hungern höll på att bli min död ...

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
nä nu var jag kanske lite drastisk men dock.

Efter att suttit hemma hela dagen och kvällen för att plugga inför en anställningsintervju så började magen kurra. Kylen var/är ganska tom och frysen likaså. Tanken på McD och tillfället att få gränsla den gröne kändes som dagens bästa idé. Iväg killade jag för att hämta hojen och färden bar av strax därpå. Efter en massa kolhydrater i magen var det dags att köra hem igen men eftersom klockan var ca 22.30-23.00 så lät en tur genom stan som en bra idé. Kul att se lite folk och visa upp min skönhet (poser varning, jag vet). När jag körde förbi stora torg så stöd det en buss parkerad med blinkers höger framför mig. Jag ser att det även kommer en bil mot mig längre bort men gör bedömningen att jag skall hinna förbi bussen i god tid innan jag möter bilen. Hastigheten jag färdas i är ca 30 km/h med tanke på allt folk som är ute och att jag kör på kall kullersten = halt. Iallafall, när jag kommer förbi "halva" bussen (ligger jämsides) så börjar bussen blinka vänster och köra ut. Först får jag veja för att inte bli uttryckt av bussen. Jag får även dra lite på gasen för att hinna förbi bussen innan bilen kommer. Det slutade med att jag hade ca en halv meter tillgodo på bussen när jag svänger in framför den och det var inte större avstånd till bilen som ändå vejde lite.

Varför tittar inte folk (busschaffisar) sig för innan de
börjar blinka och köra?

Verkar vara en vanlig tanke hos busschauförer i linjetrafik att dom kan köra igenom folk.

Visst dom har företräde på 50 väg,men vad kan man göra när dom kör ut när man är jämsides?

En annan väldigt lång historia kort.

Väjde för en buss på liknade sätt,hade ett strykjärn i framsätet(fråga inte) i jämte mobilen vilket resulterade i att strykjärnet välte och vattnet i det rann ut på/i mobilen, snopet :hihi

brinckis skrev:

Efter att suttit hemma hela dagen och kvällen för att plugga inför en anställningsintervju så började magen kurra. Kylen var/är ganska tom och frysen likaså. Tanken på McD och tillfället att få gränsla den gröne kändes som dagens bästa idé. Iväg killade jag för att hämta hojen och färden bar av strax därpå. Efter en massa kolhydrater i magen var det dags att köra hem igen men eftersom klockan var ca 22.30-23.00 så lät en tur genom stan som en bra idé. Kul att se lite folk och visa upp min skönhet (poser varning, jag vet). När jag körde förbi stora torg så stöd det en buss parkerad med blinkers höger framför mig. Jag ser att det även kommer en bil mot mig längre bort men gör bedömningen att jag skall hinna förbi bussen i god tid innan jag möter bilen. Hastigheten jag färdas i är ca 30 km/h med tanke på allt folk som är ute och att jag kör på kall kullersten = halt. Iallafall, när jag kommer förbi "halva" bussen (ligger jämsides) så börjar bussen blinka vänster och köra ut. Först får jag veja för att inte bli uttryckt av bussen. Jag får även dra lite på gasen för att hinna förbi bussen innan bilen kommer. Det slutade med att jag hade ca en halv meter tillgodo på bussen när jag svänger in framför den och det var inte större avstånd till bilen som ändå vejde lite.

börjar blinka och köra?

Ingen trafik verkar ta hänsyn till motorcyklister. Med deras backspeglar modell större så borde dom med lätthet kunna kontrollera om det är någon bakom innan dom blinkar och kör ut!

bussar har väl inte företräde ifall dom inte blinkar vänster, så har jag fått lära mig iallafall.

honkiie skrev:
bussar har väl inte företräde ifall dom inte blinkar vänster, så har jag fått lära mig iallafall.

Man skall inte överskatta busschaufföres tidsuppfattning på tiden mellan att dom slår på blinkersen och svänger.

Last edited:
dom skiter helt enkelt i att se sig för! om dom blinkar på 50 väg har alla andra väjningsplikt.... sen så skiter dom i konsekvenserna, ganska utbrett bland yrkeschafförer

madmagnus skrev:
dom skiter helt enkelt i att se sig för! om dom blinkar på 50 väg har alla andra väjningsplikt.... sen så skiter dom i konsekvenserna, ganska utbrett bland yrkeschafförer
Sådär brukar jag också göra, är det högerregeln så är det bara till å ge fullt!
Jag har fått ny bil massa gånger :yoparty

eus skrev:
Sådär brukar jag också göra, är det högerregeln så är det bara till å ge fullt!
Jag har fått ny bil massa gånger :yoparty

Lätt, har man en skrotig bil och det kommer nån nisse som inte ser sig för så är det bara att ladda. Det är så jag planerar slutet för min nuvarande bil. Man ser naturen genom plåten på den så det ska bli ett storslaget avslut för den.

vi kanske skulle snacka ihop oss .. jag behver ny bil o har helförsäkring :hihi
vi delar på självrisken självklart :D

madmagnus skrev:
om dom blinkar på 50 väg har alla andra väjningsplikt....
Är det verkligen så? Jag snackade med en busschaffis om det i somras och enligt honom var reglerna inte så solklara.

mb skrev:
Är det verkligen så? Jag snackade med en busschaffis om det i somras och enligt honom var reglerna inte så solklara.

Så är det.

Det där blinkahögersvängaochblinkavänsterienrörelse verkar iofs vara Stockholmsfenomen. Bara sett det där. Jävla idioter... :kocko

honkiie skrev:

Bussar i linjetrafik har företräde när de skall lämna en busshållplats och hastighetsbegränsningen på vägen är max 50 km/h.

Dock verkar en hel del busschauförer inte fatta att fordon som redan befinner sig jämsides med bussen (oavset om det är bil eller mc), inte upphör att existera bara för att de blinkar vänster och svänger ut i samma rörelse...

madmagnus skrev:

du menar väl BUSSchaufförer??????

Jag brukar undvika att köra om busschaffisar som stannat på 50 väg utan hållplats, risken e stor att nån kutar framför bussen...

Från centrumhållplatserna här kör bussarna alltid bara rakt ut med blinkers samtidigt som gas och rattutslag verkar det som, kommer man med taxin och är halvägs förbi så nog fan svänger dom ut ändå :)

Och på en sträcka av 100m så har vi 4övergångsställen där det är 30km/h - där kör bussarna alltid 50km/h och stannar inte ofta för fotgängarna som vet att dom inte har nån chans ändå och lyckas skynda sig bort därifrån, alltid lika förundrad över hur dom kan köra så fort där.

brinckis skrev:

börjar blinka och köra?
Trodde nästan du skulle skriva att du hade kraschat en gång till :D

Ojaa..

Har nästan blivit påkörd när jag har övningskört MED BIL!
halvvägs förbi bussen så får man nästan kasta undan bilen
för bussfan svänger ut rakt mot en med fullgas.

mb skrev:
Och om reglerna nu inte är så solklara så finns det än mindre anledning till att han blev trängd...

mb skrev:
Enligt Trafikförordningen (SFS 1998:1276) 3 kap. 45 § gäller:
Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövas skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8