Hund ägare

Ricken skrev:
2141395 Jag skulle tveklöst sparka sönder och samman den människa jag såg som fysiskt ger sig på en hund. Kan även tänka mig att dänga den som ger sig på en hund fysiskt.

Det finns inga dåliga/farliga hundar, bara dåliga mattar/hussar...

Om du tänker dig en mördare med en kniv i högsta hugg som springer emot dig så kanske du förstår hur det känns för en hund rädd människa när det kommer en stor hund springandes emot en!! koppla hunden om man inte har koll på den!!!!

Cervantes skrev:
2141382 Min tankeställning har kanske inte så mycket med hoj körning att göra utan snarast senaste pickniken... Jag frun och sonen satt och åt en sallad i gräset och under 30 minuter kom fem hundar lösa förbi varav dom flesta utan hundägare som hade full koll på deras djur! Kan lätt erkänna att jag är rädd för hundar av större mott men det blir inte bättre av lösspringande schäfrar!!! Är det så svårt att förstå att alla inte tycker att en lösspringande schäfer i 70kg klassen utan pli INTE är gullig??? Främst blir man dessutom rädd för sin 14 månaders son som garanterat inte förstår att ha respekt för djuret utan springer efter.. :fatta!

Jaa det är off topic men blir såå iriterad på dom!!
Det där kan jag fullt förstå, tycker inte heller om folk som har undar men inte har nn jävla koll på den, jag har en schäfer, normal storlek på 40kg. Lite smårädd för barn, det fattar inte dom flesta barnen, utan springer efter oss när vi är ute och går och vill klappa honom. Många av dom förstår när jag säger att det har varit barn som har varit elak emot honom, men en del verkar ju vara tappad bakom en vagn.

Sen finns det ju som sagt hundägare som bra tycker att hundarna måste ju få hälsa, och när man säger nej så tror dom att man skämtar...

Vill bara tillägga att jag och min hund har sälan med oss kopplet när vi går (glömmer det) enda gångerna jag använder det är när jag möter andra hundar eller om jag ser på folk som jag möter att dom blir stela och drar sig mot kanten, annars går han bara vid min sida eler springer ute i skogen....

Ursäkta det långa inlägget, jag brukar bli irriterad när det pratas om hundar i negativt sammanhang..

Ricken skrev:

Har inget emot hundar utan snarare hundägare som inte förstår andras hundrädsla!

Jag låter aldrig mitt barn springa mot en hund utan tar han tar upp han i famnen men vill inte heller att en hund ska springa fram till mig utan vidare! Jag blir skitskraj för en hund som inte är i koppel!! kan villigt erkänna det!! och tycker det är sjukt obehagligt när en kommer springandes! Det jag menade med mitt inlägg med att dräpa hunden va givetvis om jag kände att min son i min famn va hotad av en hund som va lös och utan vidare kontroll!

Cervantes skrev:
2141405 Om du tänker dig en mördare med en kniv i högsta hugg som springer emot dig så kanske du förstår hur det känns för en hund rädd människa när det kommer en stor hund springandes emot en!! koppla hunden om man inte har koll på den!!!!
Men med ditt resonemang så skulle jag lika gärna kunna sparka ihjäl alla människor som kommer nära mig, eftersom jag är rädd för folk med knivar.

(Sen kanske inte just alla människor har kniv & attackerar mig, men jag är ju rädd så jag är ju ursäktad.)

Korkat resonemang, bara för du är rädd för ALLA hundar, så betyder inte det att alla hundar attackerar dig.
Det är alltså inget j-vla nödvärn att sparka ihjäl en hund, bara för den kommer nära.

Klart hunden ska hållas under kontroll & uppsikt, men nån måtta får det vara på reaktionerna.
(Du går ju knappast ut å slår ihäl alla bilister som kör för fort, bara för att några av dessa fortkörare kör ihjäl folk också.)

Min hund springer aldrig fram till andra, det får han inte. (Ser jag som självklart.)

Men likförbannat ska föräldrar skicka fram sina ungjävlar till min hund för att "hälsa på vovven", utan att fråga husse först.
Men det ger inte mig rätten att sparka ihjäl ungarna för det.
(Jo, ungar kan ju också vara farliga.)

Last edited:
War-psycho skrev:
2141432 Men med ditt resonemang så skulle jag lika gärna kunna sparka ihjäl alla människor som kommer nära mig, eftersom jag är rädd för folk med knivar.

(Sen kanske inte just alla människor har kniv & attackerar mig, men jag är ju rädd så jag är ju ursäktad.)

Korkat resonemang, bara för du är rädd för ALLA hundar, så betyder inte det att alla hundar attackerar dig.
Det är alltså inget j-vla nödvärn att sparka ihjäl en hund, bara för den kommer nära.

Klart hunden ska hållas under kontroll & uppsikt, men nån måtta får det vara på reaktionerna.
(Du går ju knappast ut å slår ihäl alla bilister som kör för fort, bara för att några av dessa fortkörare kör ihjäl folk också.)

Min hund springer aldrig fram till andra, det får han inte. (Ser jag som självklart.)

Men likförbannat ska föräldrar skicka fram sina ungjävlar till min hund för att "hälsa på vovven", utan att fråga husse först.

Menade inte att man ska ha ihjäl alla hundar som kommer fram till en utan om snarast om jag skulle känna att mitt barn va hotat så skulle jag försvara oss!! Jag uttryckte mig lite klumpigt först!

Ville mest uppmärksamma hundägare om att det kan va väldigt skrämmande för folk med stora lösa hundar!!

Cervantes skrev:
2141454 Menade inte att man ska ha ihjäl alla hundar som kommer fram till en utan om snarast om jag skulle känna att mitt barn va hotat så skulle jag försvara oss!! Jag uttryckte mig lite klumpigt först!

Ville mest uppmärksamma hundägare om att det kan va väldigt skrämmande för folk med stora lösa hundar!!
Dom flesta riktiga hundägare respekterar också det.

Dom flesta riktiga hundägare har bra koll på sina hundar, och låter dom inte springa fram till folk.

Tyvärr är det många idioter som skaffar hund numer, precis som med allt annat.
Och ingen lider mer p.g.a. dom än just oss seriösa hundägare. :mattias
Vi får hela tiden försvara våra hundar, mot andra hundar som flyger på en hela tiden, utan koll.

Sen får vi skiten för vad dom gör också.

Är också jävligt trött på dessa hundägare som inte kan sköta sitt hundägande!
Låter hundarna skita precis var som helst och sen låter skiten ligga kvar.
Sen tror dom att dom har sten koll på hunden när den är lös.

Höll på att klämma en liten stackare förra sommaren på ströget i stan, han hade lyckats slita kopplet ur handen på sin ägare och kom springande snett bakifrån och sprang typ 10cm framför mitt framhjul.Som tur var så körde jag sakta så jag hann stanna.Försöker få tag i kopplet (Mc handskar på så det var inte så lätt) samtidigt som jag klappar den ivriga lilla vovven som e jätte glad och inte fattar att han har varit nära döden.Men då får han se sin matte komma springande och drar iväg på nytt.
Den stackars tjejen var helt förstörd och sprang efter in i kyrkparken.
Tror det var en Jackrussel eller vad dom nu heter.

War-psycho skrev:
2141464 Dom flesta riktiga hundägare respekterar också det.

Dom flesta riktiga hundägare har bra koll på sina hundar, och låter dom inte springa fram till folk.

Tyvärr är det många idioter som skaffar hund numer, precis som med allt annat.
Och ingen lider mer p.g.a. dom än just oss seriösa hundägare. :mattias
Vi får hela tiden försvara våra hundar, mot andra hundar som flyger på en hela tiden, utan koll.

Sen får vi skiten för vad dom gör också.
Kan bara säga att jag är FÖR körkort på hund, eller nåt liknande...

Ricken skrev:
2141395 Jag skulle tveklöst sparka sönder och samman den människa jag såg som fysiskt ger sig på en hund. Kan även tänka mig att dänga den som ger sig på en hund fysiskt.

Det finns inga dåliga/farliga hundar, bara dåliga mattar/hussar...

Ja tycker bättre om hundar än alla andra djur men ja har också blivit biten av en stor schäfer och den fick smacka min knytnäve, hunden respekterar fortfarande mig sen den gången precis som det ska var igentligen.

Det är helt enkelt enklast att hålla hundarna kopplade på allmäna platser o ha dom lösa i tex trädgården/marker man kanske själv har.
Det finns ju faktiskt folk som blir livrädda av att bara se en lös hund på flera hundra meters avstånd!

War-psycho skrev:
2141432 Men med ditt resonemang så skulle jag lika gärna kunna sparka ihjäl alla människor som kommer nära mig, eftersom jag är rädd för folk med knivar.

Fast kan man likställa värdet på ett liv mellan en hund och en människa, bara sådär appropå korkat resonemang?

Ricken skrev:
2141491 Kan bara säga att jag är FÖR körkort på hund, eller nåt liknande...
Visst, när det blir lämplighetstest för att bli förälder.

Vilken idiot som helt får skaffa en unge.
Hur många våldtäktsmän, mördare, tjuvar m.m. hade vi inte sluppit om dom fått en ordentlig uppfostran, och ett ordentligt hem när dom växte upp ?

En dåligt uppfostrad unge, kan bli mycket farligare än en dåligt uppfostrad hund.
Dessutom finns det fler farliga kriminella, än farliga hundar.

Jag har inget emot "körkort" för hund, precis som med fordon & vapen.
Men ddå ska det fanimej också krävas "körkort" för att få bli förälder.

Caffe skrev:
2141506 Fast kan man likställa värdet på ett liv mellan en hund och en människa, bara sådär appropå korkat resonemang?
Jag kan iallafall använda den jämförelsen.

Där jag bor så är det mycket mer vanligt med farliga människor, än farliga hundar.

Men det ger inte mig rätten att ha ihjäl alla människor som kommer nära mig.

Poängen var alltså: Bara för man själv råkar vara rädd, så räcker inte det som ursäkt för nödvärn.
Det ska till ett riktigt hot också, t.ex. en anfallande hund, eller anfallande människa.
(Och inte bara att dom kommer nära.)

Last edited:
Det är sant, men körkort på ungar kommer nog inte att bli verklighet. Däremot så kanske det blir verklighet på hundar...

Jag har inte så mycket erfarenhet av att vara förälder, men jag har en hel del erfarenhet av hundar, har haft hund hela mitt liv, och fick en hundförar urbildning i lumpen.

Så mina åsikter är på hundens sida.

Men för att återgå till vad jag sa tidigare:

Vissa hojåkare gillar att skrämma hundar, med avgassmällar å dylikt. (Se tidigare i tråden.)

Sen gnäller andra hojägare på att vissa hundar skäller på & jagar motorcyklar.

Och att hojta om lagkrav på koppel, då ska man sanningsenligt kunna stå för att man aldrig bryter mot lagen själv.
(T.ex. fortkörning dödar fler än hundar.)

Summering: Det finns gott om dåliga hundägare.
Och det finns gott om idioter på motorcyklar som bidrar till problemet, genom att skrämma unga hundar.

Ömsesidig respekt vore önskvärt.

Dom seriösa hundägarna är dom mest utsatta för dom dåliga hundägarna.
(Olydiga hundar flyger oftare på andra hundar, än människor.)

Men det är vi som får skiten för vad dom dåliga hundägarna ställer till med.

Last edited:
War-psycho skrev:
2141511
Poängen var alltså: Bara för man själv råkar vara rädd, så räcker inte det som ursäkt för nödvärn.
Det ska till ett riktigt hot också, t.ex. en anfallande hund, eller anfallande människa.
(Och inte bara att dom kommer nära.)

Vad jag fiskar efter är att du förlöjligar Cervantes inlägg/synpunkt om hundrädsla. Hur många är inte rädda för spindlar och andra småkryp trots att de knappast är på väg att bli anfallna av nämnda spindel?
Människans psyke är för komplicerat för att man ska sortera in fobier under avd korkat.

War-psycho skrev:
Och att hojta om lagkrav på koppel, då ska man sanningsenligt kunna stå för att man aldrig bryter mot lagen själv.
(T.ex. fortkörning dödar fler än hundar.)

Med det där resonmanget så kan du ju inte ens öppna truten om du inte tar upp en gratislunch i deklarationen.
Avd. korkat!!

Caffe skrev:
2141558 Vad jag fiskar efter är att du förlöjligar Cervantes inlägg/synpunkt om hundrädsla. Hur många är inte rädda för spindlar och andra småkryp trots att de knappast är på väg att bli anfallna av nämnda spindel?
Människans psyke är för komplicerat för att man ska sortera in fobier under avd korkat.
Det var inte meningen att förlöjliga nåns fobier. (Det gjorde jag heller.)

Men det är skillnad på att vara hundrädd, och att sparka ihjäl hundar.
Och det tidigare ursäktar inte det senare.

Jag har inte på något sätt förlöjligat nåns fobi.

Caffe skrev:
Med det där resonmanget så kan du ju inte ens öppna truten om du inte tar upp en gratislunch i deklarationen.
Avd. korkat!!
Ja, du förstärkte faktiskt min poäng där. :)

Försöker alltså ge ett PERSPEKTIV på saker å ting.

Nu letar du bara saker att gnälla på, istället för att komma med nåt vettigt.

Last edited:
War-psycho skrev:
2141566 Det var inte meningen att förlöjliga nåns fobier. (Det gjorde jag heller.)

Men det är skillnad på att vara hundrädd, och att sparka ihjäl hundar.
Och det tidigare ursäktar inte det senare.

Jag har inte på något sätt förlöjligat nåns fobi.

Jag tror inte du behöver anta att det var någon som mena allvar med att han skulle sparka ihjäl en hund som kom nära heller.
Det förefaller ju lika sannolikt som alla tomtar som skulle spöa skiten ur "dom som inte kan skilja på ditt och mitt" :rolleyes:

Caffe skrev:
2141570 Jag tror inte du behöver anta att det var någon som mena allvar med att han skulle sparka ihjäl en hund som kom nära heller.
Nä, å då behöver ju inte du anta det värsta om allt jag skriver heller.
(Du vet nog mycket väl vad jag menar, men gillar bara att leta fel.)

War-psycho skrev:
2141573 Nä, å då behöver ju inte du anta det värsta om allt jag skriver heller.
(Du vet nog mycket väl vad jag menar, men gillar bara att leta fel.)

Jag behöver inte leta, du bjuder på ett överflöd.

Förlåt :näsblod

För övrigt är jag allergisk så jag kan inte sparka ihjäl ens en liten hund eller katt utan att riskera en rinnande näsa och kliande ögon :gnissla

Peter_vtr1000 skrev:

Du, ska du skriva i den här tråden får du f*n komma med något vettigt!

Back