hur är det egentligen med gpz 900 å andra -85:or (åsikter önskas)

petlo

---------
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
zx10 -88
hej,

jag blir tämligen snurrig i huvudet när jag ögnar igenom trådar
som behandlar gpz 900 -85 el tidigare.

vissa säger att den är kanon medan andra hävdar att den
är kass...

så här förhåller det sig:

jag studerar (lite pengar att spendera max 20'-25') men jag
vill ha en egen hoj som är 85:a eller äldre.

jag har inget behov av att åka tokfort, utan snarare hitta
en skön och framför allt en någorlunda snygg cykel som går
bra i hastigheter upp till 150.

vad ska jag ha?

kan ni hjälpa mig?

tacksam

/p

Jag skulle hellre köpa en gsxr 750-85 än en gpz 900, jag har aldrig kört en sämre cykel än gpz 900. Du har ju tex gsx1100, fj1100 att välja på, och olika varianter med mindre kubik. Dock tror jag inte att de ovan nämnda är bättre än gpz iom att det är samma typ av hojar. Varför ska du just ha en 85 eller äldre, ska du classica-försäkra är det väl strikt originalskick som gäller vilket nog är svårt att uppnå? Sånna gamla hojar är ju tillräckligt billiga ändå att försäkra, så du kan du lika gärna köpa en gsxr1100-86 tex.

jag har haft en gpz 900 och jag tycker man åker skönt med dom går riktigt bra iaf med 4-1 system och förgasare...

petlo skrev:
jag har inget behov av att åka tokfort, utan snarare hitta
en skön och framför allt en någorlunda snygg cykel som går
bra i hastigheter upp till 150.

Har du, som du säger, max 20-25' att köpa hoj för så är Gpz900R en av de bästa hojarna du kan köpa. Inga allvarliga typfel, funkar till allt från krokiga småvägar till långdistanssemester och till och med nåt besök på bana om man inte har andra pretentioner än att ha litet kul; helt enkelt en Bra Hoj. Ingen Ferrari men inte heller en Lada, liksom. :) Med dagens mått mätt är det förstås ingen Sporthoj - många på SH skulle förmodligen nätt och jämnt kalla den hoj eftersom den väger över 200 kg och har under 150 hk - men hitta ett fräscht exemplar och du har en hoj som du kan ha väldigt kul med.

(Även om du naturligtvis kommer att få rikligt med gliringar från alla dem som inte kan nedlåta sig att köra en hoj som är äldre än två år. :tungan )

Last edited:
Jag har en GPZ900 från 85. Visst smidigare cykel finns, men gillar man att arbeta lite med åket så fungerar det fint. Man kan utan vidare åka ifrån dagens cyklar om man är lite duktig att lägga i kurvorna. Skön att åka längre turer på oxå, liknar väl mer touring än ren sport numera tycker jag. :)

Men jag är helt säker på att det finns lika bra cyklar av andra märken, har inte provat så många, så jag vet inte riktigt. Men i slutänden handlar det nog mycket om smak. Prova dig fram lite, oavsett vilken du väljer så är det bara frågan om _när_ den går sönder...inte _om_ när du väl är uppe i den ålder det handlar om här.

Dock borde du kunna hitta en 85 för under 20' har du upp till 25' att spendera kan du gå upp ett par år om du vill. Men du får iofs billig försäkring hos MC bilsport om den är 85 eller äldre. Men jag hade min detta år (innan den blev 20), försäkrade den utan kk hos TH för 2000 halv/halv, så den är inte dyr iaf. Frågan är om det är värt att lägga hel på den när den är så gammal?

EDIT: Sen håller jag med föregående talar om att vissa här nog inte skulle ta i cykeln med tång ens. :tungan

Last edited:
fwk skrev:
Jag har en GPZ900 från 85. Visst smidigare cykel finns, men gillar man att arbeta lite med åket så fungerar det fint. Man kan utan vidare åka ifrån dagens cyklar om man är lite duktig att lägga i kurvorna.

Underligt påstående.....

heliac skrev:
Underligt påstående.....

Det säger väll egentligen inte så mycket om hojen men väldigt populärt att använda om äldre/mindre sportiga hojar.

Rossi hade nog dratt ifrån mig styggt på en trimmad moppe.... :näsblod

SV-RIDER skrev:
Rossi hade nog dratt ifrån mig styggt på en trimmad moppe.... :näsblod

Jo....men för att få däng på en nyare sporthoj av Rossi på en GPZ900 får man allt köra ganska dåligt :va

Min lätt (andra fuggar, topp, helsystem) moddade GPZ900 -85'a höl jämna steg med polarens klet nya FZR1000 -91'a. Då var det en förbannat bra hoj (har inte kört en på ett tag...). Kanske något tung men det gick att köra riktigt fort med den, även när det svängde.

Kolla efter ett välskött ex. Har sett ett par riktiga tröskverk de senaste åren.

fwk skrev:
Man kan utan vidare åka ifrån dagens cyklar om man är lite duktig att lägga i kurvorna.

Dock får man pisk av en gsxr1100-86 om man sitter i sadeln på en gpz från samma årgång oavsett hur mycket det svänger om det är någorlunda jämnbördiga förare. För pengarna som begärs för gpz 900 finns det bättre alternativ.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Dock får man pisk av en gsxr1100-86 om man sitter i sadeln på en gpz från samma årgång oavsett hur mycket det svänger om det är någorlunda jämnbördiga förare. För pengarna som begärs för gpz 900 finns det bättre alternativ.
Är man inte märkestrogen så är det skick och hur den är
att köra som avgör. Jag håller kawan för ett bättre altenativ
den har vattenkylning som en fördel.
Men som sagt det finns mycket skrot i dom här prisklasserna.

Man kan köpa en fzr 1000 tex, vattenkyld och med modernt chassie. Jag tycker inte att vattenkylningen ger gpz någon fördel mot en gsxr, eftersom gsxr har ram, bromsar och fjädring. I det här fallet handlar det inte om att vara märkestrogen.

Jag får nog hålla med föregående talare, det är mindre och framför allt billigare problem med en Gsx-R, Kawan har vakumfuggar som kostar strax under 10 000 att renovera. Vatten kylning e LIVSFARLIGT, Nyper gixxern e det bara att kyla av den och köra vidare, Hos kawa finns det inga hjälpsamma raktframåkare som sitter på en massa bra-att-ha-delar... Sen e dom lite "tråkiga" med den långa hjulbasen, det är inget man får "ofrivilliga weelies" med...
Å andra sida så hade jag "nästan" lika roligt med min CB500-73, som med min gixxer. Kawan jag hade va inte så rolig och glädjespridande som dom andra,det är inte lika lätt att busa med en "betong-gris"

Last edited:
Jag har en släkting so har åkt gpz 900 länge och mycket. En bra hoj, helt enkelt! Lång framförallt så att åka två funkar bra. Det är alltid en massa snack om vem som drar vem, men ärligt talat så har jag ingen aning, mer än att den går bra. En bra basmotorcykel.
Det enda som strulade för han var tändningslåset som fick bytas, och att när man tvättade den så kunde det komma in vatten i tänstiftshålen, alltså gummit på tändhattarna emot ventilkåpan höll inte tätt.. Säkert en baggis att byta, men han såg det som att man slapp tvätta..

En bra cykel.

okej, men om nu valet står mellan GPz och GSXr; är det inte större sannolikhet att GSXR:en har blivit allmänt sönderlekt jämfört med Kawan?

o sitter man inte skönare på kawan?

Jag förstår inte ens att man kan jämföra GSXR med GPZ....men smaken e ju som :arsele

Kapten Stofil skrev:
okej, men om nu valet står mellan GPz och GSXr; är det inte större sannolikhet att GSXR:en har blivit allmänt sönderlekt jämfört med Kawan?

o sitter man inte skönare på kawan?

Troligen är gixxern hårdare körd och mycket oftare mer eller midre trimmad. Dock är den såpass överdimensionerad att den klarar en hel del, och oftast sköter man ju om hojen. Man sitter bekvämare på gpz för långa touringuppdrag, men kåpan på gixxern är överlägsen i vindskydd och man kan åka långt på gixxern utan att dö av sittställningen.

OLJEKYLD GSXR skrev:

GPZan är väl inte direkt känd för att vara smidigast så säkerligen är det så. Jag påstår inte på något vis att GPZan är absolut bästa hojen, eller för den delen bästa köpet för pengarna. Men jag tror inte det är sämsta heller om man hittar ett fint ex. Men jag tror smaken avgör mycket, själv har jag svårt för fronten på sukkan från 80-talet, men smaken är som :arsele så den man gillar köper man helt enkelt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Då är ändå en gsxr1100 86a en rätt dålig hoj mot vad som har producerats senare.
Men det är en generation modernare än GPZ, det håller jag med om.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti