Hur är det möjligt !

Tobywank

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2009
Hoj
2004, KTM 660
Hade uppkörning igår och allt flyter på precis som det ska. Inspektören ber mig köra in på en grusväg som leder mellan en massa bondgårdar etc etc.

Vägen jag kör in på är en 70 väg som är full utav stora stenar, jordkoklor och över hela körfältet är det rullgrus samt i var och varannan kurva kommer en "kör sakta lekande barn" skylt. Ligger och kör i ca 50 sträckan igenom och sitter egentligen bara och letar efter ett spårval som ser någorlunda ok ut att åka i. Kör igenom skiten och åker tillbaka till samma ställe vi börjar på och känner att det här är absolut inget snack, Finns inte en chans att jag inte fixar körkortet nu.

Kliver av och är aningen uppspelt för att äntligen få ta mitt kort när kärringen säger att jag inte har klarat det. I ren reaktion utbrister jag VA!?!?!?!?

Du körde för sakta inne på grusvägen säger hon och jag börjar motivera varför jag höll en lägre hastighet etc etc.
Hon håller med och säger att jag iaf minst en gång på grusvägen ska kunna pressa upp cykeln i 70 så att hon ser att jag kan köra snabbt även på grus. På lappen får jag sen beskrivningen "omotiverat lågt tempo". Resten av körningen är fläckfri påstår hon och med ett léende säger hon att jag får åka hem och träna köra på grus.

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

Va? Fy fan vad surt...:va

Du är inte den första, polarn åkte dit på samma sak 1996. Detta är ngt som din ev lärare borde informerat dig om.

Men visst håller jag med dig om att det är löjligt o att du har rätt

Idiot tant, var med om en liknande grej när jag körde upp. Tidigt på våren in på grusväg & på den sträckan var det2 dolda 90g kurvor, allt gick bra dock så bad inspektören om ursäkt då han lett in mig på "fel" grusväg med så svåra kurvor.
Så det var väl fel vecka för tanten eller nåt, trist ändå.

Du måste ju köra utifrån hur du upplever situationen. Men...

Var det en asfalterad väg med grus/sand på eller en grusväg? Det enda stället grus och sand egentligen utgör ett problem är i kurvor och vid inbromsningar. Rakt fram går det att köra hyggligt fort även om det ligger en och annan sten i vägen.

Men jag kan definitivt tycka att kuggning för att vara försiktig och vaksam är lite i överkant...

Jag åkte dit på EXAKT samma sak!

Jag körde upp på en Triumph Tiger och blev invallad på en grusväg. Var egentligen 90 på grusvägen men en massa bondgårdar och höga häckar gjorde att jag höll runt 50. Och torskade.

Andra gången fick jag samma inspektör, dock en ny grusväg. Minns att jag gasade så jag fick ställ i vissa kurvor med tanken att "kuggar han mig nu då ska jag bryta nå´t på honom".

När vi kom ut på asfalten igen sa han i headsetet: "Kul med grusvägar!":D

Var det en asfalterad väg med grus/sand på eller en grusväg? Det enda stället grus och sand egentligen utgör ett problem är i kurvor och vid inbromsningar. Rakt fram går det att köra hyggligt fort även om det ligger en och annan sten i vägen.

Men jag kan definitivt tycka att kuggning för att vara försiktig och vaksam är lite i överkant...

Det var en grusväg.

Jag åkte dit på EXAKT samma sak!

Jag körde upp på en Triumph Tiger och blev invallad på en grusväg. Var egentligen 90 på grusvägen men en massa bondgårdar och höga häckar gjorde att jag höll runt 50. Och torskade.

Andra gången fick jag samma inspektör, dock en ny grusväg. Minns att jag gasade så jag fick ställ i vissa kurvor med tanken att "kuggar han mig nu då ska jag bryta nå´t på honom".

När vi kom ut på asfalten igen sa han i headsetet: "Kul med grusvägar!":D

Är inte alla grusvägar 70sträcka i det här landet ? Oskyltat är grundhastighet, 70. Tror inte jag sett nån 90 skylt under alla mina grusäventyr...

Även jag kuggade på första uppkörningen av PRECIS samma anledning :huvet

Men lycka till på din nästa uppkörning :tummenupp

De är väl trevligt att även utstötta ska kunna få en plats här i samhället med makt över andra:gnissla

Jodå, man ska visa att man kan hålla 70 på grusväg under uppkörningen...
Blev tipsad av min lärare på körskolan, sedan är jag uppvuxen på landet så smiska grus var ju det roligaste man kunde göra i moppeåldern. ;)

Men det lär ju vara rätt surt att bli kuggad för det när man bara ville vara försiktig.

Är inte alla grusvägar 70sträcka i det här landet ? Oskyltat är grundhastighet, 70. Tror inte jag sett nån 90 skylt under alla mina grusäventyr...

Grusvägen leder in från en 90-väg vid Långeberga i Helsingborg (kanske nå´n här som känner till den?). Är det inte skyltat på avstickaren är det den senaste skyltningen som gäller dvs 90km/h på huvudleden vi kom ifrån.

Jodå, man ska visa att man kan hålla 70 på grusväg under uppkörningen...
Blev tipsad av min lärare på körskolan, sedan är jag uppvuxen på landet så smiska grus var ju det roligaste man kunde göra i moppeåldern. ;)

Men det lär ju vara rätt surt att bli kuggad för det när man bara ville vara försiktig.

Är man uppvuxen med grusväg så vet man bättre än att maxa hastighetsgränsen vid rullgrusföre. ;p

Surt, surt... Det är lite märkligt det där...

När jag körde upp ösregnade det hela dagen. Det var floder och jag menar verkligen floder ute på vägarna! Det var nästan så det gick vågor på vägen...
I vissa 70 sträckor låg jag då i kanske 55 - 60 istället... Inspektören påpekade
efter uppkörningen att han tyckte det gick sakta, bitvis. Jag blev dock godkänd.
Men jag tyckte då att det var jävligt märkligt att han ändå vill påpeka detta...
När det står "kvastar" med vatten runt hjulen så vill i alla fall jag ta det lite vackert....

De brukar ju annars vara rätt så heta på att öka/främja "riskmedvetenheten" i trafiken....

Är man uppvuxen med grusväg så vet man bättre än att maxa hastighetsgränsen vid rullgrusföre. ;p

;) Inte i hålan jag växte upp. Där höll de flesta 80-90 på grusväg. Iofs inte på tvåhjulingar, då var det nog 60-70 om det inte var någon form av geggmoppe.

Själv tuffar jag nuförtiden rätt lugnt på grusväg med hojen. Blir ju så satans skitig annars. >.<

Med bil kör man som vilken 90 väg som helst på grus...
Hojjen blir lite försiktigare, som sagt blir så skitig o dumt o vurpa den redan...
Okej då, husan går, när den väl går, ganska fullt ut på grus ;)

precis.. helst när resten av körningenn va bra. är man osäker som förare märks de nog på asfalten oså.

men vad i h-vete! Tycker det där låter som om tanten gör tjänstefel!!! Om det är som du beskriver det hade inte jag heller plågat 70 bara för att nita ned till 50 kort senare. Om vägens kondition över lag är så pass dålig att man inte kan "gissa" hur den kommer se ut framöver, torde 50 vara en bra hastighet... :/

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park