hur används dubbla tändsift ?

Jepp, ser ut att vara ett simpelt osekvensiellt sprut. De hade inte så höga avgaskrav då..

Rätta mig om jag har fel men det är inte många motorer som har direktinsprut (Utom dislar) utan dom flesta sprutar en skvätt med varje injektor i insugningsroret och summa skvättar sugs in då insugningsventilen öppnas.

Jag älskar det där Lycoming ljudet. Lite sådär lågvarvigt, rått, obsolet och stötstångsaktigt.... Som en HD :D

Den sexcylindriga varianten som satt i SAAB Safir låter ju om möjligt ännu mulligare.

Hydrokopter är ju asfränt! :tummenupp

3,6 liter, 150 hp, "maxvarv" 2100 rpm (man vill inte varva mer med en 2-bladare :yoparty
 
Last edited:
Jag älskar det där Lycoming ljudet. Lite sådär lågvarvigt, rått, obsolet och stötstångsaktigt.... Som en HD :D

Den sexcylindriga varianten som satt i SAAB Safir låter ju om möjligt ännu mulligare.

Hydrokopter är ju asfränt! :tummenupp

Jag hade lyckan att få vara meck på Safiren, och även att få följa med och spaka lite.

Safiren är mitt all-time favoritplan, hopskruvat av överblivna bildelar och med duk-klädda vingar, men så snällt och lättfluget att (enligt en historia) en pilot lät sin fru landa planet utan föregående träning, hon satte planet mjukt, mitt på banan och taxade sedan in till klargöringsplattan.

Piloten ska ha sagt "nu är det bevisat, du kan inte åka på ICA och handla utan att få en buckla på bilen, men landa en pappjakt det kan du..."

Vid avancerad flygning lär vissa piloter ha kört båda magneterna, eftersom dom annars kunde släcka stiften, vilket IOFS inte kan ha varit något större problem då motorerna ändå stannade efter en ganska kort stund inverterad flygning.

Dom var dock lättstartade, så det var bara att rolla tillbaka och starta om.

Efter alla uppvisningar fick man dock sanera rätt ordentligt eftersom dom grisade ur sig oljan.

En kväll när dom skulle larma på våran hangar gick brandlarmet, det brann ingenstans, men en stark avgaslukt kändes i hangaren, så larmet kopplades ur tillfälligt.

Det var bara två beväringar som tyckte att det var roligare att varmköra i hangaren istället för att hand-dra runt motorerna på kärrorna som hade stått länge...
 
Jag hade lyckan att få vara meck på Safiren, och även att få följa med och spaka lite.

Safiren är mitt all-time favoritplan, hopskruvat av överblivna bildelar och med duk-klädda vingar, men så snällt och lättfluget att (enligt en historia) en pilot lät sin fru landa planet utan föregående träning, hon satte planet mjukt, mitt på banan och taxade sedan in till klargöringsplattan.

Piloten ska ha sagt "nu är det bevisat, du kan inte åka på ICA och handla utan att få en buckla på bilen, men landa en pappjakt det kan du..."

Vid avancerad flygning lär vissa piloter ha kört båda magneterna, eftersom dom annars kunde släcka stiften, vilket IOFS inte kan ha varit något större problem då motorerna ändå stannade efter en ganska kort stund inverterad flygning.

Dom var dock lättstartade, så det var bara att rolla tillbaka och starta om.

Efter alla uppvisningar fick man dock sanera rätt ordentligt eftersom dom grisade ur sig oljan.

En kväll när dom skulle larma på våran hangar gick brandlarmet, det brann ingenstans, men en stark avgaslukt kändes i hangaren, så larmet kopplades ur tillfälligt.

Det var bara två beväringar som tyckte att det var roligare att varmköra i hangaren istället för att hand-dra runt motorerna på kärrorna som hade stått länge...

Vad avis jag blir!

Ja en Safir på gräsfält ser så skönt gangster ut när de vaggande taxar fram på sitt lite bulldogaktigt klumpiga vis. Ackompanjerat av det lite slappa men ändå rått mulliga ljudet. Har fått njuta av den synen tack vare ett exemplar som vårdas och flygs på Skå-Edeby här i Sthlm. Vi hade ett hobbygarage i närheten på 80-talet. Så när man vädrade svetsröken ur lungorna kunda man njuta av synen och ljudet.

safir-kvy-2.jpg
 
Last edited:
Rätta mig om jag har fel men det är inte många motorer som har direktinsprut (Utom dislar) utan dom flesta sprutar en skvätt med varje injektor i insugningsroret och summa skvättar sugs in då insugningsventilen öppnas.

De flesta äldre system ja. Exempelvis på sekventiella sprut kan va på Highland.

Finns fördelar med att öppna ejektorn styrt till om man vill spruta på öppen eller stängd insugsventil. På låglast kan det vara gynnsamt att spruta in vid ventilöppnande, på högre varv kan det va till fördel att spruta på stängd.

Alla bilar med mk2005 bör ha sekv. öppnande.
 
Mille SP

Oki, då har med tanke på era svar Aprilia efter -04 ( eller var det 03 ?? ) bättre förbränningsrum än tidigare ? för det var väl då dom la av med dubbla stift.

Nu blev det ju lite aprilia-specifikt, vilket inte var meningen, men jag kunde inte låta bli.

Men hur var det med fördröjning/samtidigt: Tänder dom samtidigt ?
eller är det en fördröjning på det ena stiftet för att ha gnista under längre tid ?

När Aprilia skulle tillbaka till Superbikeracingen tog de ju hjälp utav Cosworth i England för att få fart i Millen (SP versionen år 2000). Den toppen hade bara ett tändstift. Det var väl i detta skede som Aprilia kom fram till att ett stift i fortsättningen är minst lika bra i denna motokonfiguration! Och utvecklade väl då ett nytt topplock. Bara spekulerar! Toyman
 

Bifogat

  • Aprilia RSV 1000 SP    NR. 138 1 hp.jpg
    Aprilia RSV 1000 SP NR. 138 1 hp.jpg
    161.3 KB · Visningar: 62
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top