Hur är det möjligt !

Jag "utsattes" också för kringelikrok-gruskörning på min uppkörning. Inte för att strö salt i såren på något sätt men jag klarade mig, antagligen för att jag gasade upp i skyltad hastighet, och bromsade in rätt mycket i kurvorna. Det jag vill ha sagt är att de nog vill se att du klarar av att köra i skyltad hastighet, även om du inte gör det hela tiden... Lär nog räcka med ett par gånger, se till att komma upp i hastighet på de sträckor vägen inte svänger allt för mycket, och kör försiktigt i kurvorna, så ska det nog gå galant!

Trist sätt att kuggas på.

Konpirationsteori: Färre och färre tar körkort - för att behålla jobb som uppkörningsinspektör måste man ha ett visst antal uppkörningar. Då måste man vara kreativ i testandet så att färre får köra upp fler gånger.

Det är knappast för låg fart på grusvägar som är det som gör att förstaårsförare sticker ut i statistiken. Kanske ska testa mot den bakgrunden istället? Bara en tanke.

Grejen är ju den att det utgör en rätt stor risk för en själv att inte ha rätt tempo i trafiken. Nu menar jag inte att man ska köra efter skyltarna till varje pris. Men att ligga och söla i 50 km/h på 70-väg kan faktiskt innebära stora risker för oss som åker hoj.

Bilar ska prompt trycka sig förbi, och du anses ju kunna lämna plats så dom kanske t om kan köra om trots heldragen linje, eller hur?

Jag menar inte att du blivit rättvist bedömd, men det finns trots allt en anledning att folk blir kuggade pga för låg hastighet/segt tempo.

Grejen är ju den att det utgör en rätt stor risk för en själv att inte ha rätt tempo i trafiken. Nu menar jag inte att man ska köra efter skyltarna till varje pris. Men att ligga och söla i 50 km/h på 70-väg kan faktiskt innebära stora risker för oss som åker hoj.

Bilar ska prompt trycka sig förbi, och du anses ju kunna lämna plats så dom kanske t om kan köra om trots heldragen linje, eller hur?

Jag menar inte att du blivit rättvist bedömd, men det finns trots allt en anledning att folk blir kuggade pga för låg hastighet/segt tempo.

Dude, vi snackar grusväg här. :p

Satan va tråkigt! :död Men det är bara att beställa ny tid o fixa det! För nu vet du att de vill se att du kör som om du hade stulit hojen på en grusväg där det dessutom är lekande barn varning utsatt! Frågar du mig så låter det konstigt. :huvet

Dude, vi snackar grusväg här. :p

Jag vet, men bonnjäveln i sin Blazer kan garanterat få för sig att köra om oss "mopedister" om vi inte håller hastigheten.

Jag var inte ute efter nån diskussion, jag lider med TS - det låter sinnessjukt det sätt som bedömningen gjorts på. Men myntet har alltid två sidor.

Ja, hade jag legat och sölat efter ute i trafiken hade jag absolut inte haft några problem med att hon hade tillrättavisat mig eller för den delen kuggat mig. Men just p.g.a. väglag och alla dessa "kör sakta lekande barn" skyltar ansåg jag det fullkomligt normalt att hålla en lägre hastighet just under den här sträckan.

Men det är väl bara att kliva på´t igen och bränna upp i 70 ett par ggr för syns skull om jag får något liknande.Tycker det är så jävla surt att inte få körkortet just p.g.a. en sån här liten grej. Nästa uppkörningstid 30 Juni, Fuck my life.

Min lärare på trafikskolan varnade mig speciellt för detta, o man får tydligen ligga på även om det inte känns bra. Kändes som om jag skulle gå i marken för det var en väldig massa lösa stenar på grusvägen för min del.

Nu skulle jag aldrig få för mig att köra in på en grusväg frivilligt, såvida man inte har en hoj som är gjord för det.

Ja, hade jag legat och sölat efter ute i trafiken hade jag absolut inte haft några problem med att hon hade tillrättavisat mig eller för den delen kuggat mig. Men just p.g.a. väglag och alla dessa "kör sakta lekande barn" skyltar ansåg jag det fullkomligt normalt att hålla en lägre hastighet just under den här sträckan.

Men det är väl bara att kliva på´t igen och bränna upp i 70 ett par ggr för syns skull om jag får något liknande.Tycker det är så jävla surt att inte få körkortet just p.g.a. en sån här liten grej. Nästa uppkörningstid 30 Juni, Fuck my life.

Jag skulle kunna tänka mig att något sånt hade funkat. Tryck gärna lite på fotbromsen och överdriv huvudrörelsen för att markera en dold utfart med.

Last edited:
Nu skulle jag aldrig få för mig att köra in på en grusväg frivilligt, såvida man inte har en hoj som är gjord för det.

Du kanske borde prova, det är både nyttigt och roligt.

Surt, själv brukar jag ta det rätt lungt och inte gasa upp massa bara för att bromsa bort farten nästan direkt om man kör på kassa vägar. Tror det dom vill se är att man anpassar hastigheten ganska så aktivt mest hela tiden, både upp och ner. Så att man aktivt kör hoj hela tiden, och inte bara åker med.

Ja, jag håller med dig om att det är förjävligt att du har blivit kuggad pga att du anpassat farten till väglag och rådande situationer (lekande barn).

Dom borde vara glad att du var såpass förnuftig.

Svårt att svara på huruvida det var rätt eller fel, utan att ha sett och kört den aktuella vägen själv.

Precis samma sak hände mig, underkänd för att ha kört för sakta på grusväg full med rullgrus. Gubben som underkände mig körde offroad hoj medan jag körde en sporthoj.

På nästa uppkörning fick jag samma gubbe som inspektör, till och med samma grusväg. Såg nu till att hålla 70km/h. Efter att ha stannat i en korsning ritade jag ett lång sträck med bakhjulet i gruset o torde ha sprätt en del grus på gubben (inspektören). Kom ut på E4'an där det var ganska mycket trafik, jag vek ut mellan två bilar o gav fullt varpå bakhjulet släppte igen pga. allt grus o damm från grusvägen. Gubben fick stå o vänta en stund innan han kunde köra ut på E4'an så det tog ca 1,5 mil innan gubben var ikapp mig.

Tänkte när jag tog av mig hjälmen att nu blir det skäll från gubben. Men icke han var så nöjd och skrev ut lappen till körkortet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park