Hundattacker beror mer på ägaren än rasen.

Jag vill ha ett förbud mot folk som överkonsumerar frågetecken och utropstecken.

Med hårt straff.

Jag vill ha ett förbud mot ordet "hundkörkort". Hundförarkort eller hundkort låter bättre.

golden retriver e ju känd för att ha dåligt psyke men inte kropp nog för att kunna skada...

Så du tror att en asförbannad Golden på 40 kilo med hjärnsläpp är helt ofarlig?

Last edited:
Jag vill ha ett förbud mot ordet "hundkörkort". Hundförarkort eller hundkort låter bättre.

helt klart borde man genomgå en kurs/utbildning för att lära sig förstå o kunna hantera sin hund i ALLA situationer som kan uppstå..., man får ju ALDRIG bli rädd för hunden själv som hundägare för då e man ju "pucktvåa" direkt...

Så du tror att en asförbannad Golden på 40 kilo med hjärnsläpp är helt ofarlig?

alla djur e farliga vissa situationer oavsett om det handlar om hundar eller människor etc.

visst kan en 40 kg golden göra skada...speciellt på ett barn...(jag vart attackerad o biten rejält i röven flera ggr. när jag var liten pöjk av en golden) men jag tror inte att en golden har samma "käktryck" ex.vis som en amstaff/pitbull , finns vissa hundar som har helt sjuka "käktryck"

men det behövs ju inte så mycket kraft för att "ärra" ett ansikte ex.vis...

mvh.T

en korrekt uppfostrad S.K "kamphund" kan vara hur bra som helst... folk som kan hundar kan få ex pitbull/amstaff att bli hur lydiga o snälla som helst... sen att det e typ 35-40 kg muskler som KAN göra stor skada e ju en annan sak...

just när "fel" folk får tag i S.K "kamphundar" som det kan gå fel... precis som det kan göra när "fel" folk får tag i skjutvapen mm...

ger du en S.K "kamphund" rätts sorts bestämd kärlek o visar att det e DU som bestämmer så kan hunden bli din bästa vän... , dock ska man nog inte börja sin "hundkarriär" me S.K "kamphund"...

golden retriver e ju känd för att ha dåligt psyke men inte kropp nog för att kunna skada...

mvh.T

Härligt att höra experter diskutera. Golden har dåligt psyke, hur menar du då?
Medelstora hundar som Retriver, schäfer mm. har ett
käktryck på ca. 400-500 kg om dom biter fullt. Däremot skiljer det en hel del hur hundar biter/anfaller från ras till ras.

käktryck på ca. 400-500 kg om dom biter fullt. Däremot skiljer det en hel del hur hundar biter/anfaller från ras till ras.

nån hundexpert e jag ju INTE... men man har ju lärt sig nåt om hundar över åren...

flera golden jag träffat på har varit väldigt "osäkra" skulle jag nog tro e de ordet jag söker...

finns så klart kanonbra hundar av alla raser..., ex. min flickvän kom hem me en bortsprungen golden som var hur go som helst , vi ringde polisen som INTE kunde hämta den men de skrev upp vårat telefonnr. ifall ägarna skulle ringa polisen om den....... hade honom hemma några timmar innan ägaren ringde o kom o hämtade den... helmysig vovve som sagt... men sen har man ju träffat golden som bara hugger o e" allmänt livrädda... synd om såna hundar.... dåligt psyke pga dålig uppfostran...

mvh.T

Kampkatter då? Vad tycker vi om dem?

Blanda inte in katter i det är nu..:6surkart

ALLA hundar och djur som känner sig trängda/pressade, sjuka, rädda etc kan göra skada. Med katterna t ex är jag jäkligt noga med att informera för folk som besöker hemmet att man inte ska springa efter katterna om de springer undan och att inte kolla dem i ögonen.

En kompis barn på 12 år fick sig en tjänga av en av våra katter när han, trots flera tillsägelser, ändå valde att springa efter och jaga katten som till slut blev instängd i ett hörn...kattens enda (och naturliga) reaktion i det läget var att visa tänderna/klorna.

Det minsta man bör begära från en hundägare är att hålla sin hund kopplad och vi andra ska lära oss att inte gå fram till främmande hundar utan tillåtelse t ex hundar som står bundna vid affärer där hunden inte har någon möjlighet att ta sig undan.

Angående golden...

Hundbiten åttaåring opererad
Publicerat: tisdag 02 juni 2009 kl 06:43, Nyheter P4 Skaraborg
Uppdaterad 15:07
En åttaårig flicka blev på måndagen svårt biten i ansiktet av en hund. Enligt inre polisbefäl i Skövde fick flickan betydande skador i ansiktet. Hunden har nu avlivats.

Det var när flickan och hennes mamma besökte bekanta i Tibro, som en golden retriever attackerade barnet.

Flickan fördes till Kärnsjukhuset i Skövde med svåra ansiktsskador och hon har opererats. Enligt uppgifter från sjukhuset kommer flickan troligtvis inte att få några framtida men av angreppet.

Det finns inga misstankar om brott och hunden avlivades under tisdagen.

Orsaken till hundattacken är inte känd, men enligt en hundpsykolog kan hundar med smärta angripa människor.

Smärta tänkbar orsak
Sjukdom och smärta hos hunden är en vanlig orsak till att den blir aggressiv och angriper, säger hundpsykologen Anders Hallgren.

– Då behövs det ganska lite av sådant de upplever som provokation, det kan bara vara att ett barn eller en vuxen kommer fram.

Anders Hallgren berättar att på den tiden då han arbetade aktivt med problemhundar, så visade det sig 80 procent av hundarna som var aggressiva kände någon form av smärta.

– Det kan vara tandvärk, huvudvärk och ryggproblem. Om du ser 100 hundar så har 60 procent något fel med ryggen. Precis som med människor så känner inte alla av det, men en del blir väldigt påverkade av det.

Hård avel påverkar
Rasen Golden retriever är känd som en vänlig familjehund, men hård avel kan leda till förändringar i psyket. På 80-talet kom det fram en hel del aggressiva Golden retrievrar, berättar Anders Hallgren.

– Jag gjorde stamtavelanalyser på den tiden och det visade sig att det var inavlade linjer från England som man fortsatte att inavla i Sverige. Det var för skönhetsbedömningen, att de skulle se vackra ut på utställning.

Nu pågår ett arbete inom Svenska Kennelklubben för att ändra på detta, så att mer än skönhet och utseende ska bedömas.

Last edited:

Angående golden...

En åttaårig flicka blev på måndagen svårt biten i ansiktet av en hund. Enligt inre polisbefäl i Skövde fick flickan betydande skador i ansiktet. Hunden har nu avlivats.

Det var när flickan och hennes mamma besökte bekanta i Tibro, som en golden retriever attackerade barnet.

Flickan fördes till Kärnsjukhuset i Skövde med svåra ansiktsskador och hon har opererats. Enligt uppgifter från sjukhuset kommer flickan troligtvis inte att få några framtida men av angreppet.

jag vet ett flertal fall där golden retrivers attackerat folk o bitit dem... , jag har blivit biten 2 ggr. som barn när jag försökt springa ifrån golden retrivers som attackat mig o sedan blivit biten i röven båda gångerna...

finns massa fina hundar men golden e ju inte nån hund jag skulle välja... hellre den här lille krabaten som jag ev. får hem i helgen: http://www.blocket.se/orebro/Sota_amstaff_vaplar_29353084.htm?ca=9&w=3

mvh.T

mvh.T

Last edited:
Eller...är det kanske själva hunden som är instrumentet? :rolleyes:

PS, visa mig gärna liknande skador utförda av en katt....

Fy fan!

Det är därför jag alltid har mina hundar kopplade. Dom är hur goa som helst men det är hundar. och alla hundar har en framända som kan ställa till det om dom tolkar signaler fel.

Vet inte om jag överlevt om det skulle vara nån av mina som orsakat nått sånt:död

Angående golden...

jag vet ett flertal fall där golden retrivers attackerat folk o bitit dem... , jag har blivit biten 2 ggr. som barn när jag försökt springa ifrån golden retrivers som attackat mig o sedan blivit biten i röven båda gångerna...

finns massa fina hundar men golden e ju inte nån hund jag skulle välja... hellre den här lille krabaten som jag ev. får hem i helgen: http://www.blocket.se/orebro/Sota_a...som de hundar som orsakar problem i samhället

Läste en undersökning från USA som visade att Golden var den ras som stod för flest incidenter. Visst att det är en vanlig hund, men...
Ska vi prata dåligt psyke så har vi ju alla små fula hundar som stutsar när de försöker skälla. Blivit biten två gånger, båda ggr av små ettriga hundar. Men just det, de hundarna är det ju inte fel på, de är bara söta, eller??
Upplever få hundar som så stabila som en väl uppfostrad amstaff. Men visst det kräver vana och arbete.

Läste en undersökning från USA som visade att Golden var den ras som stod för flest incidenter. Visst att det är en vanlig hund, men....

hoppsan.... vad sa föregående talare om sina "älskade" golden....:D

Ska vi prata dåligt psyke så har vi ju alla små fula hundar som stutsar när de försöker skälla. Blivit biten två gånger, båda ggr av små ettriga hundar. Men just det, de hundarna är det ju inte fel på, de är bara söta, eller??.

småhundar skäller o gnäller o låter illa... gamla tanter som har sånt skit....

Upplever få hundar som så stabila som en väl uppfostrad amstaff. Men visst det kräver vana och arbete.

precis..:tummenupp

en god vän till mig har 2st pit bull "red nose" ena e en hona på 2-3år som e så go o lydig , andra en en hane på 4-5 mån. av samma ras som e så go o mysig börjar bli lite pli på den me...

på lördag jag kommer få min Pit bull "red nose"-Red Devilvalp som e 3 mån. snart... ska bli så kul me en liten krabat som man ska ta hand om o fostra.... konstigt nog så får inte pit bull säljas på blocket utan man måste skriva "AMSTAFF" i annonsen...:va hälften av alla AMSTAFF på blocket.se e ju pit bulls....

mvh.T

mvh.T

Ok, en flicka har blivit biten av en golden, då drar du slutsatsen att dom har dåligt psyke:va

många fall där golden bitit folk... tycker inte de e speciellt stabila i psyket... sen att en golden inte har fysiken att klara av att göra samma skada som en AMSTAFF en ju en annan sak...

Grattis till nya hunden, själv känner jag till många fall med hundbett från just Amstaff. Jag menar inget illa med att säga så, men det känns bara så fel att dra in Retrivers i kamphundsdebatter.

jag har osså blivit biten/nafsad av min förra AMSTAFF "Angus" som inte var helt ok i psyket... Angus hade haft 2-3 föregående ägare som slagit/slitit o behandlat honom illa... jävla äckelpundare som haft honom för att ha som "statuspryl" o "kampa" me...

jag köpte Angus för 1000kr av en pundare på stan för att ge honom ett bättre liv.... , senare så får jag ett telefonsamtal av hans pundarvän... hans s.k kompis hade visst sålt hans hund..:D

jag gav pundaren en fet utskällning o sa att han minsann inte skulle få tillbaka sin AMSTAFF pga att de bla "kampat" me hunden o missskött den...

när jag köpte Angus så hade han munkorg o var helt galen... 1-2 dagar senare så var han betydligt mera REKO i psyket efter att ha fått riktig hundmat i rätt mängder, kärlek, o motion....

tyvärr så vart Angus aldrig helt OK i psyket o vi fick lov att avliva honom 1 år senare... han var så mysig o skulle ALLTID sova brevid en i sängen.. men kunde flippa på okända människor... bla så bet han min farfar...

med denna historia så vill jag peka på att e man bara snäll o respektfull på rätt vis mot en hund oavsett ras så kan hunden bli din bästa vän...

Dom ligger liksom inte i samma klass som de hundar som orsakar problem i samhället

inte direkt så "pundarAnders" springer runt o "kampar" me en golden... , eller att "skogsturken" BEWAR kan uppfostra en hund... oavsett ras...

R.I.P ANGUS! http://www.facebook.com/home.php?#!/photo.php?pid=252981&id=1613991928&ref=fbx_album

oavsett ras på vare sig människa eller djur så ska alla få en chans o bevisa att man e REKO....

mvh.T

Jag informerar alla jag känner att min hund vaktar och han tycker inte om dig så låt honom vara.
Nu är det ju inte så att han är så hemsk som det låter, men många förstår inte när man säger till dem att låta hunden vara så jag använder lite skrämseltaktik.

Varför jag gör det är till den simpla anledningen att Spike kan känna sig trängd när det är mycket omkring och då vill han absolut inte ha någon mer än jag som klappar honom.

Så är det att bo med en Italiensk gårdshund.

Jag är den bästa personen i världen och alla andra är misstänkta.
Utom mamma och lillasyster då.
Och pommesfritesmannen (Full kompis som delade en hel pommestallrik med bernaisesås med honom)

Ok, en flicka har blivit biten av en golden, då drar du slutsatsen att dom har dåligt psyke:va

Grattis till nya hunden, själv känner jag till många fall med hundbett från just Amstaff. Jag menar inget illa med att säga så, men det känns bara så fel att dra in Retrivers i kamphundsdebatter. Dom ligger liksom inte i samma klass som de hundar som orsakar problem i samhället

Läs mitt inlägg ovan den du citerade....

Rasen Golden retriever är känd som en vänlig familjehund, men hård avel kan leda till förändringar i psyket. På 80-talet kom det fram en hel del aggressiva Golden retrievrar, berättar Anders Hallgren.

Last edited:
Jag håller med om det här med hundkörkort. För jag har sett väldigt(för många) som skaffar hund och sen inte kan ta hand om den som att få pli på hund.

En STOR del handlar om hundens uppväxt. Om man går till hundklubbar t.ex. och låter dem möta andra hundar i grupp så hjälper det lite. Sen så om en sådan här "social" hund möter en som stått t.ex. hemma HELA sitt liv och vet sitt revir visst faen blir det fajt då.

Så för hundägare vilka ni är och vilka hundar ni har åk till hundklubbar och sådant och först ha kontroll på jycken. Om ni inte klarar av att "säga åt" hunden på skarpt sett ta kontakt med någon som kan lära er!

Många hundar är ju ensamna i hela sina liv. Visst lite kan finnas i rasen men det är uppfostringen som spelar in i största roll.

PS!! Det gäller ALLA hundraser.

Läs mitt inlägg ovan den du citerade....

Det stämmer att det kom fram oönskade beteende på Golden under -80 talet. Men Det tog krafttag inom aveln och idag 30 år senare är det ytterst ovanligt med aggresiva Golden. På-70 och -80 talet var många raser betydligt hetare i tempramentet äb vad dom är nu. Titta på raser som Schäfer, Dobbermann, Rottweiler och liknande så är dom betydligt mildare i dag än då. Överlag så avlas det inte på agresiva hundar bland seriös uppfödare, det är en icke önskad egenskap.
När det gäller undersökningar och bitlistor, är jag mycket tveksam till, jag vill se hur dom komit fram till resultaten. Fakta är att de allra flesta som blir bitna av hundar inte kan säga vilken ras det var som bet, i stort sett är det bara dom som känner hunden som med säkerhet kan säga vilken hund det var.
Inte ens många hundmänniskor kan se skillnad på en Amstaff eller Pittbull, Vem kan se om det är en blandras eller renrasig hund. Ett tag så beskylldes Rottweiler för alla bett som svarta hundar gjorde.
Pittbull får idag skulden för i stort sett all hundattacker, men ändå finns det inte många renrasiga Pittbull i Sverige, den ekvationen går inte ihop. Jag har läst massor med såna sk. 10 i topp listor över hundar som biter, det är olika raser varje gång. Jag har tom. sett en lista där Spaniell dömdes ut som den farligaste rasen genom tiderna. Så alla listor och artiklar i expressen/aftonbladet kan nog tas med en nypa salt.
Sen är det tråkigt att alla Pittbull, Amstaff och sk. Kamphundsägare försöker att framställa Golden som en mördarhund i varje debatt, det är bättre att ni försöker lyfta fram era hundars bra egenskaper i stället för att försöka övetala folk att era hundar är mindre farliga än Golden eller liknande raser.
Jag har erfarenhet av de flesta raser genom många år i brukshundsklubb, av Retrivers, Schäfer, Pittbull, Amstaff i synnerhet.
Så genom att säga att. tex. Golden eller Labb skulle vara bland de mest aggresiva eller bland de raser som orskarar mest problem i Sverige
Är helt fel. Jag är övetygad att om förbud mot vissa raser skulle komma, så är Retriver inte en de raser som står på den listan

Last edited:
hoppsan.... vad sa föregående talare om sina "älskade" golden....:D

småhundar skäller o gnäller o låter illa... gamla tanter som har sånt skit....

precis..:tummenupp

en god vän till mig har 2st pit bull "red nose" ena e en hona på 2-3år som e så go o lydig , andra en en hane på 4-5 mån. av samma ras som e så go o mysig börjar bli lite pli på den me...

på lördag jag kommer få min Pit bull "red nose"-Red Devilvalp som e 3 mån. snart... ska bli så kul me en liten krabat som man ska ta hand om o fostra.... konstigt nog så får inte pit bull säljas på blocket utan man måste skriva "AMSTAFF" i annonsen...:va hälften av alla AMSTAFF på blocket.se e ju pit bulls....

mvh.T

mvh.T

Hur kan du vara säker på att det är en renrasig Pittbul du köper. Får du med en stamtavla. Eftersom ordet Pittbull är spärrat på Blocket så säljs dom under just namnet Amstaff eller Amstaffblandning. Sen säger säljaren att det är en Pittbull, men i själva verket är det oftast blandningar mellan Pittbull och Amstaff och andra raser. Renrasiga Pittbulls säljs nästan alltid genom kontakter i Pittbullklubben inte , det kan ta flera år innan du blir acepterad där och kan visa att du är seriös, eftersom de flesta seriösa Pittbull uppfödarna inte vill sälja till kleti o pleti just för att dom värnar rasens rykte. Jag skulle tro att de flesta småkillarna som bor i förorten inte hat en aning om att just deras Pittbul som dom köpt på Blocket antingen är en blandning eller inte end har Pittbullsblod i sig överhuvudtaget.
I vilket fall som helst. Grattis till din nya hund

Om ägare respekterade koppeltvånget skulle problemet till stor del vara löst.

Sant:tummenupp

Last edited:
Barnfamiljer väljer ofta en golden som sällskap till småbarnen.
Tålamod är inte obegränsat.
Därför många golden i bitstatistiken.

Man väljer ras av en anledning.
Huvudparten som väljer kamphundsvariant skulle inte ha någon hund alls.
Jag har bara lugna, balanserade hundar.
1275880420_resized.jpg

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...