Jag gillar kontrasten i att det kommit en ny kategori "biker" som vuxit fram.
Old style: Getskägg, skinnväst med märke, hoj som låter mer än det går och gör allt för att försöka se farlig ut medan han egentligen bara är trött på sitt knegarjobb och sina ouppfostrade ungar vars orsak bestämt är "kärringens fel". Fikadiskussionerna om ännu mer högljudda system och senaste Caterpillern de fick provköra på sista firmafesten sinar aldrig på intresse.
95-05
Knegare som försöker vara outlaws och stureplansstekare på samma gång. AKA Rettafukkon. Bränna 400 pix gummi på Sveavägen anses som väl investerade pengar och polisen är dumma i huvet och fascister när de blir av med kortet efter att ha kört i 230 på Nynäsvägen, men slöa och dumma i huvet när deras granne kör 35 på parkeringen i Radhus-området där deras ungar cyklar runt (fast andras ungar inte ska cykla runt bilarna).
05->
Ovan + några nya stereotyper..
Fd Retta-fukkot som blivit moralhäxa och börjat köra bana. Bandagsadeln är lite bättre än de andra, lite mer värd helt enkelt. De är intelligentare än att svinköra på allmän väg (trots att de gör det fortfarande, men nu har det ju
koll!

Många har vuxit upp och kommit till uppfattningen att det inte alls är "coolt" med
bikers och vill inte koppla sig till "kulturen". "Livsstilen" och har blivit en idrott och ett intresse som alla andra.
Återfalls-, fast ändå inte, knutten.
Drömde om hoj i 20-årsåldern men hade inte tid/råd pga skola, alt. var för feg för att ta steget och prova nåt nytt. Nu i 40-årsåldern kommer det krypande och förnuftiga köp av ER6n, Scootrar och allt möjligt inhandlas för att nå drömmen om den beryktade "frihetskänslan". Givetsvis med ekonomiska argument till frun om att den är mkt billigare i drift än bilen, och så går det ju smidigare förbi köera in till stan. Några år senare är denna förmodligen utbytt och ovan nämnda "idrottsmän" och dessa kan mötas i någon form av omvänd store- / lillebrorssymbios.
För båda gäller ryggskydd, stövlar och ordentliga handskar om man så bara ska 800 meter till OK för att tanka.