Hur är SH-medlemmen?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjenare, en liten fundering som jag tänkte dra upp som diskussionsämne.

Själv är jag 19 år, fyller 20 i sommar och har precis införskaffat mig en tråkig MC (SH standard). Jag drömmer om att glida iväg ner i solen på fina vägar med många svängar och härligt landskap..

Men! Många på det här forumet bryr sig väldigt mycket om att köra galet snabbt, köra på bakhjulen och skapa rök.

Vad tycker du? Vilka aspekter inom MC-åkningen ser du fram emot? Hur kommer det sig att du tillbringar tid här?

Tillägg: Har träffat underbart snälla och härliga människor här som är öppna och hjälpsamma! :)

Bilden av hoj´åka som du beskriver det (glida ner i solnedgången) försvann för flera år sen.

Hoj = idrott nu.. Möjligtvis nån tur till glasscaféet för att va sentimental och glädja tjejen.. Men that´s it

Som dig fast galet snabbt i kurvorna och sen blir de wheelies och burnouts när man får kraftigare hoj,

det du talar om är för dom i medelårskrisen som skaffar en hd och tar de lungt o försiktigt o kurvorna och rör bara gasen på en raka på 500 meter:va

Last edited:
Har ännu inte kört över 100 på min hoj eftersom det är tråkigt att köra fort på motorväg/led. Hellre kurviga 50-70 vägar genom vackra landskap, och då hinner man även hälsa på mötande hojåkare (vilket ger mej ett lika brett leende under hjälmen varje gång det sker). Vad jag ser fram emot är i sommar då min kära bror och jag (förhoppningsvis) ska köra fina vägar ner till sommarstället i Jönköping. :)

Jag har aldrig sagt att jag inte tycker det är kul att köra snabbt, toppade 115 på en 70 väg! (säger det med stor sarkasm) men då hade jag endast suttit 30 minuter på en MC i hela mitt liv, så smått stolt var jag.

Men att köra snabbt och bete sig som en idiot kan väl inte vara det som lockar? Förstår nöjet i Enduru i off-road sammanhang. Men bara den otroliga frihetskänslan som finns när man kör i solen med vinden och allt måste ju vara det bästa, eller?

Men att köra snabbt och bete sig som en idiot kan väl inte vara det som lockar? Förstår nöjet i Enduru i off-road sammanhang. Men bara den otroliga frihetskänslan som finns när man kör i solen med vinden och allt måste ju vara det bästa, eller?

Absolut. Tog kortet i höstas efter flera års drömmande. Många gånger har jag gått inne i Stockholm för att helt plötsligt höra ett muller för att sen se ett helt koppel hojar åkta förbi. Eller sitter hemma och jör hojar åka förbi på Stockholmsvägen. Eller bara sett en hoj stå parkerad nånstans. Suget efter samma frihet känns i hela kroppen.

Jag har aldrig sagt att jag inte tycker det är kul att köra snabbt, toppade 115 på en 70 väg! (säger det med stor sarkasm) men då hade jag endast suttit 30 minuter på en MC i hela mitt liv, så smått stolt var jag.

Hur känns hojen i kurvorna?

Kontrollera fram och bakdämparen och lufttrycket sen ge dig ut och öva på att ta kurvor,

Du kommer.. älska .. det!

när ja köpte min hade hjulet alldeles för högt lufftryck så de kändes som det släppte i varje kurva, men efteråt var det magiskt

sen när du vänjer dig vid hojen blir de ännu bättre

Köra gata med insidan av skallen är värdelöst enligt mig. Så nu blir det knappt inga gatmil längre.

Innan jag tog lappen hade jag kollat på ghostriderfilerma ett antal gånger, och var fullt övertygad om att köra i 300km/h på motorväg måste vara det ultimata nöjet. Så fort jag började köra insåg jag att smita förbi köerna, köra mot solnedgången och njuta av livet samt pressa på gokardbanor är det som en hoj ska användas till.

Mitt fartrekord är 160km/h, och jag har inga planer på att slå det närmsta överblickbara framtiden...

ja du att sitta i 200 på motorvägen med min hoj är inge vidare kul faktiskt... då ska man ha en plastraket om det ens ska vara "behagligt" men att ligga i en 90km/h på en fin landsväg det är riktigt mysigt faktiskt!

Men vaffan??? :va

Jag är ju gubbe och har kass hoj men nog fan har jag toppat skrotet..

Annars touringkör jag mest, typ 30+ på skyltad hastighet.

Du fattar att dom driver va?

Det jag kan säga till dig att på SH finns här folk av alla kategorier, folk som kör snabbt, sakta, offroad, kramar kurvor, rakt fram osv sov. Sen finns här snälla människor, och rövhål. Precis som överallt i samhället.

Sen gäller det att välja om man vill ta åt sig och låta sig störas av rövhålen eller ifall man vill hålla sig till de snälla ;) hehe.. Men övervägande 90% här är icke rövhål, oavsett om de kör snabbt eller sakta.

Majoriteten respekterar också vad man kör och hur man kör. Detta är ett community i mina ögon för folk som älskar bågar. Stora som små, snabba som tröga..

Jag kör själv V-Max, älskar att köra våldsamt snabbt på raka sträckor, me like dragracing. Men det är inget som hindrar mig för att ta en lördagstur med alla plastraketer här nere i Malmö. Vi kör och har kul, oavsett vad vi har för hojar.

Lite det som man nog ska ha i nacken och inte ta åt sig för mycket av alla de personerna som lider av olika komplex och måste hävda sig så fort de får chansen ;) hehe

Ha det gott

Den typiska SH-medlemmen är stor i orden liten på jorden. ;)

:näsblod

Last edited:
Jag vetefan om jag är typisk, men 30 bast och tog kortet förra året.
Åker runt på min lilla kvartsliter och tycker det är skitkul på små krokiga vägar. Spännande med såhär års, eftersom att bönderna är i full fart med vårbruket och tjälskotten inte gått ur än, så där är jord, grus och koskit på vägar som är ungefär lika släta som en puckelpist. :)
Men nej, för mig lockar inte farten. Över 120 känns det mest som transport, inte ett nöje.

För min del handlar hojåka primärt om att hjälpa nödställda tanter att gå över gatan. Underlättar i yrket gör hojen också (tjänstefordon) på mina väskryckningsrepor!

Jo, det är svårt att lära sig hur man gasar på en motorcykel :rolleyes: Vänta tills du har kommit till lektion 2, "Hur man vrider på styret" :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park