Hundar och människor - Blivit värre?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Det är 2010 och relationen hundar - människor börjar verkligen gå överstyr. Först var det kamphundar som vi inte klarade av. Sen stoppade vi småhundar i väskor och klarade inte ens av dem!
Nu klarar vi tydligen inte av några som helst hundar!

Jag är ute och går ganska ofta dagtid och möter många människor med hundar av alla sorter. Sen ett halvår tillbaka har jag märkt att det händer väldigt ofta att man stöter på hundar som VERKLIGEN inte klarar av att gå ute bland människor!
Scenariona är oftast demsamma:
Möta människa med hund på smal gränd - Jag får hoppa undan pga. skall från hund och löst koppel.
Grannen kommer ut med sin hund och har attackerat både mig och mina polare som hälsat på!
Jag går med hörlurar och har känslan av att något är bakom mig - Jo, en människa som försöker hålla undan hunden att INTE HOPPA PÅ MIG/nosa MIG I RÖVEN!
Jag går på trottoar och trofan en hundjävel springer upp från trädgården och skrämmer ihjäl mig!

Jag tycker det är rätt ok att genom ögonkontakt med hundägare o hund, så får hunden hälsa genom att lukta. Men nått jävla skall eller visa tänder ska jag fan inte acceptera.

Jag är inte 84år och heter heller inte tant Agda, jag gillar inte att klaga men tycker ändå att många hundägare är slöa och klarar inte av att hantera en hund.
Jag uppskattar hundar väldigt mycket men vill inte bli påhoppad på gatan! Ni som är ordentliga hundskötare bör premieras och gör säkert ett grymt jobb. Förmedla gärna hur en hund skall skötas till era vänner med hundar!

Vet inte hur detta ska diskuteras, fler som upplever samma sak, finns det nån förslöande trend inom hundägande och hur ska man bära sig åt egentligen som hundägare i stadsmiljö?
Och hur ska jag som vanlig människa möta en hund på gatan utan att behöva hoppa undan/bli rädd/få rabies pga bett?

Så är det.

Fler har hund = fler nötter har även hund? :va

Jag tror de beror på dig :D
Du ser antagligen jätteskum ut o de tycker inte hundarna om ;)

Du uppfattar hundar såsom många i trafiken uppfattar sporthojar.
Jag värderar inget av det du skriver utan gör bara en liten reflektion.

Jag är en ganska flitig cyklist, både till och från jobbet (1,5 mil om dan), till å från garaget mm och jag tränar cykel på sommaren. Det är fruktansvärt ofta man ser en hundägare som står på ena sidan cykelbanan och har hundeländet på andra sidan, med kopplet tvärs över cykelbanan. Haken är bara att dom skiter i att dom spärrar av hela cykelbanan! Nog för att många är både blinda, döva och uppenbarligen lite tröga, men i många fall har vi ögonkontakt, men likförbannat kan dom inte säga åt hundkräket att masa sig över på rätt sida, eller gå över själva. Det har varit många gånger som jag med dödsångest har hunnit veja och undvikit att klippa hund/koppel med nån mm tillgodo, men likförbannat står dom bara kvar å glor! :huvet En vacker dag kommer jag att vadera cykeln, cykla i skinnställ och strunta i att veja, bara klippa kopplet mitt på. Hundägarens handled lär inte må bra, hunden är vara nån dm längre, och jag borde vara rätt trasig också, om jag inte hade haft skinnställ då. Sen är det bara att ringa Aftonbladet! :mad:

om en hund skäller på dig, ska du inte gå undan eller så, det är först då som hunden inser att du antagligen inte är alfahannen och den som bestämmer i flocken--->att ignorera en hund är samtidigt att visa vem som bestämmer.

att fler människor skaffar hundar i diverse storlekar som de inte klarar av att sköta, är en annan sak. men likväl tragiskt.

Det är ett jävla daltande med hundar hit och dit, folk skyller på rasen när de inte klarar av att hantera hunden eller ens aktivera den. Som, för att göra en liten reflektion, att skylla på hojen när man har kört för fort. Patetiskt.

Det är samma människor som inte har någon kontroll över sina ungar, det handlar om lata människor som inte orkar ta sitt ansvar utan hoppas att andra ska lösa deras "problem".

Jag har en väldigt människoglad hund som ibland kan bli lite för ivirig när hon vill hälsa, alla människor förstår inte hundar och deras sätt och det är något jag förstår och respekterar. Därför är det väldigt pinsamt när min hund springer fram till någon och vill hälsa, ber alltid om ursäkt.

Samtidigt finns det folk som är asirriterande och som inte kan respektera hundägare och deras önskemål. När båda mina hundar var valpar så var det alltid folk som skulle fram och hälsa. Visst, hälsa på mina hundar, EFTER du frågat mig! Sen om man nekar folk att hälsa på vapparna så blir dom sura. :huvet

Nä det finns både bra och dåliga hundägare, men så är det väl med allt?! :)

Tycker det låter som allt annat som behöver skötning.
Spelar ingen roll om det handlar om djur, barn, räkningar eller sig själv.
Man skiter bara i det.

Barnen och djur får göra hur de vill utan tillsägning eller uppfostran, ha största TV'n är viktigare än att kunna betala räkningar, och man går med mjukisbyxor bland andra människor.
Vanligt idag och vanligare lär det bli.

Min herre är möjligtvis inte svartskalle?
En del hundar reagerar väldigt annorlunda på svarta/gula människor om de inte är vana vid dessa.
verkar som om både fettsyror och rörelsemönster skiljer, vilket gör att hunden inte riktigt ser personen som en människa.

Naturligtvis skall du inte acceptera sådant beteende ändå.
Jag är mest nyfiken.

Jag är en ganska flitig cyklist, både till och från jobbet (1,5 mil om dan), till å från garaget mm och jag tränar cykel på sommaren. Det är fruktansvärt ofta man ser en hundägare som står på ena sidan cykelbanan och har hundeländet på andra sidan, med kopplet tvärs över cykelbanan. Haken är bara att dom skiter i att dom spärrar av hela cykelbanan! Nog för att många är både blinda, döva och uppenbarligen lite tröga, men i många fall har vi ögonkontakt, men likförbannat kan dom inte säga åt hundkräket att masa sig över på rätt sida, eller gå över själva. Det har varit många gånger som jag med dödsångest har hunnit veja och undvikit att klippa hund/koppel med nån mm tillgodo, men likförbannat står dom bara kvar å glor! :huvet En vacker dag kommer jag att vadera cykeln, cykla i skinnställ och strunta i att veja, bara klippa kopplet mitt på. Hundägarens handled lär inte må bra, hunden är vara nån dm längre, och jag borde vara rätt trasig också, om jag inte hade haft skinnställ då. Sen är det bara att ringa Aftonbladet! :mad:

Prova

Min herre är möjligtvis inte svartskalle?
En del hundar reagerar väldigt annorlunda på svarta/gula människor om de inte är vana vid dessa.
verkar som om både fettsyror och rörelsemönster skiljer, vilket gör att hunden inte riktigt ser personen som en människa.

Naturligtvis skall du inte acceptera sådant beteende ändå.
Jag är mest nyfiken.

Här skulle jag vilja lägga in gubben som käkar popcorn men jag hittar den inte.

Jag är helt vanlig "white boy"! Och om det är vanligt förekommande att, som du säger, "svartskallar" blir attackerade så skyller jag fortfarande på hundägaren.

Och för att svara på påståendet "gå inte undan om en hund skäller på dig": Det är en vanlig reaktion när en hund kommer bakifrån/framifrån/från sidan och överraskar mig/skrämmer ihjäl mig!

Jag kan heller inte relatera sportojjar och hundar, inte förräns jag har en SPORTHOJ INKÖRD RÖVEN på bilen! Då är det ungefär som att bli attackerad av en skällande hund på trottoaren :hihi

Och för att svara på påståendet "gå inte undan om en hund skäller på dig": Det är en vanlig reaktion när en hund kommer bakifrån/framifrån/från sidan och överraskar mig/skrämmer ihjäl mig!

jag menade inte att reaktionen är fel, men de flesta människor har dålig kunskap om hundar; de likställer hundars mentalitet, psyke och beteende med människans och det kan inte bli mer fel. börjar man väl förstå psyket hos en hund (som inte är svårt) så inser man att de, mer eller mindre, är som förprogrammerade varelser som med enkla metoder kan förekommas.

kunskap är makt.

En fråga här !
Stannar du någonsin och talar om för människan att denna kanske bör flytta på sig och sin hund när det kommer en cyklist. Talar du om att du inte tycker det är okej att hunden hoppar upp på dig.

Folk är ju så jävla snabba idag att SKRIVA ut allt och klaga om allt till polare osv. Men att i vardagen kunna fråga eller rent av sätta någon på plats är dom helt ovetande om att man faktiskt får göra.
Stanna i 1 minut och säg vad du tycker, antigen förstår dom och försöker ändra sig, eller så blir dom tjuriga, mer än så är det inte.

Jag är helt vanlig "white boy"! Och om det är vanligt förekommande att, som du säger, "svartskallar" blir attackerade så skyller jag fortfarande på hundägaren.
Naturligtvis.

Var som sagt mest nyfiken.
tidigare trodde jag att det faktum att en del hundar reagerar på människor av annan etnicitet berodde på att personerna utstrålade osäkerhet pga annan syn på hundar i sin kultur.

Sedan pratade jag med en utställningsdomare som var svart.
Stor hundvana, uppvuxen i Sverige.
Men riktig blåneger.

Understundom fick han ta hjälp av ringsekreteraren eftersom hundar reagerade på honom.
Svårdömt.
Men:
Aggresivitet är oacceptabelt, oavsett hudfärg.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti