Hur är det egentligen, i en bilkö, får man köra om?

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Har vi rätt att köra om på höger sida? Eller, lanesplitting, vid en bilkö eller på vägar <70km / h ? Någon som vet med säkerhet?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om du tagit ditt körkort före 19 januari 2013 får du det, annars inte.:brynad
Skämt åsido, så här står det på trafiksäkerhet.se:

" Här är det tillåtet att köra om även på höger sida
Ø om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning
Ø om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål
Ø om det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning
Ø om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig
Ø om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält


http://www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Så på en tvåfilig väg med trafikstockning för man köra om mellan bilköerna alltså?
Innebär det oxå att man får köra fram och ställa sig längst fram vid ett rödljus om det är två filer?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Ser väldigt grått ut. Jag pendlar och kör mycket i Stockholm och kryssar mellan bilarna (lanesplitting) hela tiden. Tycker själv det är okej vilket inte betyder att farbror batong tycker det om de har en dålig dag.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag har väldigt svårt för att tolka detdär som att man får köra om mellan filerna, all körning förutsätts vara inom filerna och förmodligen med mycket mer plats mellan fordonen.
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Om du tagit ditt körkort före 19 januari 2013 får du det, annars inte.:brynad
Skämt åsido, så här står det på trafiksäkerhet.se:

" Här är det tillåtet att köra om även på höger sida
Ø om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning
Ø om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål
Ø om det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning
Ø om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig
Ø om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält


http://www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm

Denna punkt tillåter ju lanesplitting vid köbildning? kö blir det ju vid ett rödljus också.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Denna punkt tillåter ju lanesplitting vid köbildning? kö blir det ju vid ett rödljus också.

Så är det, fast vi får inte köra över den heldragna linjen som finns längst fram (vilket händer att man gör). Utan skall snällt stå mellan bilarna o vänta på grönt ljus! ;-)
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Har alltid varit försiktig vid sk lanesplitting. Inte värt risken om trafiken rullar på.
Vid kö är det en annan sak.
Finns en del dåliga exempel här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260681-No-Prisoners-2012-crash-compilation

Håller helt med, när trafiken rullar så tar jag det lugnt. Vid kö så kör man självklart i mellan, farbror blå har inga problem med det. Körde framför mc polis i somras på väg hem från jobbet två gånger, bryde sig inte.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Trafikförordningen Kap 3, 30§ ställer till det lite
Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Vilket i praktiken betyder att kör du om i samma fil (lane split'ar) så måste den du kör om köra väldigt sakta eller stå still för att några decimeter ska kunna anses betryggande.
 

AddePadde90

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Björklinge
Hoj
2011 Kawasaki z750
Det jag fick mig förklarat av en polis var att det inte är tillåtet, men inte heller förbjudet. Det ligger i en gråzon så det är upp till varje polisman att bestämma bestämma om de är vårdalöshet i trafik lr ej.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Har alltid varit försiktig vid sk lanesplitting. Inte värt risken om trafiken rullar på.
Vid kö är det en annan sak.
Finns en del dåliga exempel här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260681-No-Prisoners-2012-crash-compilation

Håller helt med, när trafiken rullar så tar jag det lugnt. Vid kö så kör man självklart i mellan, farbror blå har inga problem med det. Körde framför mc polis i somras på väg hem från jobbet två gånger, bryde sig inte.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Så på en tvåfilig väg med trafikstockning för man köra om mellan bilköerna alltså?
Innebär det oxå att man får köra fram och ställa sig längst fram vid ett rödljus om det är två filer?

Ja. Ja.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Jajjemän det är helt OK!

Citerat ur SMCs "Bra Tänkt" - rätt bra läsning förövrigt:

"långsamgåenDe kö
Det är oerhört tråkigt att ligga och hindras av en kö. Att slippa kökörning är för många en bidra- gande orsak till att man från början valde att köra motorcykel istället för att sitta i en trång och varm bil. I Sverige är det inte förbjudet att manövrera sig mellan bilarna som står/kör i kö i samma rikt- ning. Trots detta är det en vågad sport som krä- ver ett rejält mått av både goda nerver och god körteknik samt en hög uppmärksamhetsnivå."

Edit: blev nått fel efter jag kopierade texten med åäö. Ber om ursäkt för det!



Källa: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Bra_tänkt_2012web.pdf

Se sidan 4.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vad lagen säger och vad polisen tycker är ju som vanligt två helt olika saker.Har kört om polis med hoj och inte fan körde dom ikapp för att stoppa mig trots att farten överskreds.En annan gång stoppade de mig och påstod att ena halvljuset på bilen var aningen fel trots att jag visade upp ett nyutskrivet papper på bilen som kom direkt från Svensk bilprovning.Därför är det ju lite oroande om det finns en gråzon i dessa omkörningar vid bilkö som någon skrev när man på detta vis blir utlämnad till Kling och Klangs tillfälliga humörsvängningar beroende på situationen.
 
Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Problemet är ju att dessa lagar är skrivna med tanke på bilar, motorcycklarna glömdes bort så tanken att nån skulle köra mellan filerna (lanesplitting) fanns inte så därför finns det heller inte någon specifik lag eller paragraf för det.
Som det är nu försöker de tillämpa en lag på en situation lagen inte är anpassad för.

Det jag har fått förklarat för mig är att omkörning ska ske på vänster sida om det fordon du kör om.
Om det är två eller fler filer och du ligger i den högra filen är det tillåtet att köra om fordon i den vänstra filen så länge som du inte korsar filmarkeringen så du kommer in i den vänstra filen.
Vilket gör att om det är flera filer, du ligger i en höger fil, så får du köra om fordon som är framför dig i din fil och fordon som är i fil till vänster om du inte passerar filmarkering in till vänster fil.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Skulle jag bli stoppad för "lane-splitting" i stillastående kö/långsam kö kommer jag (for what it's worth) tok-hänvisa till SMC's "full kontroll" samt "Bra Tänkt" direkt! Jag har verkligen svårt att tro att SMC skulle fara med osanningar i en skrift som läses av x-tusen motorcyklister, där dom tydligt skriver att det inte är förbjudet! Sen hurvida "smart, dumt, opassande, lämpligt eller icke lämpligt" det är, är ju en helt annan sak!

Tänk med insidan av hjälmen så kommer utsidan behålla sin glans! :yoparty
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag tänker som så gällande såväl "mellan bilarna kökörning" som hastighetsöverträdelse, att om jag nån gång åker på böter för det så blir inte kostnaden så himla stor om man slår ut det per gång ;)

Gissar att lanesplitting ger ungefär samma bötesbelopp som att köra i bussfil? En tusing eller så är ju inte hela världen.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Personligen så är polisen det sista jag tänker på om jag skulle köra om i en tvåfilig kö, det bilisterna jag är orolig över. Även om det inte går fort så kan konsekvenserna ändå bli stora, därmed inte menat att det är fel att köra om kön.

Ta er tid och se den, så kanske vi kan undvika några olyckor i sommar.
http://youtu.be/5aoT1Nwo7UI


Saxat från Smc http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Kortips/Korning-i-ko/


Körning i kö
Vad säger reglerna om körning i kö med motorcykel i Sverige? Många väljer ju faktiskt att köra motorcykel för att slippa stå i kö till och från jobbet. Motorcyklar är små och lättmanövrerade och kan därför förkorta köer.

Motorcyklar är små och lättmanövrerade och kan därför förkorta köer. Motorcyklar är inte heller konstruerade att stå stilla med motorn igång. Dessutom kan långa stillestånd trötta ut en upphettad eller nerkyld MC-förare. Precis som i övriga Europa är detta en gråzon. Kör du mellan filerna i en rimlig hastighet och på ett sätt som inte bedöms som vårdslöst brukar det inte vara ett problem. Men givetvis är det upp till varje enskild polisman att bedöma vad som är vårdslöst.

Vad säger lagen?
Några korta tumregler ur gällande lag; Trafikförordningen (SFS 1998:1276):

Kap 2, § 1: För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. En trafikant ska uppträda så att han/hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Kap 3, § 37: Omkörning ska ske till vänster av den man kör om. Det finns ett undantag:

Kap 3, § 7: På en väg med minst två körfält med vägmarkering i samma riktning och högst 70 km/h får föraren använda det lämpligaste körfältet vid omkörning. Lagen förutsätter dock att man kör i samma körfält i en viss hastighet utan att byta. Zickzack-körning är inte tillåtet.

Kaptiel 3, § 33: Den som kör om ska lämna betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det som körs om.

SMC:s tips:

- Det finns inget förbud att köra om ett fordon i ditt eget körfält på vänster sida. Men, kör du om i samma körfält ska du ha ett säkerhetsavstånd till den du kör om. Du har ingen självklar rätt att använda utrymmet.
- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.
- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon du kör om.
- Kör om på ett sätt som inte skrämmer upp dina medtrafikanter eller irriterar dem i onödan.
- Tänk framåt på vad bilisterna kan tänkas göra så minimerar du risken. Bilister kan göra plötsliga filbyten, öppna bildörrarna eller helt enkelt tränga dig eftersom man inte vill att du ska komma fram före i kön.
- Kör in bakom närmaste bil i kön när kön börjar röra sig snabbare och följ flödet.
- Använd blinkers vid filbyten.
- Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön.
- Använd varningsblinkers eller bromsljus för att de som kommer bakifrån ska upptäcka kön snabbare.

Till sist, ta detta som SMC:s tips och inte som lagtext. Det är alltid upp till den enskilde polismannen att avgöra vad som är vårdslös körning.
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top