Hund på hojen.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag hade aldrig vågat ta med mig mina monster på tvåhjulingen. Ca 40Kg vardera och jättesnälla mot allt med två ben.
Får de korn på något med fler ben (som inte är hund) är det fetkört! Inget kan stoppa dem oavsett vad man försöker. Hade garanterat hoppat ur även i motorvägsfart........
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Är du inte riktigt klok? Ska du trycka ner valpen i denna låda? Du har ju fått till en livsfarlig konstruktion. Förutom att valpen riskerar att bryta nacken om han har huvudet på fel ställe när du tvärbromsar, kommer han att avlida av syrebrist i den lådan utan ventilation, för att inte tala om vilken temperatur det kommer att bli där inne en varm dag. Vilken klaustrofobisk upplevelse att bli nertryck där. Om du är rädd om din valp, släng denna misslyckade lösning
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur tänker ni i bil när ni behöver panikbromsa och hundfan kan åka flera Dm fram mot ryggstödet?

Är Sporthoj bara fullt av reflexvästar nuförtiden?

Är det 4 spännband och spänna ner hunden som ett X som gäller eller?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hur tänker ni i bil när ni behöver panikbromsa och hundfan kan åka flera Dm fram mot ryggstödet?

Är Sporthoj bara fullt av reflexvästar nuförtiden?

Är det 4 spännband och spänna ner hunden som ett X som gäller eller?
Nu är du väl jävligt dum i alla fall
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är du väl jävligt dum i alla fall

Nej, om det är farligt att hunden kan skramla runt lite i en topbox med utsiktskupol så måste det ju vara skitfarligt att dom kan skramla runt ännu mera i en bil?

Enda lösningen torde ju vara att spänna ner jycken med spännband så att den inte kan skramla runt alls

Till alla er som söker er till tråden för att få svar på hur ni tar med er er kompis på hojen, Googla, Sporthoj är fullt av säkerhetsknarkande kärringar (av alla kön) som har reflexväst och säkerhetsbälte när dom sitter på skithuset, för säkerhetsskull...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ställ den i solen, med en termometer i...utan hund.
Men står han stilla så är väl hunden ur lådan får man hoppas.
Man jag är 100% motståndare till att ha hunden på hojen, för det kommer inte att gå bra om man vurpar.
I sidovagn, ja det är bättre.
I bilen, i en riktig bur, inte dessa klena utställningsburarna som är dödsfällor är hunden nog säkrare än föraren.
B t w vad säger jordbruksverket om hund på hoj? Det är ju tydlga regler för hund i bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men står han stilla så är väl hunden ur lådan får man hoppas.
Man jag är 100% motståndare till att ha hunden på hojen, för det kommer inte att gå bra om man vurpar.

Nej, men det går ofta inte bra för människor heller när dom vurpar, det är en risk man tar.

Folk skjutsar ju sina flickvänner/fruar och sina barn på hoj, men det kanske bara är människor som hatar sina flickvänner/fruar och sina barn och vill dem illa?

Eller så räknar inte folk med att vurpa VARJE GÅNG

EDIT: Dom gånger jag tänker åka ut och vurpa eller fronta en långtradare lovar jag att inte ta med mig några passagerare alls faktiskt.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hunden har inget val, fru/flickvän har oftast det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hunden har inget val, fru/flickvän har oftast det.

Nu brukar jag inte köra hoj med hund, men ser min hund en fyrhjulig eller snöskoter och han inte är kopplad sitter han på den och gnyr och vill åka/springa brevid.

Jag tror han gör det valet heeeelt själv
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men står han stilla så är väl hunden ur lådan får man hoppas.
Man jag är 100% motståndare till att ha hunden på hojen, för det kommer inte att gå bra om man vurpar.
I sidovagn, ja det är bättre.
I bilen, i en riktig bur, inte dessa klena utställningsburarna som är dödsfällor är hunden nog säkrare än föraren.
B t w vad säger jordbruksverket om hund på hoj? Det är ju tydlga regler för hund i bil.
Oj då, raderade mitt inägg.

Jag tycker det är några saker som talar emot hund i toppbox, särskilt billiga boxar av okänd kvalitet. Vi testade några som gick sönder på alla upptänkliga vis, förutom den som föll av. Dessbättre inte någon bakom den gången och ingen hund..
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag håller med varför knöla in hunden i en burk och dra med sig den på motorcykeln.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag håller med varför knöla in hunden i en burk och dra med sig den på motorcykeln.

Varför inte?
Är man hundägare och inte har någon som kan ta hand om hunden när man är ute och åker så är det ju garanterat bättre än att lämna hunden ensammen hemma.

Har ni sett australiska cattle dogs, som hoppar av och på crossar i farten hela dagen?
Hundar är inte kristallvaser, hundar är tuffa och tåliga, möjligen med undantag för sönderavlade raser med ögonen på utsidan och nosar dom inte kan andas igenom, men såna brukar ju folk ha i handväskan


 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top