Hur användbar är en sporthoj i t.ex. stadstrafik?

En sporthoj är väl inte direkt anpassad för stadskörning. Men å andra sidan är väl ingen hoj direkt rolig att krypköra i stan med liksom ;)
 
Lägg en tusing på en lytteliten kåpa, knappt större än en mobiltelefon, och ett styre med liten annan vinkling.
Vipps har du en helt annan hoj.
Det gör faktiskt väldigt stor skillnad att göra små justeringar.

Mats
 
Köp en zx9r. Jag tycker den fungerar riktigt fint i stan samtidigt som den är fantastisk på landsvägen. Går bra gör den också- Man sitter riktigt fint i dom även om man är lite längre.
 
jag gillar å åka på R6an genom sthlm, den är smal å smidig. mest knän som kan ta ig med lite otur :P
 
Fast ärligt,

hur många av oss som kör sporthoj köpte den för att den var praktisk...?

Inte jag iaf, klart att en sport-touring elr en naken sporthoj med lite mer upprätt sittställning är att föredra vid "alldaglig" körning.

Men känslan av en schysst hoj som går som faaaan på alla växlar och på båda hjulen eller ett i taget är galet är oslagbart. Varken praktiskt, ekonomiskt, säkert etc...

Men shit va kul!:tummenupp

//

Jonas
 
:va Din lilla analys innehåller en del brister. Man kan ha bott på andra platser än där man bor nu, som du själv t.ex. Man kan även ha erfarenhet av att köra i andra städer än där man bor. Ganska elementärt. Sen tycker jag att en typ Hornet är trevligare i bilkön än en supersport oavsett om det är i Barcelona eller i Lycksele.

Självklart är jag medveten om detta men att köra igenom sthlm några ggr på semestern kan man inte basera ett utlåtande på! T.ex. går trafiken ner avsevärt i sthlm under semestern!

Bilkö i Lycksele finns bara under motorveckan...(har bott i umeå i 5 år och sambon är från lapp-stlhm)

offtopic: Headhunter om du vill ha en mc-upplevelse så åk vindelvägen och vidare till Åmsele och käka burgare på macken där! Tveklöst den bästa burgaren i Sverige!
 
Jag tycker de funkar perfekt. Kör varje dag (inte vinter) och de är inga problem i stadstrafik. Får inte ont någonstans.. inte handlederna, jag hänger inte så mycket på dom. Det enda problemet för mig är att nå ner. så vid många stopp så måste man hålla koll på vägen så man vet vilken fot man ska sätta ner. Så att man inte sätter ner foten där vägen lutar neråt, då når man inte ner. får nu når jag bara med tårna. Men de problemet har ju inte du =)
 
Hojtypen du har är mycket allround! En liknande sittställning (dvs. ganska upprätt) är att föredra om man vill ha flexibilitet oavsett var man kör FÖRUTOM på bana. Så en liknande hoj som du har men med helkåpa eller topkåpa och skall det vara MER så torde ju chokladbiten Fazer 1000 funka rätt bra!

Sedan GÅR ju det mesta, bara viljan finns, oavsett hoj men vissa funkar bättre och andra funkar sämre.

Exempel:
I alperna är det INTE ovanligt att se sporthojar och en hel del av de inhemska förarna, som vill åt vägegenskaperna och prestandan, kör också sporthojar alt. supersporthojar MEN byter ut klippon-styret och sätter på ett mer upprätt styre (inte ovanligt att man måstye såga lite i topkåpan för att det skall få plats med fulla styrutslag). Varför?

Lättare köra fort på serpentinvägar där man ofta måste vrida ordentligt på knoppen. Sitter man ordentligt frammåtlutat ser man sämre.

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 
Jag tycker att det inte funkar speciellt bra. Jag kör rätt mycket i stan och har 3 helt olika hojar att välja på och att min 1098s definitivt inte är mycket att ha i stadstrafik är klart. Jag kör en hel del sträckan Nacka - Kista (typ 5 dagar i veckan tur och retur...och ofta genom stan) vid rusningstrafik och att plåga sig fram mellan bilarna på en sporthoj är en pina. Handlederna värker eftersom det inte finns någon möjlighet att avlasta de med hjälp av motvind, värmen från motorn steker, det går ryckigt i låga farter..på det hela är det skit trots att 1098s är en fantastisk sporthoj. Monster RS är bättre, men också den är inte gjord för seg stadskörning egentligen med sin 999s motor...Det bästa är en 2 ventils Hypermotard 1100s med knappt 100 Hp, lättat svänghjul, Brmbo monobloc bromsar och jävligt najs upprätt ställning. Det enda vore då att kopplingen är hårdjobbad och man får ont i handen efter en 20 km mellan krypkörande, stillastående, ständigt filbytande bilar osv.
 
Intressant att någon lämnar negativt betyg på ett inlägg där man skriver sin högst personliga åsikt i frågan. :dummer
 
Back
Top