Hur är Kawasaki ER-5?

ER-5:an är en perfekt nybörjarhoj för den som inte känner för att gränsla en större sporthoj första dagen, eller har pengarna till det för den delen. 15 Tkr är ett bra pris på en -00:a. Min far (som fick lappen på köpet med bilkortet för många många år sedan) köpte sig en Er-5:a som han avrostade sig på och körde förra säsongen. Den gick som en klocka och passar perfekt att glida runt på, men som fler säger är den ingen hoj man plågar på bana då fotpinnarna sitter ganska lågt. Den är dessutom låg (perfekt för kortare personer), jag som är 184 kände att knäna åkte upp högt.

Själv har jag haft er-6:an och det är en helt annan hoj. Men då pratar vi bortåt 40 Tkr för de billigaste. Mer motor, kul på bana, perfekt vardagshoj och bekvämare sittställning för oss över 175 cm (gissningsvis).

Ska man köpa något däremellan (25-30 Tkr) kanske en klassisk Suzuki GSX 750 kan vara en idé att titta på. Klassiskt stuk, lättkörd, avslappnad körställning, "skolhoj" och mer motor än er-5. http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_GSX_750_27201900.htm?ca=9&w=3

Vad har du för budget och hur lång är du?

Tycker ER-5 verkar va en bra förstahoj. För 15000 på en -05 bör du få mkt drift för pengarna.

Vi köpte en CBR600 -98 för 18000 till tjejen när hon tog kortet i fjol. Förmodligen som nån sa mer att "växa i". Men ur hennes nybörjarperspektiv tror jag nästan att en ER-5 hade varit bättre (men nu ville hon inte ha en sån... ).

Så pass billigt att du kan köpa, köra en säsong och sälja sen och köpa vad du vill ha. Minst 12000 får du ju tveklöst och då är inte värdeminskningen mkt att bråka om.

Radioprataren Tomas Jennebo körde hojsemester i södra europa, två personer + packning på en ER-5:a. Min dotter har en sådan som mellanklasshoj. Lättkörd, krångelfri cykel. Perfekt som första hoj. Skulle mycket väl tänka mig ha en sådan som pendlarhoj. 15k är billigt om cykeln är i bra skick. Kör ett år eller två och sälj utan värdeminskning.

Körde själv upp på en sådan liten rackare. Tyckte den var helt ok, speciellt sett till vad du ska ge för den. Mkt hoj för pengarna, o en väldigt ny hoj för pengarna. Svårt o pricka rätt på första köpet i vilket fall som. Kan se en massa andra cyklar som skulle vara sämre o börja på. Då det e en hel del som vill ha närmare 20 för en gammal 80 talare, så varför itne. Som sagt, en säker investering, o i början e vad som helst med 2 hjul o en motor kul. Tycker den e rätt snygg också, basic hoj, med vettig försäkring. Gillar du den e det bara o köpa.

......har en sån i garaget för övningskörning ! Vansinnigt lättkörd hoj med låg tyngdpunkt och hojen svänger när du tänker sväng :), tror att många har testat den med 25 kw och då är den nog inte så jättekul, den med 37 kw som tjejen har rör på sig riktigt bra :tungan, det är jue trots allt en moppe med 50 hk i det här fallet ! Sen att det är en "genomgångshoj" det kan vi nog vara överens om men står man i valet och få en tidig åttiotalare för runt 8-10 tusen och kan få loss en sån här för några få lappar till då åker/köper jag ER-5 an alla dagar i veckan och Nej den ska inte ut på banan utan just för att lära sig grunder och ändå få "hojkänsla" och inte ont i handleder och träsmak efter en "fikatur" ! Sökte just på prestanda bara för att den här tråden kom upp och 0-100 på 5.5 sek är ok för dom pengarna ha ha...

jag köpte en förra året ( en -99) och tog mitt mckort med den- den är lättstyrd och behändig, inte tung, min är strypt så den är lite slö men om du tar ur strypningen ska den vara rätt pigg sägs det :)
Den är fantastisk smidig att köra slalom med, den svänger bra.
Jag ville ju kunna orka hantera min egen hoj, dvs tex få ut den ur garaget utan att behöva be om hjälp ;)

Den låter lite som en wolkswagen bubbla och kan påminna om en retromoppe men den är helt klart behändig att ha å göra med. Blåser lite på 110väg men det funkar;)

Jag är supernöjd med min Pärla jag hade aldrig lyckats få ett MCkort på nått större mer bockig mc, den här gjorde det enkelt för mig :)

Last edited:
Har haft min i 2år/900mil, fungerar klokrent! Rekomenderar den!

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back