Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

När ni åker scooter till stranden i 30 blås gäller full utrustning också va?
För det ÄR allmänt känt att man slår sig MKT värre i den hastigheten på en literhoj än på en moppe... :fakta

Såg en dam på cykel på väg till stranden idag, iförd enbart klänning!! i nedförsbacken var hon nog fan uppe i 30! & inte ETT skydd...skandal tamejfan!

Ett väl perforerat raceställ.
Handskar
Stövlar
Hjälm
Ryggskydd

Ge fan i att stå still, så det fläktar lite. :yoparty
När man står still... DRICK.

Skiter i att åka öht när det är för varmt

Har typ varit strax under 30 grader i skuggan och "för varmt" här i södra Skåne i tre veckor, ska man skita i att köra då? Tomt på småvägarna också, alla svenssons är på stranden eller ser något fotbolls-EM? på dumburken.

Kör inte alls. Mer eller mindre ställer in hojen när temperaturen överstiger +20 grader. Över det är det inetens en njutning. Men annars blir det i goretex-ställ och annat i MC-väg.

Det är väl upp till dig?

Det brukar/kan vara några veckor i sverige då vi har sån här yberhetta och då ligger jag hellre på stranden med ungarna och badar än sitter och svettas i ett skinnställ när vi har fler veckor med behagligt skinnställsklimat kontra värmebölja.

Dubbla skinställ ... :lol Han skulle kanske provat på en riktig riddarrustning istället. :crash

242yjap.jpg

Tycker faktiskt inte att det är så farligt. Visst det är varmt och svettigt, men det
hör liksom till en apvarm sommardag. Jag har på mig fullt ställ, ryggskydd, stövlar,
plommonstop och mitella. Ja, helt naturligt då bara.

Aktiv körning: skinnställ samt all övrig utrustning.
Jobb/träning/fika: kevlarjeans, allvädersjacka/skinnjacka (skiftar lite vad jag känner för) samt all övrig utrustning.

:hej

Har allvädersjacka (lindstrands), ryggskydd, stövlar, handskar, hjälm och vanliga jeans :rodnar som jag i princip alltid åker i. Tanken är uppgradera all utrustning nästa år, och då kevlarjeans åtminstone istället för bara jeans..

Du som tycker det är ok att köra utan skydd bara du håller moppefart.

Hur gör du när du har otur och går omkull (är givetvis inte ditt fel) och kläms under en hoj på plus 200 kg och avgasröret bränner genom musklerna ner till benet på dig? :va

Och varför har du ens hjälm på dig. Den är väl också totalt onödig i de farterna :rolleyes

Du som tycker det är ok att köra utan skydd bara du håller moppefart.

Hur gör du när du har otur och går omkull (är givetvis inte ditt fel) och kläms under en hoj på plus 200 kg och avgasröret bränner genom musklerna ner till benet på dig? :va

Och varför har du ens hjälm på dig. Den är väl också totalt onödig i de farterna :rolleyes

När du sitter i en lång bilkö som tar 45 minuter att åka igenom även om du kör mellan filerna med hojen, hur gör du när du svimmar på grund av vätskebrist/värmeslag i ditt skinnställ och ramlar in under en bil? :va

:7peta

Jag anpassar farten efter kläderna. Ska jag bara ner till stranden så tar jag ryggskydd och hjälm. Ska jag köra snabbare så blir det allväders eller skinnställ.
Jag är mkt väl medveten om att jag kan klota ihjäl mig när jag kör inne i stan. Men risken är väldigt liten.

Det är samma riskanalys som jag använder när jag skippar armbågsskydden när jag kokar pasta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT