Läs mitt inlägg ovan den du citerade....
Rasen Golden retriever är känd som en vänlig familjehund, men hård avel kan leda till förändringar i psyket. På 80-talet kom det fram en hel del aggressiva Golden retrievrar, berättar Anders Hallgren.
Det stämmer att det kom fram oönskade beteende på Golden under -80 talet. Men Det tog krafttag inom aveln och idag 30 år senare är det ytterst ovanligt med aggresiva Golden. På-70 och -80 talet var många raser betydligt hetare i tempramentet äb vad dom är nu. Titta på raser som Schäfer, Dobbermann, Rottweiler och liknande så är dom betydligt mildare i dag än då. Överlag så avlas det inte på agresiva hundar bland seriös uppfödare, det är en icke önskad egenskap.
När det gäller undersökningar och bitlistor, är jag mycket tveksam till, jag vill se hur dom komit fram till resultaten. Fakta är att de allra flesta som blir bitna av hundar inte kan säga vilken ras det var som bet, i stort sett är det bara dom som känner hunden som med säkerhet kan säga vilken hund det var.
Inte ens många hundmänniskor kan se skillnad på en Amstaff eller Pittbull, Vem kan se om det är en blandras eller renrasig hund. Ett tag så beskylldes Rottweiler för alla bett som svarta hundar gjorde.
Pittbull får idag skulden för i stort sett all hundattacker, men ändå finns det inte många renrasiga Pittbull i Sverige, den ekvationen går inte ihop. Jag har läst massor med såna sk. 10 i topp listor över hundar som biter, det är olika raser varje gång. Jag har tom. sett en lista där Spaniell dömdes ut som den farligaste rasen genom tiderna. Så alla listor och artiklar i expressen/aftonbladet kan nog tas med en nypa salt.
Sen är det tråkigt att alla Pittbull, Amstaff och sk. Kamphundsägare försöker att framställa Golden som en mördarhund i varje debatt, det är bättre att ni försöker lyfta fram era hundars bra egenskaper i stället för att försöka övetala folk att era hundar är mindre farliga än Golden eller liknande raser.
Jag har erfarenhet av de flesta raser genom många år i brukshundsklubb, av Retrivers, Schäfer, Pittbull, Amstaff i synnerhet.
Så genom att säga att. tex. Golden eller Labb skulle vara bland de mest aggresiva eller bland de raser som orskarar mest problem i Sverige
Är helt fel. Jag är övetygad att om förbud mot vissa raser skulle komma, så är Retriver inte en de raser som står på den listan