Hur är Ducati Monster jämförelsevis med andra hojar?

glowsson

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2014
Hoj
Ingen än så länge
Håller på för fullt att leta efter min tredje hoj, och fastnat lite på Monster. Jag har tidigare ägt en ER6n och en zx6r.
ER6n var jag verkligen inte nöjd med eftersom den saknade det där trycket som finns i sporthojar. Zx6r hade det däremot, och jag undrar alltså hur Monster-hojarna mäter sig mot Kawasakis stjärna?
All information om 696, 796 osv uppskattas! :yoparty

Annorlunda, på alla sätt.
Duccen lever på varv trots att det är en twin, men har mustigt vrid från låga varv till rödmarkeringen.
Du måste provköra för att känna vad som skiljer och hur du upplever karaktären.
Jag kan inte tala om för dig att 796:an känns bättre än 696:an, det beror på hur man upplever dem.
Själv gillar jag fläskiga motorer med mycket kubik och skulle utan att tveka välja en 1200 R.

Men det är jag det.

Är du typen som lever för ett radfyra-ylande och anser att livet börjar på 11000rpm så blir du aldrig nöjd med Monster. Både 696 och 796 är luftkylda 2v motorer och har jämfört med vattenskadat skit ganska låga effektuttag.

Mer åkande från botten och det är ingen effektexplosion när man kommer upp i varv öht. Händer helatiden att dom som inte kört Monster innan går i varvstopp på varje växel.

Mycket trevligt med bra botten men det passar inte alla. Skall man säga nåt negativt så skulle det vara att det trots botten är relativt kort varvtalsregister. Låter bättre än bäst med rätt slipon.

Kan inte gå fel med en ducati! Åk och kläm känn och prata med handlarna. Ducati vill man uppleva så besök en butik och prata å ställ frågor till dom som jobbar där. Finns väldigt många passionerade säljare och meckar som mer än gärna ger dig tips och råd.

Jag gillade inte monster 1200R och vad jag förstått ska 821 vara ett bättre alternativ. Bättre menar jag mer trivsammare motorgång och "mer balanserad". Jag själv har inte kört 821 även om tjejen har en :va.
Jag älskar V twin (L twin fungerar också :D ) då vridet finns tidigt och varar hela vägen till rödmarkering samt att ljudet är fantastiskt underbart.

Hade en Ducati ST2 innan mitt monster, den var gott vrid i och skön touringhoj (grymt ljud med urtagna dämpare oxo) men 821:an jag har nu är grymt kul att köra jämfört med den hojen. 821:an är det bra vrid i upp till 7-8000 nånstans och ovanför det lyfter framhjulet på de lägre växlarna om man inte är försiktig. Rolig både i botten och på toppen, kändes lite som en trimmad moppe det första då den är väldigt välbalanserad och lättkörd.

Men det jag köpte den för var inte det, utan för att den är förbaskat skitsnygg!! :banana
Dessutom funkar min halvkassa rygg och axlar på den hojen. En bra stadshoj som funkar för mina behov,

Åk och provkör ett antal, det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig. Jag testade både motarden och lite andra modeller men jag fastnade direkt för Monstret.

Last edited:
Som enda hoj vet jag inte om jag skulle nöja mig med 696an? Saknar ändå en del vrid på låga varvtal för att göra den sådär som jag associerar med "ducatibusig". (hejjagåkersporthojmendenstegrarsomenmotard)

Komforten är riktigt bra trots att jag är 190cm och den oftast rekommenderas som "nybörjarhoj", "tjejhoj". För mig toppar den ur strax efter 200km/h, men det duger för att pendla till jobbet med.

Ljudet...ljudet är fuckingawesome! Termiburkar, luftfilter och luftkyld 2 ventilare, det är få saker som slår det!!! Jag får betydligt mer uppmärksamhet på Monstern än på 1098an. När man kommer glidandes på monstret så vänder dom på huvudena. Så om man tycker om sånt, så finns det nog absolut inte mycket som slår Monstret på fingrarna. (Kromslädar bryr sig ingen om...)

Jag skulle behöva testa 796/1100 ... 1100 kan nog vara riktigt smaskiga och ha det där lilla extra vridet jag saknar! :kär

Det lite tråkiga med 821 och 1200 är att de har gått över till vätskekylt och 4v och jag upplever att 4v generellt inte skriker riktigt lika elakt som en 2v.

Men oavsett så kommer du inte bli missnöjd med ett Ducatiköp. :tummenupp :tuttar

Som enda hoj vet jag inte om jag skulle nöja mig med 696an? Saknar ändå en del vrid på låga varvtal för att göra den sådär som jag associerar med "ducatibusig". (hejjagåkersporthojmendenstegrarsomenmotard)

Komforten är riktigt bra trots att jag är 190cm och den oftast rekommenderas som "nybörjarhoj", "tjejhoj". För mig toppar den ur strax efter 200km/h, men det duger för att pendla till jobbet med.

Ljudet...ljudet är fuckingawesome! Termiburkar, luftfilter och luftkyld 2 ventilare, det är få saker som slår det!!! Jag får betydligt mer uppmärksamhet på Monstern än på 1098an. När man kommer glidandes på monstret så vänder dom på huvudena. Så om man tycker om sånt, så finns det nog absolut inte mycket som slår Monstret på fingrarna. (Kromslädar bryr sig ingen om...)

Jag skulle behöva testa 796/1100 ... 1100 kan nog vara riktigt smaskiga och ha det där lilla extra vridet jag saknar! :kär

Det lite tråkiga med 821 och 1200 är att de har gått över till vätskekylt och 4v och jag upplever att 4v generellt inte skriker riktigt lika elakt som en 2v.

Men oavsett så kommer du inte bli missnöjd med ett Ducatiköp. :tummenupp :tuttar

Och här kommer jag och tycker helt tvärtom :hihi

Jag gick från Monster 1100 (luftkyld tvåventil) till Streetfighter 1098 (vattenkyld fyrventil) och jag föredrar ljudet i den senare (grövre, sportigare), även om ljudet i den förra givetvis har sin charm. Givetvis har jag heller inget emot nästan dubbla hästkrafter i 1098an. :tummenupp

Men som du säger så är folk helt sålda på monster, jag har haft sporthojar, nakna hojar och nu en Harley.
Men på monstern har flest kommit fram och velat prata motorcyklar och sagt att de drömmer om en monster. "Titta på mig"-uppmärksamhet ger jag inte mycket för, men det är trevligt när folk vill prata spontant.

Last edited:
Luftkylda är nog snart historia ( gäller nyproduktion). Dom har svårt att klara nya emisionskrav t.ex euro4 och 5.

utan att sitta och vara blind för just ducati, men det är nått speciellt med märket. lite som att äga en träbåt bland plastbåtar. ljudet, känslan är nått jag gillar. kommer ofta upp folk och vill prata och ställa frågor.

Personligen kan jag tycka att Monster serien är en bra kompromiss. De är tillräckligt bekväma på landsväg utan att för den delen sakna sportiga attribut. Sedan om man föredrar instegsmodell eller en toppmodell. Det beror lite på vad man är ute efter.

Gammal som ung. Ljudet från en Ducati lämnar ingen oberörd. Det verkar inte designen heller göra. Har aldrig hört någon säga något negativt. Har man gjort det har det varit med glimten i ögat.

Jag skulle föreslå att ni testar lite olika modeller. Bilda er en egen uppfattning vad det handlar om.

Luftkylda är nog snart historia ( gäller nyproduktion). Dom har svårt att klara nya emisionskrav t.ex euro4 och 5.

Ducati har bara en luftkyld motor i Scramblern (796), allt annat är vattenkylt.

Trist, en bredkäftad kylare förstör utseendet lite på en Monster tycker jag.

Last edited:
Som någon sa, att ställa Monster 696, 796 etc mot en rad4 är päron och äpplen. En twin är en twin: vissa älskar ljudet, gångkulturen och bottenmoset, för andra känns det bara trist utan den där kraftexplosionen vid 11 000 varv. Allt är en preferensfråga så provkör, provkör, provkör.

Jag gillar Monsterns balans mellan sport och komfort. Oavsett motor finns det en "edge", den ska helst köras aktivt, som mer erfarna piloter gillar men samtidigt maskerad så den inte skrämmer bort blåbären.

Provkörde nyligen både 1200R och 821 och måste säga att jag gillade 821 bättre, mer bang for the buck.

Men helst vill jag ha båda....och en Diavel...och en bankittad 1299:D

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...