Hur använder man denna bromsluftare?

Jag är ingen professor i fysik men kan nog enklast förklara det som följer. Den fungerar som en sprutpistol eller en collector i ett avgassystem. Man yttnytjer trögheten i luft eller vätska. Det bildas ett undertryck bakom luftströmmen som skickas genom munstycket som sedan drar ut vätskan! Har du nånsin kört tätt bakom en buss eller lastbil då vet du vad jag menar!
 
Jag förstår fortfarande inte hur man använder den... :confused:

Kan någon förklara för mig som aldrig luftat bromssystem? :rodnar

Eftersom du behöver byta vätska så ofta så är ren luftning inte så intressant. Börja med att skruva av locket på behållaren och sug upp all vätska. Resten beror på hur bromsslangarna ser ut på din hoj, men sätt på gummidutten längst ut på slangen och sätt den på nippeln längst bort. Börja sug och skruva upp nippeln ett halvt varv med fast nyckel du satt på plats innan. När inget mer kommer ut skruva åt nippeln och sluta sug.
Häll i ny vätska i behållaren ända upp. Ta nu nipplarna i ordning med början på den längst bort. Sug, skruva upp, sug ut vätska ända till du ser att den är fri från luftbubblor. Toppa hela tiden behållaren så att den är full. Skruva åt och sluta sug. Glöm inte avsluta med huvudcylinderns nippel. Sätt sen på locket på behållaren och ett svettband. Hela proceduren tar högst 5 minuter.
Efteråt måste du pumpa upp tryck genom att upprepat bromsa. Ta sen ett buntband och sätt över bromshandtag och styre. Dra åt så mycket det går. Låt stå så länge du kan, längre än några timmar behövs inte.

Edit: eventuella sexuella referenser är helt oavsiktliga.
 
Last edited:

För att han tävlar och den skyddar, det är trist med sprucken kopp efter en vurpa. Som t ex upptäcks nästa race när det inte finns någon bromsverkan plötsligt. Eller att det läcker ut över instrumenten osv och de blir förstörda, eller ner på bromsoken.
Kanske den billigaste säkerhetsdetaljen i RR efter najning. :tummenupp
 
Hadez? Jag luftar ofta bromsar på bil eller mc, brukar sällan vara några problem.
Din metod förstår jag verkligen inte.
Det är väl ingen som behöver byta bromsvätska ofta?
Varför först tömma allt?
Kommer luftbubblorna i slangen att ta slut så länge luftnippeln inte är tät i gängan?
Finns det en luftningsnippel på huvudcylindern?
 
Hadez? Jag luftar ofta bromsar på bil eller mc, brukar sällan vara några problem.
Din metod förstår jag verkligen inte.
Det är väl ingen som behöver byta bromsvätska ofta?
Varför först tömma allt?
Kommer luftbubblorna i slangen att ta slut så länge luftnippeln inte är tät i gängan?
Finns det en luftningsnippel på huvudcylindern?

Det är väl ingen som behöver byta bromsvätska ofta?
Jo om man tävlar eller kör mycket bana.

Varför först tömma allt?
För att bli av med gammal vätska.

Kommer luftbubblorna i slangen att ta slut så länge luftnippeln inte är tät i gängan?
Ja, eller i stort sett i alla fall, det märker man.

Finns det en luftningsnippel på huvudcylindern?
Jag har i varje fall inte haft någon hoj utan.
 
Det är väl ingen som behöver byta bromsvätska ofta?
Jo om man tävlar eller kör mycket bana.

Varför först tömma allt?
För att bli av med gammal vätska.

Kommer luftbubblorna i slangen att ta slut så länge luftnippeln inte är tät i gängan?
Ja, eller i stort sett i alla fall, det märker man.

Finns det en luftningsnippel på huvudcylindern?
Jag har i varje fall inte haft någon hoj utan.

Jag undrar om det verkligen är sant? Vätskan i behållaren är inte påverkad av nåt annat än luftfuktighet och borde inte behövas bytas direkt ofta.

Funderat på att blöda ut några få centiliter från varje ok efter varje tävlings/bandag istället och bara pyttsa på motsvarande mängd i behållaren? Motsvarar lätt ett par byten.
 
För att han tävlar och den skyddar, det är trist med sprucken kopp efter en vurpa. Som t ex upptäcks nästa race när det inte finns någon bromsverkan plötsligt. Eller att det läcker ut över instrumenten osv och de blir förstörda, eller ner på bromsoken.
Kanske den billigaste säkerhetsdetaljen i RR efter najning. :tummenupp

Aha! Då är jag med på noterna.
 
Jag undrar om det verkligen är sant? Vätskan i behållaren är inte påverkad av nåt annat än luftfuktighet och borde inte behövas bytas direkt ofta.

Funderat på att blöda ut några få centiliter från varje ok efter varje tävlings/bandag istället och bara pyttsa på motsvarande mängd i behållaren? Motsvarar lätt ett par byten.

Nu ska vi inte överdriva hur ofta. Dessutom är det här min åsikt och inte någon vetenskaplig sanning. Men några byten per säsong är nog lämpligt och jämfört med de flesta motorcyklister är det ofta. Använder man dessutom 5.1 istället för 4 kan man behöva byta oftare eftersom den absorberar mer fukt.

Att blöda lite efter körning är väl också en klok idé.
 
Last edited:
Det är väl ingen som behöver byta bromsvätska ofta?
Jo om man tävlar eller kör mycket bana.

Varför först tömma allt?
För att bli av med gammal vätska.

Kommer luftbubblorna i slangen att ta slut så länge luftnippeln inte är tät i gängan?
Ja, eller i stort sett i alla fall, det märker man.

Finns det en luftningsnippel på huvudcylindern?
Jag har i varje fall inte haft någon hoj utan.

Jag håller med dig om allt men slänger in några justeringar för alla nyfikna nybörjare. :krama

Man kommer alltid se små luftbubblor, i storlek som kolsyrebubblor i läsk, som smiter in från nippeln. Men som du säger ser man tydligt skillnad på dessa jämfört med de som luftas ur bromssystemet.

På hojar gjorda före år 2000 är det väldigt sällsynt med luftningsnippel på bromspumpen. Minns ej hur trådstartarens RD350 såg ut men gissar att den inte har, trots att den är ganska rejsig. :D
 
Nu ska vi inte överdriva hur ofta. Dessutom är det här min åsikt och inte någon vetenskaplig sanning. Men några byten per säsong är nog lämpligt och jämfört med de flesta motorcyklister är det ofta. Använder man dessutom 5.1 istället för 4 kan man behöva byta oftare eftersom den absorberar mer fukt.

Att blöda lite efter körning är väl också en klok idé.

Jag har inte heller nån vetenskap bakom men gjorde så när jag fortfarande körde bil.

Om man blöder varje ok efter en hård dag så får man fram frisk vätska som inte varit varm till oken. Det blir minimalt kladd, man klarar sig med en slangstump, en ringnyckel och en begagnad kaffemugg.

Risken att man tillför ny luft är i princip noll om man inte är född i motvind och klantar till det och vätskan blir kontinuerligt ersatt, beroende på hur mycket man kör så motsvarar det lätt ett par kompletta byten vilket troligtvis redan är både hängslen och livrem.

Sen vatteabsorbtion.... Vid byte, bryter du en ny 500ml flaska varje gång eller återanvänder du? En öppnad flaska drar till sig fukt. Även om man bryter ny butelj varje gång så kan man fundera på hur länge den är "DRY".

Jag återanvänder flaskorna, här kastas inget. Brukar sticka ett 2mm hål i folien och sen pressa ut all luft ur flaskan innan jag drar åt korken, även om det har noll effekt så känns det OK.
 
Jag håller med dig om allt men slänger in några justeringar för alla nyfikna nybörjare. :krama

Man kommer alltid se små luftbubblor, i storlek som kolsyrebubblor i läsk, som smiter in från nippeln. Men som du säger ser man tydligt skillnad på dessa jämfört med de som luftas ur bromssystemet.

På hojar gjorda före år 2000 är det väldigt sällsynt med luftningsnippel på bromspumpen. Minns ej hur trådstartarens RD350 såg ut men gissar att den inte har, trots att den är ganska rejsig. :D

Jag har inte original bromspump på min hoj. Den är utbytt till en nyare från en Yamaha Fz600 från 06.
Men det är ingen luftnippel på den vad jag kan se.
IMG-20131010-WA0001.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top