Hur är det egentligen?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Hej alla glada!=)

Hur är det egentligen?

Har startat min r6a några gånger från och till i garaget för att lyssna till dess sköna ljud. :tummenupp
Men nu sist när jag skulle starta (idag) ville hon inte. Var några dagar sedan jag startade henne, men borde det bli så?
Blir batteriet urladdag för att den startas och stängs av medsamma vid upprepade gånger?

Har läst att man bör starta henne minst 1 gång/ vecka för att hålla igång batteriet, men skall den stå på länge då eller?
Har också läst att man ska ladda batteriet 1 gång / vecka för att hon inte ska må dåligt.

Hur är det egentligen? :va :va

MVH
katana(V)4/\/

hmm om du nu skall starta så se till så den får tuffa sig hyffsad varm ca 40-50 grader innan du stänger av,små starter till och från skulle inte jag gjort...utan en liten varmkörning var 14 dag typ..men det är ju bara vad jag gör...

mm batteriet skall du ladda om den står mer än ca 1 månad, dock skadar inte underhållsladdning...om du har en sådan laddare...

Låt den stå istället, ladda batteriet då och då med en laddare. Att starta hojen korta stunder under vintern sliter mer än det gör nytta. Fast det är klart det är ju kul å höra den då och då :hihi

Brukar heta att man ska ge f*n i att starta hojen under vintern. Många kallstarter utan att motorn blir varm leder till kondens lite varstans=inte bra. Bättre att köpa en bra (underhålls)laddare och vara extremt sugen*1000 på våren att höra det underbara ljudet :tummenupp

Om du väl ska starta den och inte får igång den så stäng av lyset så drar inte det batteri.
Ett hett tips är startgas annars.

Finns väl egentligen inga fördelar med att starta upp hojen ett par minuter då och då. Batteriet lär ju inte bli nämnvärt laddat, snarare tvärt om och stiften lär sura igen om man inte varmkör ordentligt.

kAtanAmAn skrev:
Hej alla glada!=)

Hur är det egentligen?

Har startat min r6a några gånger från och till i garaget för att lyssna till dess sköna ljud. :tummenupp
Men nu sist när jag skulle starta (idag) ville hon inte. Var några dagar sedan jag startade henne, men borde det bli så?
Blir batteriet urladdag för att den startas och stängs av medsamma vid upprepade gånger?

Har läst att man bör starta henne minst 1 gång/ vecka för att hålla igång batteriet, men skall den stå på länge då eller?
Har också läst att man ska ladda batteriet 1 gång / vecka för att hon inte ska må dåligt.

MVH
katana(V)4/\/

Du har ju själv svarat på din egen fråga. Startar man hojen gång på gång utan uppladdning, så tar batteriet slut. Japp...
Inte mår motorn nå bra av det heller.

kAtanAmAn skrev:
ok nu vet jag!:)
har typ en laddare så får väl ladda den några gånger per månad då?

han som jag köpte den av har bytt olja 3 ggr i år redan, bör jag byta igen? :va

vh

ja byt till våren när du skall börja köra,blir lite avlagringar i ojlan när den står länge,men oljebyte till våren är ju mer ett krav,oavsett om du bytte olja just innan du ställde in den för vintern...

kAtanAmAn skrev:
Hej alla glada!=)

Hur är det egentligen?

MVH
katana(V)4/\/

Skall du starta så låt den gå varm åtminstone, du kan, förutom kondensen få slaggprodukter, dvs skit på tändstiften dessutom :(

kAtanAmAn skrev:
ok nu vet jag!:)
har typ en laddare så får väl ladda den några gånger per månad då?

han som jag köpte den av har bytt olja 3 ggr i år redan, bör jag byta igen? :va

vh

Alltså finns inget värre än folk som är för ivriga när det gäller fordon. De bydetr olja varje vecka och laddar batterit 4ggr per månad.

Svar: Nej
Byta olja för ofta ger inget bara onödiga kostnader. Kolla i din bok hur ofta det ska ske, annars brukar det vara var 600:e mil.
Samma sak med batteriet. Ladda inte upp den i onödan. Max en gång per månad. Men även då tycker jag att det är overkill.

Att fullladda batteriet tar oftast mer än 8timmars körning. Står cykeln på tomgång så laddas den inte OBS. Nålen måste förbi ett visst varvtal. Så genom att starta den och ha den igång på tomgång ger bara urladdning som följd.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...