Hur är nått sånt här att köra?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_GSX_1100__Caferacer__30560641.htm?ca=11&w=3

Är den slö tung och gunig eller duger den å busa lite med? att den är minst 5 papp för dyr vet jag..

Låg försäkring och tillförlitlighet är det jag gillar inte allt för ful som flesta sporthojar före -91 är.

Ja jag vet att en r1/superduke/motard är roligare men det finns inte i budgeten längre tyvärr..

Jag tror det finns en anledning att det inte fanns något kort bakifrån :)

Vad menar du med busa? Menar du bakhjulskörning, stoppies och smiska småvägar så tror jag nog att det finns många hojar som gör det bättre för samma pengar.

Menar du en hoj som låter häftigt, ser häftig ut och som är bra att gasa rakt fram med så fungerar den säkert.

Jag vet en Hornet 900 -02 som du kan köpa för samma pengar, köp den istället. Billig försäkring via bilsport&mc.

Last edited:
Tung går väl inte att komma ifrån när det är en gammal radfyra men slöa är dom definitivt inte. 0-200 är det inga problem och det är dom enda hastigheter man behöver bry sig om i normala fall - allt över det är bara överflöd.

Väghållning är väl inte bäst men definitivt inte sämst heller. 17" fälgar med riktiga däck sitter på och hygglig USD-gaffel från en GSX-R. Min ombyggda GSX1100 var det inga problem att piska på bana.

Motormässigt tror jag du får leta länge innan du hittar något som är mer tillförlitligt. Den har gått knappt 5000 mil så det är minst 10 000 kvar innan du bör tänka på renovering. Smoothbore gasare och exportkammar ger bra effektökning motför original också (kanske 20 hästar).

Sen är den definitivt inte 5000kr för dyr. Bara förgasarna kostar det om du köper dom lösa.

Visst kan man ju pruta lite men jag tycker det är en vettig hoj för vettiga pengar.

Nån bushoj är det inte, men duktiga burnouts klarar den galant. Kul att köra? Beror på din inställning. Det är åtminstone mycket skoj för lite pengar om man kollar försäkring och så vidare. Det är ursprungligen en touringhoj som modifierats...

17-tummare och gaffel gör under för väghållning, men det är fortfarande en "tung" hoj. Kammarna hjälper dock upp effekten till runt 120 hkr och vrid finns i drivor i den motorn, så man tar sig framåt ganska odramatiskt. Skottsäker är den med, så om du inte kraschar blir du inte av med den ännu på många år, precis som Viktor säger...

Förgasarna säger inte så mycket, det ska vara flattisar för att vara nåt. Bakdämparna ser inte ut att vara uppdaterade, men annars är nog ett pris runt 20 eller strax däröver fullt rimligt. Mycket motor för lite pengar med moderna hjul och bromsar driver upp priset :-)

jag tycker det låter dyrt
jag hade tänkt sälja min hoj förra vintern
en cbr 900rr -95 för 25,000 ca 6000mil
minst lika rolig att köra
så det låter dyrt
men jag ångrade mig i sista stund så nu får den vara med ett tag till :yoparty

Bifogat

• CBR.jpg
    CBR.jpg
    242.9 KB · Visningar: 71
Last edited:
gamla 80talare är på tok för dyra. Sålde min zx9r 96a våren 08 för 26000:- iofs med omlackade kåpor utan dekaler men ändå. Är ju 14års skillnad annars var min i väldigt bra skick.

Tyvärr verkar hojjarna stanna kring 20lök oavsett ålder, skick osv. De gamla åttiotalarna som är ombyggda, omlackade m.m. borde fasen inte vara värda mer än 10. Sen om vi snackar något speciellt i orginalskick då blir det ju mer pengar.

Jag har en -83 som har gått 9000 mil. den startar jämnt och motorn spinner som en katt. Däremot så är väghållningen mil ifrån moderna hojar
Priset är alldelles för högt. 12.000-15.000 är mer lagom för dom gamla hojarna. Min ser visserligen inte lika välvårdad ut som den på bilden, men jag tänkte sälja min i vår för runt 12.000:-

Tung går väl inte att komma ifrån när det är en gammal radfyra men slöa är dom definitivt inte. 0-200 är det inga problem och det är dom enda hastigheter man behöver bry sig om i normala fall - allt över det är bara överflöd.

Väghållning är väl inte bäst men definitivt inte sämst heller. 17" fälgar med riktiga däck sitter på och hygglig USD-gaffel från en GSX-R. Min ombyggda GSX1100 var det inga problem att piska på bana.

Motormässigt tror jag du får leta länge innan du hittar något som är mer tillförlitligt. Den har gått knappt 5000 mil så det är minst 10 000 kvar innan du bör tänka på renovering. Smoothbore gasare och exportkammar ger bra effektökning motför original också (kanske 20 hästar).

Sen är den definitivt inte 5000kr för dyr. Bara förgasarna kostar det om du köper dom lösa.

Visst kan man ju pruta lite men jag tycker det är en vettig hoj för vettiga pengar.

33mm Smoothbore som sitter på denna är inte så farligt dyra, brukar ligga på 1500-2000.-. 29 mm brukar knata iväg i de priserna du nämnar, tidstypiskt trim för gamla Z1:or och liknande kan jag tänka mig drar upp priserna.

Men lite dyr tycker jag nog hojen är. Visst är det nyare prylar på den, men fortfarande från början av nittiotalet. Under 20 borde den ramla.

Håller med föregående om att den säkerligen är bra rakt fram. Men kurviga vägar och busa lite..tveksamt. För de där pengarna kan du få en nyare maskin som troligtvis är minst lika rolig rakt fram och mycket roligare på kurviga vägar. Kanske att överväga är att skaffa en 600a eller 750, billigare i inköp, drar mindre och oftast billigare att försäkra dock inte lika bra om du ska skjutsa.

Har inte kikat runt så mycket men kanske något som denna http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_GSX_R_600_31651006.htm?ca=10&w=3

Skulle jag vara ute efter ny hoj så skulle jag vänta någon månad i hopp om att fler hojar kommer ut på blocket. Däremot kanske priserna stiger lite när det är vår och efterfrågan ökar något.

Underbar motor med enkel konstruktion och massor med vrid över hela registret.
Väghållningen är ganska bra, på ett gammaldags sätt.
Krävs muskler för att baxa runt.
Slanga går, men det är en konstruktion från tiden när man ville att hojjen skulle hålla sig på båda hjulen och högfartsstabilitet var viktigare än snabbstyrdhet.
Utomordentligt viktigt att däcken är av rätt modell och i skick.
Breda däck med klistrigt gummi och obefintligt mönster ser ballt ut, men funkar dåligt på gamla hojjar.
Metzler lazertech är en väl fungerande klassiker.
Annars går det bra med valfritt sport-touring däck i originalstorlek (om hjulen är bytta till bredare fälgar, så antar jag att största bredd är original för fälgarna eller något smalare).

Att jämföra en sån hoj med en fireblade från 95 är helt meningslöst...som att fråga sig varför någon köper 1 flaska whisky för 900 spänn när du kan få 3 flak öl för samma pengar?

Jag gillar dom här gamla slädarna skarpt av rent nostalgiska skäl. De andas 80-tal, sena kvällar på Svea och Kistarakan:). Någon bushoj är det inte: de är tunga och sladdriga i köttet men om "bus" bara är att gasa rakt fram och låta mycket, ja då är ett välskött ex mkt bus per krona.:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti