Hur ändrar man pixlarna på en bild?

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Hur ändrar man pixlarna på en bild?

Man öppnar bilden i paint och ritar något annat, då har du ändrat på pixlarna.

Tjet skrev:
Man öppnar bilden i paint och ritar något annat, då har du ändrat på pixlarna.

Men man ska kunna bestämma vilka pixlar man vill ha på en bild men kommer inte ihåg hur. Måste göra det för att kunna lägga upp en bild här.

Vad du fiskar efter är hur många pixlar i bredd och hur många i höjd en bild skall bestå av. Öppna bilden i valfritt ritprogram och leta reda på en funktion som bestämmer/justerar detta. Vanligtvis "Resize image".

jag hittade det nu på paint, men sj bilden blev inte mindre utan den skalades av....man såg altså bara pakethållaren av hojen

Men öppna paint och förminska bilden tills den rymmar 137x137 pixlar... tror det är maxiumum man får ha...

The_Plumber skrev:
jag hittade det nu på paint, men sj bilden blev inte mindre utan den skalades av....man såg altså bara pakethållaren av hojen

Märkligt...
Prova på nytt, öppna Paint, dra in bilden (vänster musknapp) och släpp den i programmet (så att du inte lägger till bilden på en redan existerande bild). Du kan ochså gå via "Arkiv" --> "Öppna" i menyn.
In i menyn: ”Bild” --> ”Ändra storlek” --> skriv in hur många % som du vill förminska bilden.

Last edited:
öppna i paint.. tryck "Ctrl+A" sen trycker du "ctrl+W" å där ändrar du till den storleken du vill ha

(ctrl+A markerar hela bilden) glöm sen inte å "dra in" kanterna så inte de vita finns med i bilden, sen sparar du den

Ok tack allihopa. Nu vet jag och det funkar!!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg