Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Haha... Nope... Åker från Tumba mot Nykvarn strax innan 06:00 på morgonen och sen hem igen strax efter 19:30...
Så inga som helst köer för mig... ;)

Inte en chans.. Skulle känna mig så jäkla oskyddad...
Kränger hellre på mig allt... eller tar bilen.. :D

Falsk trygghet ;)
Nåväl, jag blir mer solbränd om armarna än dig :brinnerup
 
Falsk trygghet ;)
Nåväl, jag blir mer solbränd om armarna än dig :brinnerup

Ja jag har världens finaste mc-bränna just nu....
fick den mellan körpassen på Gotland ring... *asg*
Knallbrun om händerna och ansiktet... HAHA

Men efter jag blev påkörd på hojen av en bil för två år sedan så litar jag inte på mottrafikanterna... därav.. Full mundering... :D
 
Jag är ny med MC, och har upptäckt att det är ett helvete att åka med full säkerhetsutrustning i stekhet sol.
Hur gör ni?

Ska man bara åka i stan osv, brukar ni åka utan skydd?
Så jag har gått klädd nu är shorts och t-shirt under mc-kläderna, då jag inte endast åker ut en sväng o sen hem, utan tar mig från A till B.

Jag är ju medveten om att vid en smäll/omkullåkning så är det ju inte särskilt bra utan skydd, även om det endast är i 50 km/h.

Kom med endel tips ändå! :)

Det mest korrekta är att hitta en komplett skyddsutrustning som svalkar så mycket det går. Men upp till en viss temperatur så blir det varmt oavsett vad man har på sig. När jag körde Indien runt hade jag ett par lätta gympadojor, tunna vita bommulsbyxor och en tunn vit bommulsskjorta - i syfte att ha på mig så lite som möjligt och samtidigt skydda mig mot solen (hade dock en hjälm). Jag skulle inte kunna åka i ett mc ställ i den värmen, jag skulle svimma av överhettning och vätskebrist. Att skada sig, var en risk jag fick ta.

Är det för varmt för att ha ett mc ställ men jag vill åka ändå så undviker jag allt vad inspirerad körning heter, utan tar det lugnare och ökar marginalerna. Men risken att drutta omkull finns alltid där oavsett hur försiktigt man än kör.
 
Japp...nyss hemkommen efter en solsession på Flatenbadet. Det är inte så långt så jag körde i surfshorts, handskar ( så inte sololjefingrar skulle kladda på rullarna), hjälm, sneakers och en tshirt (fastbudnen i ryggsäcken). Annat var det det imorse..kostym till kneget ! Funderar på att åka ut till Bulten och plåta en smula...utan att byta om, näja kanske tshirt då så man inte får tvätta bort myggen från isterbuken !
 
Sant full utrustning i väldigt hög temperatur kan bli en fara i sig.. Vätskebrist och okoncentration kan orsaka en betydligt värre skada än att köra utan skyddisar. Men det bästa är väl att försöka hitta ett mellanting.. Crossväst med skydd och en tröja över är ju bättre än inget och blir inte ett dugg varmt.
 
Om man ska köra i stan så finns det 2 sätt. Antingen åker man bil med en flaska vatten, kanske en kopp kaffe, lite bra musik och AC:en på 21 grader.

Annars åker man hoj och håller farten uppe ändå och få fläktar det. Meningslöst att köa med hoj.

Men.. 2 hjul = full mundering. Jag kan eventuellt tumma på skinnet ett par gånger per år i undantagsfall, men hjälm, handskar och ryggskydd är alltid på.
 
Kör med samma som annars (hjälm, allväderställ, ryggskydd, handskar, stövlar) men tagit ur foder och öppnat all ventilation i hjlälm/stället.
Körde ca 25mil idag, var inga problem men undviker alla ställen där jag vet att det kan bildas köer och stannar aldrig om jag inte måste (tankning av hoj eller mig själv dvs:))
Nya hjälmen verkar dock göra mycket, köpte en shoei xr1100 förra veckan och känns underbart svalkande med all ventilation öppen ändå tystare än min gamla airoh kruka.
Funderar dock på att fixa draggin jeans och skyddväst så man kan ta hojen för lite småresor som handla/träna utan behöva helt åsidosätta säkerheten helt alternativt promenera runt som en svettig astronaut.
 
Last edited:
Byxor, t-shirt, hjälm har det blivit till jobbet senaste veckorna. Och det går inte sakta heller. :mad: :rivjärn :skrubbsår
 
massa jävla sommar-mc-grejer. typ as-ventilerade richa-hanskar, tämligen ventilerad tvådelat dainese-skinnställ, ventilerade dojor, och bara ett tunt linne under.

hade jag haft samma grejer som på vår/höst hade man nog inte blivit insläppt på restauranger mm (luktat apmycket svett heehee)
 
MX-skyddsväst med alles inbyggt och ett par allvädersbrallor utan innertyg. Har inte varit för varmt ens idag mitt på dagen. :tummenupp
2008_Alpinestars_S-MX_Bionic_2_Protection_Jacket_Black_Red.jpg
 
Underställ först sedan raceställ. Man anpassar farten efter värmen. Gillar man att stanna vid korvkiosken och flexa eller åka på töntturné genom staden får man väl skylla sig själv.
 
Inte värt att chansa!

Följande lager har jag på mig.
1: Skinnställ
2: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ringväv
3: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bombdräkt
4: BMW C1
5: Ytterväggarna på lägenheten


Nerå. Kör i det jag känner för och anpassar åkningen efter vad jag har på mig. Rygg, händer och huvud får alltid "fullgott" skydd.

Tror att risken är störst att jag kör ihjäl mig när jag är iförd skinnställ och "full" mundering. Åkningen brukar tas till en högre nivå då. Förmodligen pga den falska trygghetskänslan.

Om man ska köra i stan så finns det 2 sätt. Antingen åker man bil med en flaska vatten, kanske en kopp kaffe, lite bra musik och AC:en på 21 grader.

Annars åker man hoj och håller farten uppe ändå och få fläktar det. Meningslöst att köa med hoj.

Men.. 2 hjul = full mundering. Jag kan eventuellt tumma på skinnet ett par gånger per år i undantagsfall, men hjälm, handskar och ryggskydd är alltid på.

3 sätt: Kör i svala kläder och tar det lugnt och försiktigt.

Att hålla farten uppe för att hålla värmen nere kan nog fort gå ganska fel, särskilt i stadsmiljö.
 
Last edited:
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???
 
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???

Det där ligger det en del i...

Men det är inte bara skinn som är godkännt som tur är.
 
Det där ligger det en del i...

Men det är inte bara skinn som är godkännt som tur är.

Sant....så länge du har förstärkta axlar, knän o armbågar samt hjälm m.m....så e det ok....sen spelar d ingen roll om d e skinn el allväders....

bara undrar hur folk tänker.....olycka=nada pengar då....surt sa räven
 
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???

Vågar du inte riskera nått så låt hojen stanna i garaget.

För egen del är det mest stadstrafik utan, och då är väl ärrbildning det man riskerar utan skinnställ.
Så jag får väl låta bli att tigga pengar för eventuella ärr? :va

Krosskador (det som är sannolikast att få) skyddar inte skinnstället emot, så tror trots villkoren att fb får vara snälla och pynta.

bara undrar hur folk tänker.....olycka=nada pengar då....surt sa räven

Olycka = nada fungerande kropp.. surt sa räven
 
Last edited:
Måste bara fråga....

Vilka försäkringsbolag har ni som väljer å åka "mindre" påklädda?
Många kräver full mundering för att man ska ha rätt å få ut cash om d vill sig illa.....

smaken är som baken......delad

men varför riskera???
Få ut får du, höjd självrisk är minsta problemet. Dock brukar jag ha på mig mer kläder än du ser ut att ha.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top