Hur är en kolfiberburk uppbyggd?

  • Thread starter Thread starter Gix
  • Start date Start date

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Hej! :hej

Håller på å forskar i hur göra om min Titan URM burk till kolfiber... :rolleyes:

Läs: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42406

Men, har nu lite fler undringar... :confused:

Hur är en kolfiberburk byggd? T.ex. en URM... de e ju ingenting magiskt med nån av dem, så jag undrar följande saker:

Har man ytterligare ett skal innanför kolfibret för att dämpa värmen? Dvs. et luftrum mellan de två skalen? Så att kolfibret i princip bara är för syns skull, å dämparullen å allt det egentligen gömmer sig innanför ytterligare ett skal?

Hur varm blir en ljuddämpare? Om man inte har ett mellanskal måste ju kolfibret tåla en hel del värme, å han som skulle tillverka kolfibret åt mig säger att hans kolfiber tål ett par hundra grader men sen inte mera heller...

Vad härdar de kolfibret med? Altså t.ex. Yoshimura å andra tillverkare...
E de med epoxy eller vad?

Kom igen nu... nån måste ju ha sprättat upp en kolfiberburk (kanske t.om. en URM) nångång!? :7peta :)

Slänger med en bild på mina teorier så kanske ni ser vad jag undrar lättare... :tungan
 

Bifogat

  • dämparteori.JPG
    dämparteori.JPG
    39.6 KB · Visningar: 169
Gix skrev:
Hej! :hej

Håller på å forskar i hur göra om min Titan URM burk till kolfiber... :rolleyes:

Läs: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42406

Men, har nu lite fler undringar... :confused:

Hur är en kolfiberburk byggd? T.ex. en URM... de e ju ingenting magiskt med nån av dem, så jag undrar följande saker:

Har man ytterligare ett skal innanför kolfibret för att dämpa värmen? Dvs. et luftrum mellan de två skalen? Så att kolfibret i princip bara är för syns skull, å dämparullen å allt det egentligen gömmer sig innanför ytterligare ett skal?

Hur varm blir en ljuddämpare? Om man inte har ett mellanskal måste ju kolfibret tåla en hel del värme, å han som skulle tillverka kolfibret åt mig säger att hans kolfiber tål ett par hundra grader men sen inte mera heller...

Vad härdar de kolfibret med? Altså t.ex. Yoshimura å andra tillverkare...
E de med epoxy eller vad?

Kom igen nu... nån måste ju ha sprättat upp en kolfiberburk (kanske t.om. en URM) nångång!? :7peta :)

Slänger med en bild på mina teorier så kanske ni ser vad jag undrar lättare... :tungan

De kolfiberrör jag har gjort har jag haft metallfolie på insidan som värmebarriär.

Och ja, det är epoxi som används.
 
Gix skrev:
Har man ytterligare ett skal innanför kolfibret för att dämpa värmen? Dvs. et luftrum mellan de två skalen? Så att kolfibret i princip bara är för syns skull, å dämparullen å allt det egentligen gömmer sig innanför ytterligare ett skal?

Mina rör har inget extra skal innanför kolfibret, bara lite ludd mellan skalet o
röret.

Hur varm blir en ljuddämpare? Om man inte har ett mellanskal måste ju kolfibret tåla en hel del värme, å han som skulle tillverka kolfibret åt mig säger att hans kolfiber tål ett par hundra grader men sen inte mera heller...

Åter igen, förmodligen ingen fara :D har fått för mig att kolfiberdärmparna
inte blir lika varma som vanliga....kan förstås va helt fel men så uppfattar jag det.
Jag har vanlig bil klarlack på mina o det märks inte av nån värme där.

Vad härdar de kolfibret med? Altså t.ex. Yoshimura å andra tillverkare...
E de med epoxy eller vad?

Epoxy stämmer bra. ös på med massor så du fyller ut så mycke porer som möjligt.
 
heretique skrev:
Epoxy stämmer bra. ös på med massor så du fyller ut så mycke porer som möjligt.

Framförallt så ska du rulla ut luften fruktansvärt noggrant och var försiktig om du ska lägga ett tjockt lager epoxi pga. den kemiska processen som blir (exoterm?) som gör att ju tjockare lager du har, desto varmare blir epoxin och härdar också snabbare.
 
Hmm... tackar för alla svar...

Så som jag förstår det nu borde de ju gå å bara borra bort popnitarna som håller fast titanskalet, dra av det, göra nytt i kolfiber, stoppa om dämparen å trä på det å popnita fast... :tummenupp :confused:

Vore ju nice om de e så enkelt... :)

Ska å visa dämparen åt han som ska fixa kolfibret åt mig isf att det blir av här snart... han håller som bäst på å göra en hel kolfiber kaross till nån bil som skulle till Sverige, så lite jäktigt hade han, men nångång... nångång... :rolleyes:

Får väl pröva å se vad som händer... :fyllisar

Hur packa om dämparen så det blir bra då? Mycket ull? Hur? :confused:
 
Gix skrev:
Så i din är det nån form av innerskal då!?
syftar på röret längst ner på bilden...
Bara för att göra det svårt så låg dom i fel följd när jag fotade dom. :tungan

Men det perforeraderöret (Det som ligger i mitten på bild) först.
Sen ligger ullen packad mellan det röret och nästa rör (lägnst ned på bild).
Sen kommer kolfiberröret.
Det behöver inte finnas ett mellanrör. Har hört om exemplar av samma slip-on som mitt men utan mellanrör.
Mellanröret minskar värmen på ytterröret.

Packar du ullen jättehårt så blir ljudet högre. Avgaserna/ljudvågorna fastnar inte i dämpullen. Den gyllene medelvägen är bäst.
Packa lagom hårt med andra ord.
 
Wiseguy skrev:
Bara för att göra det svårt så låg dom i fel följd när jag fotade dom. :tungan

Men det perforeraderöret (Det som ligger i mitten på bild) först.
Sen ligger ullen packad mellan det röret och nästa rör (lägnst ned på bild).
Sen kommer kolfiberröret.
Det behöver inte finnas ett mellanrör. Har hört om exemplar av samma slip-on som mitt men utan mellanrör.
Mellanröret minskar värmen på ytterröret.

Packar du ullen jättehårt så blir ljudet högre. Avgaserna/ljudvågorna fastnar inte i dämpullen. Den gyllene medelvägen är bäst.
Packa lagom hårt med andra ord.

Ok... vad är detta mellanrör gjort av för material då? aluminium? titan? :confused:
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top