hundben- höjningssats VART?

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
vart kan det finnas att beställa???
måste ha nu till vintern men kan inte hitta något.... (vad kan det heta på tyska) titta hos louis men fatta absolut inte nått :va .

hittade hos louis men inte till en gs500e -96

HJÄLP

Last edited:
bygg en själv. Skruva av dom som sitter på nu och bygg några som är ett par mm högra och testa med dessa.

Simp skrev:
bygg en själv.

Precis. Jag köpte två kul-länkar (en hgr och en vänstergängad) och fick en justerskruv svarvad som mellanstycke. Den går alltså att justera utan att lossa kullänkarna. Vill man göra det väldigt enkelt för sig, så köper man två vanligt gängade kullänkar och så har man bara en vanlig gängad stång emellan. Då behöver man dock lossa ena kullänken om man ska justera -å andra sidan justerar man ju inte hela tiden (själv labbade jag lite med det, och sedan har den varit fix).

Sedan ändras progressiviteten ofta när man ändrar geometrin, men det kan man oftast strunta i. Är man anal, som jag, så mäter man upp hur mycket det skiljer så man vet.

Ser ut såhär...

/J

Bifogat

• Justerstag_l.jpg
    Justerstag_l.jpg
    54.8 KB · Visningar: 214
Simp skrev:
bygg en själv. Skruva av dom som sitter på nu och bygg några som är ett par mm högra och testa med dessa.

e dom hårt påfrestade vid körning?? anars kan man kapa å svetsa...

RG500-Johannes skrev:
Precis. Jag köpte två kul-länkar (en hgr och en vänstergängad) och fick en justerskruv svarvad som mellanstycke. Den går alltså att justera utan att lossa kullänkarna. Vill man göra det väldigt enkelt för sig, så köper man två vanligt gängade kullänkar och så har man bara en vanlig gängad stång emellan. Då behöver man dock lossa ena kullänken om man ska justera -å andra sidan justerar man ju inte hela tiden (själv labbade jag lite med det, och sedan har den varit fix).

Sedan ändras progressiviteten ofta när man ändrar geometrin, men det kan man oftast strunta i. Är man anal, som jag, så mäter man upp hur mycket det skiljer så man vet.

Ser ut såhär...

/J

hur många mm längre än orginal e ditt ben nu??
så ham får ett hmmm om de.
ska ner å kålla nu =) :banana

dsoders2 skrev:
e dom hårt påfrestade vid körning?? anars kan man kapa å svetsa...

Har ingen aning. Dock planerar jag att låta en plåtfirma bygga nya till mig i vinter... Någon som vet hur mycket längre man ska ha? Vill ha upp häcken för utseende och lättsvängdhet...

RG500-Johannes skrev:

Ser ut såhär...

/J

kan detta vara rätt slängde ihop en skiss i paint men den vill inte laddas upp
jag hatar paint skiiiiiiiiiiit

vet inte om den skisen gav så mycket men det sitter ett fäste i swingen presis framför däcket.. därefrån går 2 ben ner till en ledad pryl som dämpare och benen sitter fast i och som är ledad i ramed (innan swingen i det fasta schassit.)
kan det vara dom 2??? i så fall måste man väll göra dom kortarre för att den ska bli högre??? iom att det inte sitter fast något i hjul huset eller över swinglagret. förutom stötdämparen. :va :confused:

bild kommer...

Last edited:
bilder
hoppas ni förstår svårt att plåta massa skit ivägen

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    98.1 KB · Visningar: 80
  • 2.JPG
    2.JPG
    96.7 KB · Visningar: 116
  • 3.JPG
    3.JPG
    74.1 KB · Visningar: 76
  • 4.JPG
    4.JPG
    101.8 KB · Visningar: 77
  • 6.JPG
    6.JPG
    97.1 KB · Visningar: 73
  • 5.JPG
    5.JPG
    107.9 KB · Visningar: 90
Hur mycket ska man våga förlänga? Någon som har några ideer på hur mycket som kan tänkas behövas?

Simp skrev:
Hur mycket ska man våga förlänga? Någon som har några ideer på hur mycket som kan tänkas behövas?

Förlänga? vill du höja hojen bak skall du ha kortare hundben.

gixxer_1255 skrev:
Förlänga? vill du höja hojen bak skall du ha kortare hundben.

stämmer mina bilder??? är det dom 2 prylarna som e benen??
du har inte en aning om hur mycket ca jag ska korta dom för att få några cm högre?

Nicks skrev:
kolla med s-racing dom brukar kunna fixa det mesta!?

s-racing ??? hemsida??

Simp skrev:

mät dina sen är det typ några milimeter som behövs kortas jag har en kille som kan fixa i lämpligt material typ lättmetal.
ska höra efter vad han ska ha för att göra om.

dsoders2 skrev:
stämmer mina bilder??? är det dom 2 prylarna som e benen??
du har inte en aning om hur mycket ca jag ska korta dom för att få några cm högre?

s-racing ??? hemsida??

Japp dina bilder stämmer, prova dig fram, ta och tillverka några provisoriska hundben av en järnbit eller plåt så att du ser höjden.

gixxer_1255 skrev:
Japp dina bilder stämmer, prova dig fram, ta och tillverka några provisoriska hundben av en järnbit eller plåt så att du ser höjden.

tackar tackar nu tror jag att jag löser detta :tummenupp

Jag fick en kompis att tillverka nya till min Hayabusa som jag hade.
Jag har för mig att jag fick förlänga för att höja baken, :va ?

I vilket fall så gav en ändring på 5 mm vid hundbenet en höjning av baken med
10 mm. Det gjorde märkbar skillnad åt det bättre hållet.
Längden på hundbenet orginal var runt 120 mm.

Höj inte för mycket då cykeln kan bli ostabil i hög fart.

Lycka till....

Roggocop skrev:
Jag fick en kompis att tillverka nya till min Hayabusa som jag hade.
Jag har för mig att jag fick förlänga för att höja baken, :va ?

I vilket fall så gav en ändring på 5 mm vid hundbenet en höjning av baken med
10 mm. Det gjorde märkbar skillnad åt det bättre hållet.
Längden på hundbenet orginal var runt 120 mm.

Höj inte för mycket då cykeln kan bli ostabil i hög fart.

Lycka till....

det är en gs500 den är redan ostabil i höga farter :huvet
men den är också ganska ful så jag får hålla mig under 150 och se glad ut :)

The Editor skrev:
återkom gärna med bilder av hur de blev efteråt samt info om hur mycke du korta..tack :)

själv klart gör jag det men det blir nog inte för än om ett par månader... vill inte göra det innan uppkörning och måste ha hojen körbar tills dess

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN