Hur är uppkörningen på 125cc?

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Som rubriken lyder så oroar jag mig väldigt mycket för uppkörningen som verkar väldigt svårt...

Då undrar jag ni som har gjort den? hur var den, vad ska jag tänka på, akta mig för osv,

Hur många lektioner tog ni på körskolan innan ni körde upp?

Tusen tack för svar! :)
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tog 14 tror jag, (var helt nollad sen innan utanmoppe eller någon trafikvana)

Du gör först lågfarten sedan högfarten och bromsprov på testbana. Efter det kör du vidare med uppkörningssnubben efter dig i trafiken. tror jag körde i ca 30 min max.

Min uppkörningsgubbe sa att jag bara skulle vrida på huvudet för att ha koll när det behövdes så han såg när jag aner att det ska göras. Sean bara ta det lugnt och köra som du gör annars. Tänk hel tiden på vart du är på väg, vad som gäller och om du kan göra saker i förväg istället för i sista sekund.
Så bästa tipset är nog att inte tänka så mycket på att du har enbakom dig och köra så som du lärt dig på skolan . :)
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
har själv funderingar över detta, håller själv på att ta körkortet, hade varit skit bra om folk som gjort uppkörningen kunde berätta om sina erfarenheter, vad uppkörnings gubben sa, och var dom tog kortet? :):)
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Jag tog 2 lektioner, men kuggade första uppkörningen då jag missuppfattade begreppet ''effektiv bromsning''. Ta gärna lite marginaler istället för att vara på gränsen till låsning. Om det är svårt att dosera bakbromsen så strunta i att koppla :)

I trafiken var det bl.a. att han sa ett ställe man skulle åka till, så ska man hitta dit själv utan mer hjälp. Sen starta i uppförsbacke, köra motorväg m.m. Dem vill ju att man ska vara förbered med växel och allt innan man t.ex. kör ut i en korsning. Även eco-drive spelar in om jag inte minns fel. Jag hoppade växlar ibland bara, samt motorbromsade så det var lugnt.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Uppkörning=stressiga tider :) Men egentligen är det ganska lugnt!

Jag tog 7 körlektioner och hade haft 30-moppe 1 år innan.

Det börjar som sagt med konbanber och bromsprov.

kan lista upp saker alla har sagt och vad jag vet ^^

- Bromsa inte så hjulen låser sig.
- Plugga säkerhetskontroll


I trafiken så ska man.

- Planera sin körning som man som sagt inte väjer av till en annan fil i sista sekunden.
- Köra miljövänligt (hopa över växlar, använda motorbroms, STÄNGA AV MOTORN OM MAN SKULLE KOMMA TILL EN TÅGRÄLS OCH TÅGET KOMMER.
- Tänk inte på att du har någon bakom dig.
- Till mig sa han var jag skulle och sen fick jag köra dit valfri väg, vi stannade aldrig för att starta i uppförsbacke eller liknande.
- Jag körde i 20 minuter i trafiken.
- Han kan inte godkänna dig om du gör något som skulle ge dig en böter.
- Ge INTE upp! Fast du gjort ett misstag behöver inte han ha märkt det eller brytt sig så ge INTE upp!
- Prata gärna med folket på uppkörning det får dig att slappna av lite mer och tänka bättre :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tog en körlektion, men det hjälpte knappt. Körde sedan upp med min mito och klarade det.

Uppkörningen är inte särskilt svår om du vet hur du bör bete dig i trafiken och om du klarar konbanorna.
Vrid huvudet ordentligt i korsningar och andra ställen där du tittar efter mottrafikanter så att kontrollanten verkligen ser att du ser dig för, det är viktigt.
Lycka till! :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det enda svåra är egentligen lågfarten, och på en XR125L (slö honda i miniformat) så var inte ens det svårt :)
Tänk som sagt på att vrida på huvudet när du tittar åt sidorna, gubben du kör upp med kan inte se ifall du bara "vrider ögonen" :näsblod
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Tack för så mycket svar med mycket information, det uppskattas eftersom jag är orolig, jag bor i dalarna utnför Falun och ska troligtvis köra upp om drygt en månad om dom kan fixa så att man kan köra upp här i Falun,

Mer svar är alltid välkomna! :)
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Uppkörningen för lätt mc är mkt lättare än för tung mc under krypkörningen. Tänk bara på att ifall du råkar sätta ner foten under högfartsdelen, eller ta ner en kona, strunta i det fortsätt bara kör, de flesta provledare låter dig göra om igen. Jag failade på 1 sak på lätt mc och 1 sak på tung mc, men fick göra om båda. Och glöm inte ha gott självfortroende, intala dig själv hela tiden att du klarar det och att det är kul :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Uppkörningen för lätt mc är mkt lättare än för tung mc under krypkörningen. Tänk bara på att ifall du råkar sätta ner foten under högfartsdelen, eller ta ner en kona, strunta i det fortsätt bara kör, de flesta provledare låter dig göra om igen. Jag failade på 1 sak på lätt mc och 1 sak på tung mc, men fick göra om båda. Och glöm inte ha gott självfortroende, intala dig själv hela tiden att du klarar det och att det är kul :)
Varför skulle det vara så mycket lättare med lätt mc? Banan är ju densamma och tyngre hojar kan man ju oftast nästan strunta i gasen eller hålla jämn, låg gas när man krypkör. En 2-takt 125a måste du använda och reglera gasen mer med.

Edit, till TS: Uppkörningen är densamma som på tyngre hojar. Tänk på att köra som vanligt, kör inte långsammare än befogat för att visa att du är "försiktig" eller så, utan kör med rim, reson och en skopa sunt förnuft. Och vrid på huvudet i svängar, rondeller och närhelst det är befogat :)
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Låter ljusar ut för min del nu med så mycket svar :) tack så mycket! ska iaf försöka ta kortet innan skolavslutning! :)
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Haha, fan va svårt ni i Sverige verkar ha det!
Jag övningskörde 3 ggr, och sedan gick uppkörningen på ca 10 minuter, MAX.
Det enda jobbiga var att göra hinderbanan eftersom den hojen jag körde var ryckig som fan på låga varv, så det var maximum kopplingslir som gällde :D
Höll också på bli överkörd av en bilist som inte förstod vad högerregel är.:crash
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Haha, fan va svårt ni i Sverige verkar ha det!
Jag övningskörde 3 ggr, och sedan gick uppkörningen på ca 10 minuter, MAX.
Det enda jobbiga var att göra hinderbanan eftersom den hojen jag körde var ryckig som fan på låga varv, så det var maximum kopplingslir som gällde :D
Höll också på bli överkörd av en bilist som inte förstod vad högerregel är.:crash

Om du hade gått en körlektion så kanske du hade lärt dig att man inte ska ta för givet att folk ser en ;)

Det är ett privilegium att ha svår tagna körkort för man slipper dö. :fyllisar
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Om du hade gått en körlektion så kanske du hade lärt dig att man inte ska ta för givet att folk ser en ;)

Det är ett privilegium att ha svår tagna körkort för man slipper dö. :fyllisar

Hehe, sant, påpekade bara att hela processen med körkort här är ganska plojjig.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top