Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om du tagit ditt körkort före 19 januari 2013 får du det, annars inte.
Skämt åsido, så här står det på trafiksäkerhet.se:
" Här är det tillåtet att köra om även på höger sida
Ø om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning
Ø om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål
Ø om det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning
Ø om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig
Ø om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält
http://www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm
Denna punkt tillåter ju lanesplitting vid köbildning? kö blir det ju vid ett rödljus också.
Har alltid varit försiktig vid sk lanesplitting. Inte värt risken om trafiken rullar på.
Vid kö är det en annan sak.
Finns en del dåliga exempel här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260681-No-Prisoners-2012-crash-compilation
Har alltid varit försiktig vid sk lanesplitting. Inte värt risken om trafiken rullar på.
Vid kö är det en annan sak.
Finns en del dåliga exempel här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260681-No-Prisoners-2012-crash-compilation
Så på en tvåfilig väg med trafikstockning för man köra om mellan bilköerna alltså?
Innebär det oxå att man får köra fram och ställa sig längst fram vid ett rödljus om det är två filer?
Körning i kö
Vad säger reglerna om körning i kö med motorcykel i Sverige? Många väljer ju faktiskt att köra motorcykel för att slippa stå i kö till och från jobbet. Motorcyklar är små och lättmanövrerade och kan därför förkorta köer.
Motorcyklar är små och lättmanövrerade och kan därför förkorta köer. Motorcyklar är inte heller konstruerade att stå stilla med motorn igång. Dessutom kan långa stillestånd trötta ut en upphettad eller nerkyld MC-förare. Precis som i övriga Europa är detta en gråzon. Kör du mellan filerna i en rimlig hastighet och på ett sätt som inte bedöms som vårdslöst brukar det inte vara ett problem. Men givetvis är det upp till varje enskild polisman att bedöma vad som är vårdslöst.
Vad säger lagen?
Några korta tumregler ur gällande lag; Trafikförordningen (SFS 1998:1276):
Kap 2, § 1: För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. En trafikant ska uppträda så att han/hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Kap 3, § 37: Omkörning ska ske till vänster av den man kör om. Det finns ett undantag:
Kap 3, § 7: På en väg med minst två körfält med vägmarkering i samma riktning och högst 70 km/h får föraren använda det lämpligaste körfältet vid omkörning. Lagen förutsätter dock att man kör i samma körfält i en viss hastighet utan att byta. Zickzack-körning är inte tillåtet.
Kaptiel 3, § 33: Den som kör om ska lämna betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det som körs om.
SMC:s tips:
- Det finns inget förbud att köra om ett fordon i ditt eget körfält på vänster sida. Men, kör du om i samma körfält ska du ha ett säkerhetsavstånd till den du kör om. Du har ingen självklar rätt att använda utrymmet.
- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.
- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon du kör om.
- Kör om på ett sätt som inte skrämmer upp dina medtrafikanter eller irriterar dem i onödan.
- Tänk framåt på vad bilisterna kan tänkas göra så minimerar du risken. Bilister kan göra plötsliga filbyten, öppna bildörrarna eller helt enkelt tränga dig eftersom man inte vill att du ska komma fram före i kön.
- Kör in bakom närmaste bil i kön när kön börjar röra sig snabbare och följ flödet.
- Använd blinkers vid filbyten.
- Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön.
- Använd varningsblinkers eller bromsljus för att de som kommer bakifrån ska upptäcka kön snabbare.
Till sist, ta detta som SMC:s tips och inte som lagtext. Det är alltid upp till den enskilde polismannen att avgöra vad som är vårdslös körning.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |