Hur åker ni ?

Minskat vägåka?

• Antal röstningar
    0

Hans R1100S

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
BMW R1200S
Det sägs att de som
åker på bana åker mindre på väg, stämmer det ?
Vore intressant att höra vad just du säger.

Ni som börjat åka senaste 5 åren
med SMC eller annan banorganisatör på banor
Om ni har
minskat ert vägåka ? Var bussiga kryssa i pollen..

Last edited:
Farligt, lätt att bli av med kort, tråkigt

Fast det är ju kul att sticka ut på slingriga vägar å tokköra.

Sjukligt tråkigt att åka gata i jämförelse med bana, känns som att man bara transporterar hojen.

Dock fick jag lite nytändning med motarden. :)

Flervalspoll

Ok, jag skall bättra mig till nästa gång.
Bra ändå att du fick fram hur och varför
i alla fall tycker jag.
Tackar för synpunkt, trevligt med respons.

Det borde ha varit en flervalspoll, nu kan man bara välja antingen mindre eller varför... :rolleyes:

Jag kör helt klart mindre väg, för farligt och tråkigt helt enkelt.

Vi är ett gäng som drar ner till italien/österike finns ingen bana i värden som slår vägarna i alperna:tummenupp

Vi är ett gäng som drar ner till italien/österike finns ingen bana i värden som slår vägarna i alperna:tummenupp
Kanske inte om man väger in utsikt, upplevelsen av ett hojsemesteräventyr, men det är fortfarande ett direkt olämpligt ställe att utforska dina och hojens gränser på, för att få den där kicken av att allt stämmer perfekt.

Bana!!

Är verkligen ingen banräv, men nu har jag införskaffat en banhoj. Så till nästa säsong blir det mer bankörning.
Med en tår i ögat kommer jag sälja min pärla för gatan och bara köra bana. Man får ut så mycket mer av att köra på bana utan att behöva riskera sitt liv och andras. Man blir även mycket bättre förare överlag.

För övrigt tror jag tror licens grupperna kommer växa sjukt mycket inom 2-3 år, fast mycket av det beror nog på de höga försäkringskostnaderna.

Åker betydligt mer bana, och mindre väg. Mindre väg mest för att det blivit mindre tid över för vägåka just på grund av banåkningen, inte för att jag inte vill längre. Tycker fortfarande att det är en annan, och minst lika givande, upplevelse att åka "aktivt" på en fin väg. Med aktivt menar jag dock inget i närheten av bantempo, har en helt annan körstil nu då jag åker väg, behöver inte köra särskilt fort utan åker mest och myser av känslan att flyta fram längs vägarna, helst ensam, och njuta av människa/maskin symbiosen (oj vad poetiskt det blev nu då).

härlig respons

Tänkvärda tankar som uttrycks här !

Att banans möjlighet att få "sträcka ut" ger
åtminstone mig ett lugnare och mer riskmedvetet
beteende i trafiken, här syns fler vara inne på den
linjen.

Trevligt med era kommentarer.

Borde vara nyttig läsning för försäkringsbolagen
där en del vill hävda att teknikträning ger
högre hastigheter och högre riskbeteende på väg.

det är färdigåkt på gata för min del med, min mor är lättad likaså min sambo då det trots allt är säkrare och MKT roligare att köra på bana, sen tycker mina barn om att komma ut till banan å se på motorcyklarna samt att se mig å rayback köra:tummenupp, så gathojen är såld å banhojen är inhandlad, får bara hoppas att den går lika bra som säljaren påstod vid säljtillfället då jag inte hade möjlighet att provköra den annars blir det:smasha ;)

Tänkvärda tankar som uttrycks här !

Att banans möjlighet att få "sträcka ut" ger
åtminstone mig ett lugnare och mer riskmedvetet
beteende i trafiken, här syns fler vara inne på den
linjen.

Trevligt med era kommentarer.

Borde vara nyttig läsning för försäkringsbolagen
där en del vill hävda att teknikträning ger
högre hastigheter och högre riskbeteende på väg.
Faktum är ju att många utnyttjar det dom lär sig på banan på väg, för att köra fortare å vara coolare. Men det beror ju bara på taskig självbild, och otroligt kasst säkerhetsmedvetande. Och/eller att man söker adrenalinkickar, istället för att söka kicken av att allt stämmer. Såna förare brukar dock Darwin ta hand om :rolleyes:
Tyvärr kanske det krävs en påhälsning i lecahavet för att förstå att man inte är helt odödlig också, och få lite respekt för farten. Hälsar man på i vägverkets sprängstenshögar så hinner man kanske inte bli medveten om att man inte är odödlig :död

Om 32 timmar är jag inne på mitt tredje år som SMC-instruktör, och mitt mc-åkande på väg har minskat drastiskt varje år sedan jag aktiverade mig i SMC.

2007 körde jag runt 2.500 mil, i år ungefär 1.000 mil. Tidigare år har jag kört runt 3.000 mil varje år.

Att jag kör mindre gata och mer bana är nog för gemenskapens skull, och den underbara känsla det ger att få dela med sig av sin erfarenhet och kunskap.

2009 kommer jag att vara instruktör och hjälpinstruktör vid så många tillfällen som möjligt.

Även jag sålde gatcykeln och köpte en banhoj istället.

Jag har helt enkelt inte samma sug efter att köra gata längre.

2008 gav mig nytändning för jag vet inte vilken gång i ordningen.
Jag har alltid åkt gata och kan nog summera ungefär så här.
Jag har haft tur detta år. Med lite mindre tur eller någon annan marginal pekat lite åt ett annat hål än dom gjort kunde det varit kört för min del.
Jag gick omkull två gånger. Den ena gången pga rullgrus i en kurva och jag hade bara tur att jag inte mötte någon just då.
Den andra gången var mitt eget fel.
Det var sen höst och jag hade egentligen redan sagt att jag åkt bulten för sista gången men det blev ännu en sista gång.
Däcken fick inte upp värme och dom hade även blivit sämre även fast dom var långt från slut.
För hög fart i en kurva gjorde att hojen hamnade i ett räcke. Jag hade bara flyt att hojen kastade ut mig i gatan igen istället för att bryta alla ben mot räcket.

Nästa körning som ligger på planering är Daytona Raceway i februari efter det så får vi se hur min inställning till bana är...

Najs

2008 gav mig nytändning för jag vet inte vilken gång i ordningen.
Jag har alltid åkt gata och kan nog summera ungefär så här.
Jag har haft tur detta år. Med lite mindre tur eller någon annan marginal pekat lite åt ett annat hål än dom gjort kunde det varit kört för min del.
Jag gick omkull två gånger. Den ena gången pga rullgrus i en kurva och jag hade bara tur att jag inte mötte någon just då.
Den andra gången var mitt eget fel.
Det var sen höst och jag hade egentligen redan sagt att jag åkt bulten för sista gången men det blev ännu en sista gång.
Däcken fick inte upp värme och dom hade även blivit sämre även fast dom var långt från slut.
För hög fart i en kurva gjorde att hojen hamnade i ett räcke. Jag hade bara flyt att hojen kastade ut mig i gatan igen istället för att bryta alla ben mot
räcket.

Nästa körning som ligger på planering är Daytona Raceway i februari efter det så får vi se hur min inställning till bana är...

Jag skall med till Daytona Raceway i februari, dock inte köra!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage