Hur är dom strypta?

FSMW

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Kawasaki ZZR 600
Hej jag tänkte köpa en lite äldre 600cc cykel, kasnke en suzuki gsx, zzr, fazer eller liknande.Hur är dom strypta om dom är 25kW?Har hört att endel bara har nån skruv som hindrar en från att vrida på men hurana strypningar brukar det i allmänhet vara och är de lätta att ta bort?

Tack

Finns lite olika metoder.
Ett sätt är borrade trottlar, då lyfter inte trottel fullt.(vanligast på tidiga 90-talshojar med 100hk stypning)
vanligast är strypbrickor som man sätter i insuget, är det mycket effekt i hojen org så kan detta kombineras med en trottelstopp.

brickor är det bara att ta bort då dom oftast sitter i insuggummit, och trottelstopen sitter på bryggan med en skruv eller 2.

zx9r runt 94-97 är en skaplig hoj för hyffsade pengar, sen "råkar" jag ha strypningar liggandes om du vill köpa. ;)

Tänk bara på att när du handlar strypning så är själva pappret det som är grejen och inte plåtbiten då besiktningsmannen skiter i om du monterat strypningen men de behöver ett intyg aom att strypningen är godkänd för att mata in i sina datorer....

Tänk bara på att när du handlar strypning så är själva pappret det som är grejen och inte plåtbiten då besiktningsmannen skiter i om du monterat strypningen men de behöver ett intyg aom att strypningen är godkänd för att mata in i sina datorer....

Altså jag måste leta reda på en godkäns strypning, och sedan visa papper på strypningen för besiktningsmannen?Menar du att de inte kollar?

Finns lite olika metoder...
vanligast är strypbrickor som man sätter i insuget, är det mycket effekt i hojen org så kan detta kombineras med en trottelstopp.
brickor är det bara att ta bort då dom oftast sitter i insuggummit, och trottelstopen sitter på bryggan med en skruv eller 2.

Jag har en Suzuki SV 650 S -03, den är strypt av Alpha Technik. Men hur vet jag om det är bara insug/bricka eller bägge delarna? Står inte i papprena från verkstan som gjort jobbet.
Vill ta bort strypningen nämligen. Har letat förgäves på deras hemsida efter instruktioner, lutar åt att jag får lämna in hojen. Vågar inte börja skruva på måfå... :gnissla

Altså jag måste leta reda på en godkäns strypning, och sedan visa papper på strypningen för besiktningsmannen?Menar du att de inte kollar?

Givetvis kollar de inte att strypningen sitter där. Men det är kanske inte en hit att komma med en 150hk R1a och hävda att den är strypt...

Fast köp en strypning från Alphatechnik, MCKompaniet i väring är svensk ÅF. Kostar typ 1800kr och är godkänd.

Jag har en Suzuki SV 650 S -03, den är strypt av Alpha Technik. Men hur vet jag om det är bara insug/bricka eller bägge delarna? Står inte i papprena från verkstan som gjort jobbet.
Vill ta bort strypningen nämligen. Har letat förgäves på deras hemsida efter instruktioner, lutar åt att jag får lämna in hojen. Vågar inte börja skruva på måfå... :gnissla

Hur mycket kostade ingreppet?

Om du plocka av lutburken så du ser trottlarna, då ser du en guldfärgad bricka, den heter butterflyvalve. (kan finnas en sekundärtrottel ochså, den stys med en elmotor, peta på den lite försiktigt så öppanr den)
om du då vrider på gasen ska den öppnas så den ligger "vågrätt" i insugskanalen, gör den inte det så har du trottelstopp på din hoj.
Samtidigt kan du titta ner i insuget så ser du strypbricokrna där ochså.

trottelstoppen sitter bara med någon skruv på gasviretaljan, och strypbrickorna sitter oftast i insugsgummit, då får du plocka av insprutsbryggan och pilla bort dom lite försiktigt.

Har du det minsta tvivel så be någon som har rätt kunskap, blir bara dyrt om något går fel..

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna