Hur är mc priserna i "öststats länder" ?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tanken slog mig hur är länder som Tjeckoslovakien,Ungern, (Polen men nog inte så billigt längre) med hojar,delar? länderna är ju billiga att resa till o semestra iallafall.
Och andra öst länder.

I polen såg jag bara åttiotals MZ med fastnitade plåtar i ekerhjulen, skulle likna alufälgar typ. Nyaste hojen jag såg var en tio år gammal BMW, eller fem år, eller femton år, svårt att säga.

Fast de har en mckultur som påminner om våran på sextiotalet, dvs mindre gleshåriga moralpredikanter och mer njurbälten och feta zig-zag körningar på motorvägen.

Ingen uppfattning om priser men att tänka på vid registrering i sverige:

Saxat från www.vv.se:

Import från de nya medlemsländerna
När det gäller import från de nya medlemsstaterna så gäller registreringshandlingen, från en permanent registrering som intyg enbart på de fordon som är tagna i bruk efter 1 maj 2004. Fordonen hanteras alltså på samma sätt som från t ex Tyskland.
Fordon som är permanent registrerade, i de nya medlemsländerna, före 1 maj 2004 anses fria för omsättning men samtliga intyg ska begäras in.

De nya medlemsländerna är:

Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Malta, Ungern och Cypern.

Du jagar ny Retta förstår jag :)

anol skrev:
Ingen uppfattning om priser men att tänka på vid registrering i sverige:

Saxat från www.vv.se:

Import från de nya medlemsländerna
När det gäller import från de nya medlemsstaterna så gäller registreringshandlingen, från en permanent registrering som intyg enbart på de fordon som är tagna i bruk efter 1 maj 2004. Fordonen hanteras alltså på samma sätt som från t ex Tyskland.
Fordon som är permanent registrerade, i de nya medlemsländerna, före 1 maj 2004 anses fria för omsättning men samtliga intyg ska begäras in.

De nya medlemsländerna är:

Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Malta, Ungern och Cypern.

Du jagar ny Retta förstår jag :)
Tackar! matnyttig info.
Jo jag skulle vilja få tag i en nyare Retta,tyvärr redan några som "gått" förbi en,annars hade man haft något att putsa/fila o dregla på i garaget innan vädret kan släppa ut en :)

t-quick skrev:
finns det "R" hojar där?

Senaste året har det dykt upp en hel del R-hojar i Talinn, I somras såg jag ett tiotal + 1 motard som åkte runt. Det roliga är att dom i stort sett hela tiden åker på bakhjulet. Vägarna är i för dåligt skick för att köra "roadracing" på så att alla som kör R-hoj poserkör i stan och då blir det väl mycket stuntåkning.

Jag har letat efter affärer där för tillbehör men det verkar inte finnas några.

En est som kör grejjer för oss på jobbet va i Sverige för att köpa hoj. Det fanns inga nya att få tag på i Estland sa han.

Jag körde mc ner till Polen en vecka och jobbade i höstas. Den enda mc jag såg var min egen. Generellt tror jag det fortfarande räknas som "lyx" att äga mc där så utbudet är inte stort. Har för den delen aldrig sett någon mc butik heller.

www.ss.lv där går fynda en del hojar ibland. Dock samma priser som i sverige oftast. Fick tag på en mv-agusta 60k billigare än i sverige iallafall förra sommaren. :banana

Last edited:
när jag va i krakow (polen) 1999 blev jag stoppat av en mc-polis!!! jag gjorde ev vänster sväng trotts att man inte fick det där....men men....jag chockades svårt för att killen kommer på en sprillans HD! klannt arsel glömde böteslappar på stationen så han släppte mig hahhaha....fick fram kameran o tog en bild! fick bara röven på han!! .......så MZ är bara historia....är i polen mycket ofta och ser inga MZ längre!

YZF-R1 … (podzimní sleva 2004) 398,920.00 Kč
YZF-R6 … (podzimní sleva 2004) 275,350.00 Kč

1 SEk = 3,1 Kc

En R1 går lös på ca 128 600 i Tjeckien alltså

Har inte koll på priserna i Sverige så jag kan inte bedömma om det är billigt :confused:

Importerade varor typ hemelektronik, bilar, MC etc är generellt lika dyra som i Sverige är min uppfattning iallfall

/Peter

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...