Hur avgöra om bensinen är blandad med 2-taktsolja?

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Finns det något sätt att avgöra om bensinen i en dunk är blandad med 2-taktsolja eller inte?
Ser att den är något rödfärgad så misstänker att den är blandad, men finns det andra sätt att se det?

man brukar känna det på lukten också.
om du häller i den bensinen i en 4-taktare så händer det ingenting. lite smörjning för prylarna är inte helt fel ibland.

MVH Phille

Det är väl ingen fara att köra en 2-taktare på 4% heller?
Funderar på att blanda ut den 2% och köra i Belosen och gräsklipparen. Är den redan 2% då så bör det ju bli 4%.

Det är väl ingen fara att köra en 2-taktare på 4% heller?
Funderar på att blanda ut den 2% och köra i Belosen och gräsklipparen. Är den redan 2% då så bör det ju bli 4%.

Bör bara ryka mer? :va Vet jag blandade för fet blandning någon gång i crossen när jag var yngre och då har det iaf gått bra men som sagt med mera rök.

Häller du oljeblandad bensin i en 4t kommer den att gå snålare. Är det en gräsklippare så är det skit samma. Är det en hoj med t.ex slipon och originalmapp så skulle jag inte chansa :)

Finns 2 sätt o se om det är olja i bensinen fast bensinen kommer från grovolja o gammla ben.

Hälla bensinen i ett klart glas, man ser skildnad på färg., ska vara klart som vatten i princip.

Andra saken är att hälla ut en liten skvätt på texs något rent underlag o tända på, om det är olja i ryker det en del.

Sen om den skulle va väldigt seg när man tänder på är att den kan vara gammal eller väldigt utblandad, bör säja typ voff på millesekunden.

borde det inte bli en oljehinna på finget om man doppar det som sen lufttorkar det?

Hmm, doppa pekfingret i soppan o gnugga mot tummen. Friktionskoefficienten talar om om det är olja eller inte. Är du osäker så jämför med bensin som du vet är fri från 2t-olja

Var det därför du messade mig? Hade skitdålig mottagning på Falkenberg.

De flesta tvåtaktsoljor färgar bensinen så är den helt klar är den troligtvis ren. Bensin avdunstar också fort och ger en torr, kall känsla om du gnider den mellan fingertopparna, är den oljeblandad kommer den vara fetare.

Gräsklipparen går fint med tvåtaktssoppa också, ingen skada alls och doftar racing!

Har hört att man ska kunna känna med fingrarna om bensinen känns hal, och då bör man väl jämföra med bensin som man vet är oblandad.

App app. Katalysatorn kan bli Shit på en del 2 taktsoljor

Absolut! Däremot så tittade jag under hans avatar och såg att den senaste hojen trådskaparen har är en -05 som han dessutom verkar köra på bana med, och därmed så antog jag att han inte tänkte ha soppan i den bågen.
kanske dumt av mig att inte nämna det, men jag får väl skylla på att jag var stressad.

och som folk redan har skrivit så färgar 2-taktsolja bensinen. ska du ha det i en gräsklippare så är det inga bekymmer alls. ryker lite mer bara och blandar du i för mycket 2-taktsolja så kan den vara lite seg att starta i värsta fall.

MVH Phille

Har hört att man ska kunna känna med fingrarna om bensinen känns hal, och då bör man väl jämföra med bensin som man vet är oblandad.

Kan man känna "procenten" också??
:rolleyes:

Absolut! Däremot så tittade jag under hans avatar och såg att den senaste hojen trådskaparen har är en -05 som han dessutom verkar köra på bana med, och därmed så antog jag att han inte tänkte ha soppan i den bågen.
kanske dumt av mig att inte nämna det, men jag får väl skylla på att jag var stressad.

och som folk redan har skrivit så färgar 2-taktsolja bensinen. ska du ha det i en gräsklippare så är det inga bekymmer alls. ryker lite mer bara och blandar du i för mycket 2-taktsolja så kan den vara lite seg att starta i värsta fall.

MVH Phille

Kanon, förstod nästan det men inte fel att nämna ;)

Tack för alla goda förslag!
Jag försökte doppa fingrarna i alla dunkar inklusive ren bensin. Tyckte jag kände skillnad men det är ju inte helt uppenbart.
Hur fort skär en 2-taktsmotor om man kör med ren soppa?

Tänk på att tråden ligger i teknikforumet. Det tarvar ngn form av nivå på frågor samt svar.
"Hur fort skär en 2-taktsmotor om man kör med ren soppa" är ju tex helt omöjligt att svara på. Har rensat tråden från oseriösa inlägg, tex förslaget att dricka bensinen.

Enklaste sättet att se om det är olja i bensinen, är att låta en skvätt dunsta från ett vitt papper eller öppet kärl.
Ren bensin dunstar fullständigt och efterlämnar inte olja.

I övrigt skulle jag inte använda bränsle med oklar oljeinblandning till en tvåtaktare som kräver olja i bensinen. Bättre att blanda nytt bränsle och hälla hittebensinen i bilen istället, så länge det inte blir mer än ngn procent olja och det inte är blyat så är det normalt ingen fara för katalysatorn om bilen har sådan.

Om TS vill att tråden ska vara lite urspårad, så kan jag flyttat tråden till mc-reaterat istället?
Tenikforumet ska vara informativt, sökbart och bidra till teknisk kunskapsspridning.

Last edited:
Kan man känna "procenten" också??
:rolleyes:

Med tränade fingrar går det nog, men jag skulle inte chansa på det.

För övrigt skar pendlarmoppen en gång när det hade kommit ner vatten i oljetanken (visade det sig). Plötsligt började det gå tungt men hade inte lust att gå hem så jag körde vidare. Det gick ganska länge innan kolvringarna sa upp sig. Sen fick det väl bli en borrning av cylindern, men på en moppe är det ju rätt billigt.

Osakligt inlägg i teknikforumet. Måste man diskutera tvåtakt eller fyrtakt bensin så gör det.:arsele Detta forum ska vara SERIÖST. Men diskutera då teknik och inte någon dålig bensin.:gnissla

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...