hur är det egentligen med försäkring till motard

nicke_kloos

Nicke_kloos
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
ktm 525 exc
jag har en husaberg 650 som på pappret är strypt till 6 kw o folksam tar ungefär 1300 om året i helförsäkring = ingenting, så på de viset är d ju hur bra som hälst, men va händer om man vurpar kollar dom upp sånt där då eller hur funkar det? min polare berättade för folksam att hans inte var strypt numera men de sa att de ändå går på vad som står i papprena!!! så berätta nån som vet

Hade din hoj stått som strypt i papprerna så hade det vart illa vid en eventuell krash men de flästa försäkringsbolagen försäkrar på fulleffekt, alltså den högsta effekten de kan hitta angiven hos VV. "Tyvär" så är din hoj reggad på 6kw som Fulleffekt vilket innebär att den inte har några strypningar, finns alltså inget att kolla upp från försäkringsbolagets sida. Skulle det visa sig (varför skulle de kolla) att hojen har en högre effekt så kör du på något som inte stämmer överäns med reggbeviset och det kan bli mycket strul där, inte bara försäkringsmässigt.

Nog är det väl ganska långsökt att dom skulle börja skurva ihop hojen och köra den i en bromsbänk för att testa om effekten överskrider 6kw.

Försäkringsbolag kan göra sig mycket besvär för att slippa betala ut ersättning vid skada...
Dom vet så väl att dom flesta motarderna inte överenstämmer med reg-beviset.

det ända försäkringsbolag som utgår ifrån vad d står på papprena är folksam! resten går på full effekt!! så därför är d lite skumt hur fan d funkar för på försäkringspapprena står d 6kw o lätt mc max 88 km/h!!! mycke märkligt

I mina papper står de 34kw... jag har folksam och det är dyyyyyyyrt (4300)

kanske borde regga den med 9kw :gnissla

nicke_kloos skrev:
2202989 det ända försäkringsbolag som utgår ifrån vad d står på papprena är folksam! resten går på full effekt!! så därför är d lite skumt hur fan d funkar för på försäkringspapprena står d 6kw o lätt mc max 88 km/h!!! mycke märkligt
Jag har Länsförsäkringar och det står 6kw i försäkringsbrevet.Den låga effekten som anges på KTM/Husaberg är ju ursprungseffekt,inte "strypt".Vad skulle dom annars gå efter?Dra till med en effektsiffra på måfå?

har du kollat med folksam, för alla mina polare som kör motard har foksam o d är överlägset billigast just för att dom går på va som står på pappret!! men fan fan ja köpte den o då stod d 6kw o då är d väl d då :) man får väl spela allan!! för när ja ringde runt på andra försäkringsbolag höll ja på att få slag d va ju hur jävla dyrt som hälst!! o folksam 1300 i helförsäkring helår!!! d tackar ja inte nej till!! man kan väl åka på bakjulet med 6kw de e ju nästan 9 häst va :yoparty

Busaberg skrev:
2203130 Jag har Länsförsäkringar och det står 6kw i försäkringsbrevet.Den låga effekten som anges på KTM/Husaberg är ju ursprungseffekt,inte "strypt".Vad skulle dom annars gå efter?Dra till med en effektsiffra på måfå?

När jag skulle teckna försäkring var det en handläggare som sa att de inte godtog den låga effekten eftersom det inte är den som man sedan kör på, han körde själv hoj och "visste hur det låg till". Han sa att husaberg har 45kW vilket ju stämmer rätt så bra med verklig ostrypt effekt men han har ju inga belägg för det han säger egentligen, premien landade på 45 000 så jag valde ett annat bolag....

Bobby 600 skrev:
2203006 I mina papper står de 34kw... jag har folksam och det är dyyyyyyyrt (4300)

kanske borde regga den med 9kw :gnissla
Då kommer ändå 34kw stå kvar i reggbeviset som ursprungseffekt så det hjälps inte. :fakta

nuts!

får hoppas den sänks efter man haft kortet ett år då...

Offroadförsäkring mina vänner, det är grejjer det.
Bilsport & MC t.ex går på motorstorlek i kubik istället för effekt.
Nedanstående citat från deras hemsida:

"Vad kostar försäkringen?

Du kan själv beräkna ditt försäkringspris. Läs först om vad som gäller för de olika försäkringstyperna, så att du räknar på en försäkring som passar för dig.

Försäkringspriset styrs enbart av mc:ns kubikstorlek och vart du är mantalsskriven, det gäller fr o m 050401.

Pris om du är mantalsskriven i storstad
(Stockholm, Göteborg, Malmö), i närliggande ort till storstad eller i en större stad som t ex Uppsala, Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Jönköping, Huskvarna, Helsingborg, Borås, Örebro och Västerås.

Offroad-mc upp till 800 cc
- helförsäkring 6 027 kr/år
- halvförsäkring 4 191 kr/år

Offroad-mc mer än 801 cc
- helförsäkring 7 194 kr/år
- halvförsäkring 5 008 kr/år

Pris om du är mantalsskriven i övriga landet.
Offroad-mc upp till 800 cc
- helförsäkring 3 493 kr/år
- halvförsäkring 2 161 kr/år

Offroad-mc mer än 801 cc
- helförsäkring 4 194 kr/år
- halvförsäkring 2 594 kr/år"

Säger inte att det är det billigaste alternativet eller ens det bästa, men man slipper fundera på vad som händer när verklig och angiven effekt inte matchar. :)

Visst Folksam är billiga när dem räknar på effekten som nämns på pappret.
Vad händer vid ett olycksfall? Tror ni att det kommer någon ersättning?

Folksam är ett riktigt uselt företag som gärna inte betalar ut ersättning...

"Pris om du är mantalsskriven i storstad
(Stockholm, Göteborg, Malmö), i närliggande ort till storstad eller i en större stad som t ex Uppsala, Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Jönköping, Huskvarna, Helsingborg, Borås, Örebro och Västerås"

Så de är därför... PGA att man bor i linköping asså, om TOM offroad försäkringen kostar 4k

Skulle va kul och höra vad XR ägare från dessa städer betalar...

Edit kan inte läsa :död premiklass 4 var de visst

Last edited:
Eeeh, tycker ni 4000 är mycket?
Har ni försökt försäkra en sporthoj nån gång? ;)

Jag betalar gladeligen min offroadförsäkring på 3500, är ju typ 10k billigare än tidigare. :)
Tänk på att den inte bara ska täcka en plastbit på hojen för 200kr utan ev en längre sjukhusvistelse med rehabilitering och ersättning m.m. (Snåla inte)

försäkringbolagen gör ingen kontroll om dina strypningar är borta vid ev olycka...dom gör på sin höjd en besiktning på plats, alltså ser hur mycket som är skadat...sen tar dom beslut därefter.

Folksam? :va
de gav mig ett pris på ca 30 papp helförsäkring och 12.500 halv på min 525a!

den e reggad på 12kw..

hur går det ihop?

Smedberg skrev:
2208045 Eeeh, tycker ni 4000 är mycket?
Har ni försökt försäkra en sporthoj nån gång? ;)

Jag betalar gladeligen min offroadförsäkring på 3500, är ju typ 10k billigare än tidigare. :)
Tänk på att den inte bara ska täcka en plastbit på hojen för 200kr utan ev en längre sjukhusvistelse med rehabilitering och ersättning m.m. (Snåla inte)

:fakta haha exakt! Satt och kollade premier på var en motard skulle kosta och jag kommer att spara över 1500:- i månaden om jag kör helförsäkrat mot mina gamla sporthojar.

dewil skrev:
Folksam?
de gav mig ett pris på ca 30 papp helförsäkring och 12.500 halv på min 525a!

den e reggad på 12kw..

hur går det ihop?

Skumt, jag ringde Folksam i början av veckan och kollade premie på en 525-06:a och fick 4902:-hel/hel, denna kunde jag iofs inte ställa av men 30 lax? Ring igen och fråga ifall dom inte har kollat fel! Iofs gav Länsförsäkringar mig en premie på en bit över 40.000:- när jag ringde dom :D
Folksam var för övrigt klart billigast för mig, på andra plats kom Bilsport & MC

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT