Hur används Biltemas depåstöd fram?

Japp...

För den som inte har sett det så har Biltema nu även kommit med krokar och bobiner till det bakre depåstödet. :yoparty
Plus ett depåstöd som lyfter i undre gaffelkronan fram.

Fast som vissa påpekat så hade det ju inte skadat om deras depåstöd var tillverkade med nååågot kraftigare materialtjocklek. Eller hade en extra liten pinne för att staga upp det. Plus att dobbarna på det främre är så tjocka att det inte får riktigt bra fäste under gaffelbenet.

grymt! då är det inget fel på biltema men däremot kanske personalen skulle genomgå viss utbildning så de kan göra mer än att titta på en som ett frågetecken och säga nej för att sedan vända sig om och fortsätta plocka upp lampolja i hyllan... :P

tror inte det är menat att jag ska byta däck. nu hade iaf biltema fått in depåstöd bak så ett sådant köpte jag och även en adapter för framhjulsdemontering (19, 22, 24mm). tror ni den passade? nej. alldeles för stor så jag tror jag behöver en sexkants 15-17mm någonting... typiskt

tror inte det är menat att jag ska byta däck. nu hade iaf biltema fått in depåstöd bak så ett sådant köpte jag och även en adapter för framhjulsdemontering (19, 22, 24mm). tror ni den passade? nej. alldeles för stor så jag tror jag behöver en sexkants 15-17mm någonting... typiskt

Har ett svagt minne från min gamla ninja tid att de va 17mm insex du skall ha för att kunna lossa hjulaxeln fram, Lättast är ju om du mäter med ett skjutmått så slipper du köpa fel insex skulle rekommendera att du köper en 1/2tums 17mm ist för 3/8tum kan ju va lite klen kanske :S kommer dock inte ihåg åtdragningsmomentet på hjul axeln fram men dra med känsla :)

Köpte bobiner och nya framhjulslyften, avsevärt bättre stabilitet!

Bifogat

• Biltema1.JPG
    Biltema1.JPG
    23.2 KB · Visningar: 856
  • Biltema2.JPG
    Biltema2.JPG
    20.2 KB · Visningar: 617
  • Biltema3.JPG
    Biltema3.JPG
    40.9 KB · Visningar: 770

Jag svetsade själv en bult till framhjulet på min kawa, säg till om du behöver låna den. 17mm är den. Såg att biltema har för 40kr, kanske enklare för dej att åka dit o köpa den där.

värsting Kawa o frågar såna saker,herregud my lord var är alla RIKTIGA hojåkare???????

Hur långt skall pinnarna gå in i gaffeln? tycker min går endast någon mm, sen tar skruvarna emot som låser hjulaxeln. Och att hojjen hänger på dessa är väl inte bra?

Im so lost :confused:

Jag hade min hoj på biltemas grejer hela föra vintern, det höll och nu ska jag prova dom igen.
Ställde upp den förra helgen och den har nog inte ramlat ännu iaf.

Men OM det främre stödet skulle vika sig, tror ni den står kvar på det bakre då??
Om ni säger nej så kommer jag inte kunna sova gott om nätterna, o det betyder att jag måste köpa ett dyrt riktigt framstöd.. så tänk på vad ni svarar nu ;)

På mitt vek det sig o hela hojen ramla omkull:näsblod
Sluta i ett blodbad

Jag hade min hoj på biltemas grejer hela föra vintern, det höll och nu ska jag prova dom igen.

Men OM det främre stödet skulle vika sig, tror ni den står kvar på det bakre då??
Om ni säger nej så kommer jag inte kunna sova gott om nätterna, o det betyder att jag måste köpa ett dyrt riktigt framstöd.. så tänk på vad ni svarar nu ;)

Är swedie på semester? Eftersom han fortfarande inte bannat dig förgott

värsting Kawa o frågar såna saker,herregud my lord var är alla RIKTIGA hojåkare???????

Last edited:
jag var riktigt försiktig när jag ställde upp hojen ska jag säga men det gick bra. har ruckat lite, tryckt o klämt men hojen verkar stå stabilt. Däremot lämnar jag den inte utan uppsikt på stödet i onödan. Som nu till exempel då jag stött på patrull!
Att hitta en sexkantsnyckel till att lossa hjulet från gaffeln (steg 3) är omöjligt. 12mm är biltemas största och jag chansar att det är ca dubbla storleken jag behöver... byggfirmorna har inte heller... någon som har något tips?

På min cbr så behövde jag inte nån extra stor insexnyckel för att lossa hjulaxeln, bara att strunta i att lossa dom två små (2 på varje gaffelben) insex-skruvarna som håller axeln under gaffelbenen, bara låta dom vara åtdragna tills man lossat muttern till axeln och sedan lossa de små jävlarna å dra ut axeln.

Inga bra bilder nu (kan ta när jag kommer till garaget) men jag hade en kompis som svetsa stöden åt mig. Inpassningen tog längre än själva svetsandet. Svetsandet och slipningen gick på cirkus 2 timmar, inpassningen tog cirkus 4 timmar, det beror bara på hur noga man vill göra det. Hittade några skräprör som jag använde.
totalkostnad: rör 0€, slitage på kapblad och slipblad 0.5€, svetstråd 0.5€.

Får ju säga att jag inte heller e tokigt imponerad av de främre depåstödet. Tapparna känns lite felriktade åt vilket håll man än sätter dom, o det känns lite halvlattjo att ha hojen stående där utan hjul... Men den har inte ramlat ner än på ett par dar i alla fall :) Sen har ju jag e väldigt lätt hoj, kan tänka mig att det behöver förstärkas om man har en tyngre, precis som några redan påpekat.

Jag har framhjuls stödet för gaffelkonan och det funkar perfekt. Men jag fick fixats en ny dobb till krona som var längre och och grövre dia för dom som följde passade inte min gammla Gixxer.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman