett kort lågt skrapande och sen tystnad.. Då verkar batteriet som sagt helt dött..
Så, hur avgöra om det går att rädda eller inte?




..så, nu när det var avklarat får vi bli seriösa igen..
Hur avgör jag om mitt bilbatteri är bortom räddning?
Saken är att det aldrig bråkat tidigare under de år jag haft bilen. Sen för två-tre veckor sedan stod jag och kopplade båtvagnen och fixade lite för att upptäcka att biljäveln inte startade när jag väl skulle i väg.
Till saken hör att jag hade kört 3-4 mil precis innan och inte haft stereo och saker igång medan jag jobbade. Visst, kupebelysningen stod nog på och kanske parkeringsljus..
Startade med kablar och körde iväg vagnen. Dagen efter startade bilen med ett kick.
Någon dag senare gick den inte igång när frugan skulle iväg..
Uppenbarligen är något knas.
När den startar så startar den på ett kick, startmotorn drar bara några varv så är den igång.
När den inte startar så hörs bara ett kort lågt skrapande och sen tystnad.. Då verkar batteriet som sagt helt dött..
Så, hur avgöra om det går att rädda eller inte?