Hur är bra är slicks vid regn ?

Analoguno

Med Lem
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha R6-07
Jag har aldrig kört på slicks förut och jag undrar hur smart det är att sätta på slicks om man bara har en uppsättning hjul.
Jag antar att det inte funkar så bra vid regn eller ?
Vilka däck rekommenderar ni till en glad amatör.

Ungefär samma fäste som att ge sig ut med blankslitna däck på en frusen sjö.

För rekommendation av däck, se Jens svar nedan.

Last edited:
Jag skulle säga att slicks är precis lika bra som mönstrade däck om det bara är fukt på asfalten. Däremot när det är pölar eller rinn på banan (då faktiskt mönstret gör nytta) gör mönstrade däck mycket nytta. Helst då regndäck.

personligen tycker jag slicksen är rätt schyssta i att förmedla om det är halt. Mönstrade racedäck är likadana.

Ska man ha ett däck som är bra när det regnar och är torrt får man nästan leta på gatdäck... och det vill man inte.

Gräv djupare i plånkan och handla extrafälgar!

/ Jens

Ungefär samma fäste som att ge sig ut med blankslitna däck på en frusen sjö.

Jag skulle rekommendera Michelin Pilot Power, bra fäste vid regn och fungerar kalas för lite bankörning.

Nu är vi ju i raceforumet. Ingen vill väl åka race på Pilot Power. Nyckfullare och kassare bandäck kan jag inte tänka mig... (se tidigare trådar i ämnet)

/ Jens

Last edited:
Nu är vi ju i raceforumet. Ingen vill väl åka race på Pilot Power. Nyckfullare och kassare bandäck kan jag inte tänka mig... (se tidigare trådar i ämnet)

/ Jens

Insåg det sen vilken forumsdel frågan var ställd i, my misstake och svaret är ändrat!

//Anders

Regel 1 i rookieracing: Man kan aldrig köpa för mycket grejjer

:)

Skulle man av någon anledning känna att det är svårt att hitta på nya saker att köpa så är det bara att byta hoj... Sen snurrar hjulet bara på nästa varv.

Angående trådämnet så biter varma slicks riktigt bra även om det är fukt på backen. Problemet är att hålla temp. Börjar man köra sakta och fega på gas och broms så däcken inte får jobba så mycket så tappar man temp och fästet försvinner. Man har ofta bäst fäste direkt från däckvärmarna när det är dåligt väder eller kallt i backen. Fisljumna slicks fungerar inte ens på torr asfalt.

Det går bra o kränga också :)

// Björn som aldrig ägt ett par extrafälgar

Äsch, det är, ärligt talat, inte värt mödan.

Numera kan man ju handla magnesiumfälgar nästan gratis, när dom är verboten i superbike och sånt kraffs..

Handla på bara..

/ Jens

Dessutom, köper man beggade fälgar så är de oftast värda lika mycket när du säljer dem. Alltså, du förlorar inga pengar, du bara växlar in dem mot ett par fälgar ett tag.:)

Dessutom, köper man beggade fälgar så är de oftast värda lika mycket när du säljer dem. Alltså, du förlorar inga pengar, du bara växlar in dem mot ett par fälgar ett tag.

Inte heeeelt sant mozzzz, det beror lite på hur man behandlar dem.
Jag har ett par som jag lovar att jag inte får lika mycket för som när jag köpte dem :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna