Hur är detta möjligt? (supermotardförsäkring)

Vissa bolag har maskinskadeförsäkring å andra inte.
Hos folksam kan man få det om hojen e tillräckligt ny tex. och ej direktimporterad vilket sabbade den delen för mig ;)

Köpa en annan Husa kanske, som ej har 40kW i regbeviset!?
Jag betalade runt 3000:- för min hel/hel i zon1 hos IF. Oki, jag e gammal (30+) och har en massa skadefria år, minerade den alltid om den ej stod i garage etc etc

Jag betalar 2700:- helår för en helförsäkring på min som det står 40Kw i papprena på, men den går ju som offroad och den kan man ju tyvärr inte teckna om man ej är 24år.

Några kompisar till mig betalar strax över 1000:- för halvförsäkring på en Husaberg 05 men den står det oxå att det bara är 6Kw i papprena.

En sak jag själv tycker är bra med att det står 40Kw i papprena är ju att jag kör "lagligt" med tanke på att det finns nog inte en ända som åker runt med 6-9KW i sina husabergare och händer det nått så kanske man mister ersättning pgr av att man åkt avstryp eller ännu värre bli ersättningsskyldig.

Btw så går Bilsport & Mc på ursprungseffekten om jag inte minns fel så där spelar det ingen roll om hojen är stryp eller ej.

Evil M skrev:
Dom har inte nån speciel försäkring för ducati hojar då? Vilken årsmodell var det på den?

Tror inte du får nått på försäkringen för motor ras på en motard.

Men Bilsport & Mc låg ju hyfsat till i pris iaf på halvförsäkringen, varför inte slå till! :7peta :hihi

Det är en 900ss -00 växellådsras bla....
Den mest sällsynta Husan verkar faktiskt vara -03....

Haha :tungan :7peta

Har min Duke offroadförsäkrad i länsförsäkringar för 3200:- (men jag är ju oxå rätt gammal). Trygg hansa tog bort sin offroad försäkring i år för att det kostade dom för mkt förra året tydligen. Kan ju alltid hoppas på att länsförsäkringar har kvar sin tills nästa år.

svampe skrev:
12 hk Husaberg? Luktar skenförsäkring.

Skenförsäkring? Så länge den står på en själv & man har rätt kk för det så kan väl ingen säga något om det? Det handlar ju inte om folk som styper sina hojar & reggar om dom, dom kommer ju sånna från fabrik. Många kunder får väl t.o.m hojjarna avstrypta vid leverans.

Barrett skrev:
Skenförsäkring? Så länge den står på en själv & man har rätt kk för det så kan väl ingen säga något om det? Det handlar ju inte om folk som styper sina hojar & reggar om dom, dom kommer ju sånna från fabrik. Många kunder får väl t.o.m hojjarna avstrypta vid leverans.

Jupp, Min KTM är reggad till 13kw.. Det var den direkt från fabriken. Men När jag försäkrade den, försäkrade jag den på 48kw.. Den är reggad till 13kw när de kommer till sverige för att de ska gå igenom miljö kraven osv.. Hörde även något att då fick man köra med hojarna i en lägre klass när man tävlar.. men det tycker jag är konstigt. vem kör med en Strypt 520 i en tävling.. ?? :kocko

Ringde folksam idag å fixa försäkring på min husa 450-04. Helförs helår kosta 950kr.. Lite dyrt tycker ja, får nog ringa runt lite :tungan

yOOn skrev:
Jupp, Min KTM är reggad till 13kw.. Det var den direkt från fabriken. Men När jag försäkrade den, försäkrade jag den på 48kw.. Den är reggad till 13kw när de kommer till sverige för att de ska gå igenom miljö kraven osv.. Hörde även något att då fick man köra med hojarna i en lägre klass när man tävlar.. men det tycker jag är konstigt. vem kör med en Strypt 520 i en tävling.. ?? :kocko

Varför försäkra den på 48kW? :va Så mkt effekt har du knappast ändå om du inte trimmat skiten ur den x 2.
Det finns inte någon klass för strypta hojar, inte i Sverige iaf.

dyrt..

Har ni aldrig tänkt på dom stackarna som kör enduro etc som får betala för alla som klotar med motard?

Men visst är det trist med höga försäkringar! Själv får jag betala närmare en tusing/mån i halvförsäkring nästa år, trots att jag har betalat in försäkringspengar sen jag var 16 (tio år) å aldrig tagit ut en spänn. Bäst vore det nog om bolagen kunde få fram lite mer personliga priser, då kanske en del premiehöjare skulle lugna ner sej, eller kanske iaf inse att dom förstör för oss andra.

Ante_tokrace skrev:
Har ni aldrig tänkt på dom stackarna som kör enduro etc som får betala för alla som klotar med motard?

Jo, fram tills alla bolag utom Bilsport & MC förbjöd motarder att gå som "Offroad". Dvs dom ligger nu mer inte i samma försäkrings kategori & påverkar på så vis inte varandra premier.

Med tanke på vilken enorm försäljningsökning motarden upplevt är det väl inte så konstigt att premierna gått upp.

Kevorkian skrev:
Med tanke på vilken enorm försäljningsökning motarden upplevt är det väl inte så konstigt att premierna gått upp.

Sant! Ju fler hojar av en modell som säljs, desto fler hojar av samma modell kommer att krascha.... det verkar dock som att bolagen aldrig får det att gå ihop, oavsett om de har hundra hojar som är försäkrade i en klass och de får reparera 1. Hörde nått om att TH hade haft 1 skada i offroadsegmentet när det fanns.... och att de valde att ge upp den gruppen.... hur fan har de räknat när de skapat en offroadförsäkring isåfall? för de måste ju inse att krascha kommer alltid några att göra.

Är medveten om att det antagligen förekom personskador vid den omkulläggningen... det är ju trotsallt dessa skador som kostar pengar... hojarna i sig är en piss i havet.

Ingen logik i försäkringar

Ville bara nämna att jag har en Blackbird -98 (för er som inte vet vad det är för en maskin kan jag nämna runt 170 häst och nästan 300 Km/h). På den har jag halvförsäkring helår till en premie på 3400, vilket jag tycker är helt ok. Jag köpte mig sen en cykel till, en Husqvarna 510 -86. Den är e-reggad och jag ville ha en trafikförsäkring. Pris? 2200!!!!
Är det någon som hittar någon logik i detta? e-reggad innebär att jag enbart får köra till och från träning och tävling ingenting annat. Det innebär att huskyn skulle rulla bra mycket mindre på vägen än blackbirden dvs mindre risk att det händer en olycka. Behöver jag nämna att den helt enkelt inte försäkrades utan numera endast körs på inhängnat område.

Ibland undrar man vad försäkringsbolagen sysslar med. Jag har ganska nyligen köpt en Mazda från 91, och på de flesta bolag skulle den vara ungefär dubbelt så dyr att försäkra som min motard, jävligt skumt tycker jag. Rekordet var 19000 per år för trafikförsäkring.

tja..dom ville ha 17 000kr för min RM125.. enduroförsäkring, hel/hel
Det är vad hojjen är värd i andrahandsvärde..Men sen är den reggad på 33kw tror jag :va

Äh, bit i kudden och njut Mattias.... :D Eller så köper du min hoj, den vet vi ju båda att det är bra försäkring på. Om du tar den idag får du sperschal prajs!! :hihi

//D

Taz skrev:
Äh, bit i kudden och njut Mattias.... :D Eller så köper du min hoj, den vet vi ju båda att det är bra försäkring på. Om du tar den idag får du sperschal prajs!! :hihi

//D

Om du kan bestämma dig ja :7peta :4skrika :rofl

På Folksam kostar min XR600 1912:- om året halvförsäkrad. Jag är en 22-årig snorunge som har haft körkortet sen i sommras. :rullandeu

På alla andra bolag (inkl Bilskrot och MC), kostade försäkringen skjortan.

Det måste gå att ordna så att du kan försäkra en Busaberg till något liknande. Kolla vad som kan göras med inregistreringen eller nåt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla