Hur använder man en fjärrkontroll?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Så är det. Jag vet inte och ser mig ingen annan nöd än att än en gång be om hjälp här.

:tomten

Köpte en svindyr One4All-fjärrkontroll för att kunna "cracka" min Sony RDR HX-650 DVD så att den spelar skivor från alla regioner. Upptäckte att den inte gör det när jag hade köpt ett antal filmer på amazon.com. Så vad är problemet?

Jag förstår inte instruktionerna!

Se bilagan. Den beskriver hur man ska göra för att med hjälp av fjärrkontrollen få DVD:n att bli "regionsfri". Men jag lyckas inte lagra de nödvändiga sifferkombinationerna på de olika tangenterna. Tycker att både instruktionerna och handhavandet med fjärrkontrollen är...obegripligt.

:skitdator

Någon som kan detta?!

Bifogat

• crack.jpg
    crack.jpg
    183.3 KB · Visningar: 213
  • one4all.jpg
    one4all.jpg
    18.2 KB · Visningar: 176
Jadu, det där var fan rörigt. Det jag kunde hitta var iaf att device-code är 1070 istället för 0533 men vad hjälper det :va

Du skulle ha köpt en Pronto istället, jag tankar bara hem färdiga filer till min fjärr till mina apparater och sen är det klart. Och finns de inte så gör man det i ett program på datorn och skickar över till fjärren...

När man tar i den känns den smäckig och andas 80-tal. 995 kr på Expert. Helt vansinnigt.

Kan du hjälpa mig? :(

Det var mest det blåa ljust jag fastnade för.

Tror inte det tyvärr, lämna tillbaks den och köp en sån som Deecati föreslår :tummenupp

Vad för funktion? Det är som sagt en jävligt avancerad fjärrkontroll, så den har säkert "alla" funktioner. Förklara som för en fyraåring vad du menar.

:D Kan du inte tanka hem färdiga filer till just din dvd-spelare från remote-central? När jag har köpt någon ny apparat så söker jag bara efter den på remote-central och tankar hem den filen och laddar över till min fjärrkontroll.
Sitta och programmera via fjärren är ju rena rama skiten, sånt har ju inte en normal människa tålamod till.

Vad heter din fjärr för det första? Fullständigt namn så kanske jag kan hjälpa dig lite mer.

Vad för funktion? Det är som sagt en jävligt avancerad fjärrkontroll, så den har säkert "alla" funktioner. Förklara som för en fyraåring vad du menar.

Han menar nog att om det finns en funktion i fjärren som gör att du kan tanka över färdiga program till den från datorn.

Edit: Crap. Nåväl, det kan vara bra att ta tid på sig ibland.

:D Kan du inte tanka hem färdiga filer till just din dvd-spelare från remote-central? När jag har köpt någon ny apparat så söker jag bara efter den på remote-central och tankar hem den filen och laddar över till min fjärrkontroll.
Sitta och programmera via fjärren är ju rena rama skiten, sånt har ju inte en normal människa tålamod till.

Vad heter din fjärr för det första? Fullständigt namn så kanske jag kan hjälpa dig lite mer.
Den heter One4All URC 8206 Kameleon 6. Vid länken nedan står:

"Built-in modem keeps the Kameleon 6 future-proof by enabling it to be upgraded with the latest codes, Upgrading can be done by phone or Internet download."

http://www.oneforall-int.com/?pag=39&prodnr=16

Product: Kameleon8 - One For All (URC9962)
Device Type: DVD-R
Brand: sony
Model: HX-650

Model Device Key Device Code
HTR6500 DVD 1033 *
HTR6500 DVD 1069 *
HTR6500 DVD 1070 *

* The device code is not in the remote, please call customer service to upgrade.

Edit/ Samma koder för Kameleon6 - Generation II (URC8206)

Står att de inte finns i fjärren, ring supporten. Pröva, de kanske kan maila dig en fil eller så.

Edit2/ Fler koder från den sidan du visade fjärren på;
Setup Code : 0533
Setup Code : 1533
Setup Code : 0864
Setup Code : 1133
Setup Code : 1017

Last edited:
http://www.mykameleon.com/support.html[/url] verkar också vara en nyttig sida i sammanhanget.
Sökte och fick tre olika "device code". Vad gör man med dessa?

1033
1069
1070

Står att de inte finns i fjärren, ring supporten. Pröva, de kanske kan maila dig en fil eller så.

Edit2/ Fler koder från den sidan du visade fjärren på;
Setup Code : 0533
Setup Code : 1533
Setup Code : 0864
Setup Code : 1133
Setup Code : 1017
Men vad ska man med dessa koder till? Hur använder man dem och hur hjälper dem mig att få min DVD regionsfri?

:confused:

Last edited:
Som det står i manualen du har bild på:
Tryck på DVD
Håll inne SET tills lampan blinkar 2ggr
tryck in koden 1070

Nu ska du programmera knapparna 1-5 genom att göra så här:
Tryck in 994, lampan ska då blinka 2ggr
Tryck på SET 1 gång, lampan ska blinka 1 gång
Tryck in den 3-siffriga koden samt knappen den ska fungera ihop med:
3-siffrig kod = 189 plus 1-knappen
När du har tryckt in detta ska lampfan blinka 2ggr
Gör likadant på knapp nummer 2 men med koden 255 istället
Gör likadant på knapp nummer 3 men med koden 095 istället
Gör likadant på knapp nummer 4 men med koden 221 istället
Gör likadant på knapp nummer 5 men med koden 079 istället

Slå på dvd'n, tryck 1 2 3 4 5 på fjärren med dvd valt på den. Nu ska det stå "timer is ok"

Då är den regionsfri.

Edit/ Eller så har jag massuppfittat det hela. Det bör stå i manualen till din fjärr annars hur du ska göra vid programmering, dock utan koder.

Som det står i manualen du har bild på:
Tryck på DVD
tryck in koden 1070

Tryck in 994, lampan ska då blinka 2ggr
Tryck på SET 1 gång, lampan ska blinka 1 gång
Tryck in den 3-siffriga koden samt knappen den ska fungera ihop med:
3-siffrig kod = 189 plus 1-knappen
När du har tryckt in detta ska lampfan blinka 2ggr
Gör likadant på knapp nummer 2 men med koden 255 istället
Gör likadant på knapp nummer 3 men med koden 095 istället
Gör likadant på knapp nummer 4 men med koden 221 istället
Gör likadant på knapp nummer 5 men med koden 079 istället

Slå på dvd'n, tryck 1 2 3 4 5 på fjärren med dvd valt på den. Nu ska det stå "timer is ok"

Då är den regionsfri.

Edit/ Eller så har jag massuppfittat det hela. Det bör stå i manualen till din fjärr annars hur du ska göra vid programmering, dock utan koder.
Inser att jag har begått ett nog så pinsamt misstag i handhavandet. Inget jag tänker berätta om...

Men dina instruktioner här: Tack! Men 1070 - varför ska jag använda den koden? Vad gör den?

Du har fel fjärr eller fel istruktioner. Dom där instruktionerna är för en annan fjärrkontroll.

Oneforalls "Key Magic" funktion skall på fjärrisen i texten ha 3 siffriga koder medan fjärrisen på bilden skall ha 5 siffriga koder.

Kanske det kan gå att sätta in två nollor före koderna. Alltså istället för att programmera in 189 knapprar du in 00189. Men också själva programmeringen är annorlunda.

Saxat ur manualerna.

URC8060 (den i texten)

You can also visit our website (www.oneforall.com) to find an answer to your questions.
Once you obtain(ed) your function code(s) from customer service, programming the code is easy:
1. Press the device key (TV, VCR, SAT, CD, AUD or DVD).
2. Press and hold the MAGIC key until the rabbit comes out of the hat.
3. Press 9 9 4. The bottom part of the IR Indicator will blink twice.
4. Press the MAGIC key once.
5. Enter the 3-digit function code (provided by customer service).
6. Press the key to which the function will be assigned (if this key is located in a different screen than the main screen, use the SCROLL key to
access the screen). The IR Indicator will blink twice.

URC8204 (den på bilden)

1. Press and hold the MAGIC key until the rabbit comes out of the hat
(the screen will change to the setup screen).
2. Press KEY MAGIC.
3. Press the device key (TV, VCR, SAT or DVD).
4. Press the MAGIC key once.
5. Enter the 5-digit function code (provided by customer service).
6. Press the key to which the function will be assigned (if this key is
located in a different screen than the main screen, use the SCROLL key to
access the screen). The IR Indicator will blink twice and the screen will return
to the Setup screen.

http://www.remotecentral.com/cgi-bi...ers/one_for_all/urc8204-manual.zip&area=other

http://www.remotecentral.com/cgi-bi...=7&file=others/one_for_all/urc8060-manual.zip

Vad nu då...

:confused:

Dee_cati! Hjääälp...

Nej, jag tror du har rätt instruktioner!
Men gör så här att du följer min instruktion och börjar med koden 1070, fungerar inte den så kör du med någon av de setup-codes jag listade här ovan, totalt 5st. Det varierar litegrann mellan olika dvd-spelare, 1070-koden ska fungera till just din spelare. Det är dessa koder som bestämmer funktionerna i din fjärr för just den enheten du försöker styra. Men det är inte säkert som sagt att det ligger inprogrammerat på din fjärr redan, du kanske behöver uppdatera den med en fil eller dylikt.

URC8204 (den på bilden)

Han har väl en 8026 :va Samma instruktioner som till 8060, eller så har jag missat något :confused:

Last edited:

det där var inte lite krångligt, en bra uppfinning det där med regionskoder :näsblod

vet någon var den där sidan med uppdaterade/hackade firmwares finns till DVD-spelare så man kommer förbi spärren som gör att man endast kan ändra koden 5 ggr

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna