Hur är du försäkrad?

Vad har du för försäkringsskydd när du tränar och tävlar?

• Antal röstningar
    0

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Med anledning av det bristande intresset för tråden Olycksfallsförsäkring gör vi här en helt ovetenskaplig undersökning över svenska rr-förares försäkringsskydd. Eftersom de första fyra alternativen inte utesluter varandra finns det flera mörjligheter, t ex endast kollektivavtal, därför finns alternativ fem; Annat.

Observera att denna poll ENDAST avser RR, träning och tävling. Den avser INTE banåkning med trafikförsäkrade hojar och förare. Om man inte har löst ut licens och inte tecknat någon olycksfallsförsäkring, var sig det är via kollektivavtal eller privat, förlitar man sig endast till banlicensen man tränar RR. För att tävla krävs att man löser någon form av licens och med den följer ett visst försäkringsskydd.

Alternativ ett, helt oförsäkrad, är något missvisande då man alltid har ett visst skydd genom banlicensen. Med alternativ ett avses de som tränar utan att ha löst ut årslicens.

Last edited:
Kör via gruppförsäkring från jobbet. Facket är inte inblandad i den vad jag vet. Minns inte försäkringsbeloppen, men iaf så mycket att jag kände mig trygg när jag tecknade försäkringen. Premie=35kr/månad :)

B-Licens & Gruppförs. via jobbet liksom On-Off knuff :D

Har bara försäkringskyddet via licensen för närvarande. Får väl ta tag i den saken framåt säsongen... kanske... eventuellt... om inget annat kommer emellan... tror jag.

Olycksfallsförsäkring i Folksam med tillägg för RR. Över 3 lakan per år....

Chrille skrev:
Olycksfallsförsäkring i Folksam med tillägg för RR. Över 3 lakan per år....

Jag med men min kostar 850 året, under 25= inget tilläg för rr samt halva priset.
Första gången det är billigare att vara ung och ha hoj än vara gammal med hoj :D

Last edited:
Försäkrad genom länsförsäkringar. 576kr/år. Max 30 basbelopp vid >50% invaliditet. Har utnyttjat den en gång...

Manne skrev:
Jag med men min kostar 850 året, under 25= inget tilläg för rr samt halva priset.
Första gången det är billigare att vara ung och ha hoj en gammal :D

Nehej då. Du har missat något viktigt bara. Har du inte tillägg för RR och vurpar så är du utan skydd. Skulle dom bestämma sig för att kolla upp dig och det är som du säger så är en Magnumglass bättre tröst än din försäkring om du skulle skada dig på en träning. kolla upp!

Det finns undantag i vanliga olycksfallsförsäkringar och RR är ett av dessa undantag.

Chrille skrev:
Nehej då. Du har missat något viktigt bara. Har du inte tillägg för RR och vurpar så är du utan skydd. Skulle dom bestämma sig för att kolla upp dig och det är som du säger så är en Magnumglass bättre tröst än din försäkring om du skulle skada dig på en träning. kolla upp!

Det finns undantag i vanliga olycksfallsförsäkringar och RR är ett av dessa undantag.

Nej, den gäller! Billig bara för man är ung och vital! Fick snacka med sportförsäkringar på Folksam, fick papper att fylla , skrev i på särskild aktivitet eller vad det hette roadracing, skickade in ,fick faktura på 850 kr. (50 basbelopp).
Känns inte som dom missuppfattat mig men va fan, det är ju ett försäkringsbolag man dealar med......

Ett tips: se till att få skriftligt på att er försäkring verkligen gäller RR och både träning o tävling. Jag skickade ett mail till LF o frågade, fick användning för det mailet senare när dom började ställa sig på tvären.

stavgren skrev:
Ett tips: se till att få skriftligt på att er försäkring verkligen gäller RR och både träning o tävling. Jag skickade ett mail till LF o frågade, fick användning för det mailet senare när dom började ställa sig på tvären.
Bra tips som ni alla bör beakta, har man skriftligt intyg så slipper man jiddret :tummenupp

stavgren skrev:
Hmmm... Krånglade de? I deras villkor finns de sporter som är undantagna angivna (thaiboxning och nåt mer vill jag minnas). Borde räcka att RR inte är med bland undantagen tycker man.

Teddy: frågan är itne ointressant men den har avhandlats några gånger på försäkringsforumet.

Bingo skrev:
Hmmm... Krånglade de? I deras villkor finns de sporter som är undantagna angivna (thaiboxning och nåt mer vill jag minnas). Borde räcka att RR inte är med bland undantagen tycker man.

Dom ställde sig lite på tvären till en början, kanske mest var okunnighet hos min handläggare. Hon tyckte först att trafikförsäkringen på hojen borde ta det (den var oförsäkrad), sen att licensen skulle gå in osv men när jag skickad in mailet (där det klart o tydligt stod att försäkringen gällde RR) så löste det sig.

Någon licensierad förare som råkat illa ut och har bra erfarenheter från något speciellt bolag?

Jag fick just veta att Trygg Hansa som jag länge har haft en sjuk- och olycksfallsförsäkring hos har "Privat flygning, Boxning, Hastighetsträning och -tävling med MC" på sin lista över aktiviteter som inte omfattas av deras skydd.

By the way rekommenderar jag alla att komplettera era olycksfallsförsäkringar med "Invaliditetskapital vid sjukdom". Den övervägande delen av alla som blir handikappade blir det till följd av sjukdom och inte olycka. Detta kan låta konstigt men är ett faktum. Jag har en till exempel en nära anhörig som vid 23 års ålder fick MS och är delvis förlamad. När det gäller försäkringar är det helt förkastligt att tänka "den dagen den sorgen". Sjukdom och olyckor drabbar alla och då vill man inte stå där...

Teddy skrev:
Med anledning av det bristande intresset för tråden Olycksfallsförsäkring gör vi här en helt ovetenskaplig undersökning över svenska rr-förares försäkringsskydd. Eftersom de första fyra alternativen inte utesluter varandra finns det flera mörjligheter, t ex endast kollektivavtal, därför finns alternativ fem; Annat.

Observera att denna poll ENDAST avser RR, träning och tävling. Den avser INTE banåkning med trafikförsäkrade hojar och förare. Om man inte har låst ut licens och inte tecknat någon olycksfallsförsäkring, var sig det är via kollektivavtal eller privat, är man helt oförsäkrad när man tränar RR. För att tävla krävs att man löser någon form av licens och med den följer ett visst försäkringsskydd.

Nu ser jag att rubriken tyvärr är fel. Man kan som jag tidigare skriv inte vara oförsäkrad när man tävlar. Vänligen bortse från rubriken. Om du enbart tränar och inte har löst ut licens gäller alternativ ett; Helt oförsäkrad.

Stopp, stopp, stopp,
Under förutsättning att banan ifråga är Svemogodkänd så är du aldrig oförsäkrad! I banlicensen ligger en försäkring för olicensierad förare.
Den har visserligen usla ersättningsnivåer, men den finns.

En engångslicens har också dåliga villkor, dessutom gäller den bara för en viss tävling, kraschar du på träning veckan efter så har du bara banlicensen.
Om man däremot löser ut sin årslicens så är man alltid rätt "grundförsäkrad" på såväl tävling som träning. Det är lämpligt att komplettera den med extra olycksfall.

/ Racerpelle

Last edited by a moderator:
Tack så grymt mycket för att ni gjorde mig uppmärksam på att jag behöver nån slags tilläggsförsäkring! Utan mig står min firma still, så jag ska genast ringa min försäkringsnisse och förssäkra mig upp över öronen!

Tack, tack

pilsner

Racerpelle skrev:
Stopp, stopp, stopp,...
Bra information, som gått förbi mig helt och hållet. Jag trodde banlicensen endast gav skydd åt tredje person. Mitt första inlägg är ändrat.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien