Hund ägare

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Vad skall man göra mot dessa oansvariga människor? de låter sina hundar springa utan koppel (Speciellt på Lansvägen mellan Nyköping och Trosa, höll på att köra på en idag påga den var nästan vitt mittlinjen ) överallt, för mig som MC förare så känns det väldigt jobbigt när dessa varelser springer upp på vägen eller när de börjar vrål skälla och springa mot en när man kör förbi.

Själva fråga lyder: Skall man stanna och prata (Skrika) på dem eller vad skall man göra, för jag vill inte köra ihäl någon hund, och jag vill inte heller klota.

//Stenberg

vikto000 skrev:
2140337 Vad skall man göra mot dessa oansvariga människor? de låter sina hundar springa utan koppel (Speciellt på Lansvägen mellan Nyköping och Trosa, höll på att köra på en idag påga den var nästan vitt mittlinjen ) överallt, för mig som MC förare så känns det väldigt jobbigt när dessa varelser springer upp på vägen eller när de börjar vrål skälla och springa mot en när man kör förbi.

Själva fråga lyder: Skall man stanna och prata (Skrika) på dem eller vad skall man göra, för jag vill inte köra ihäl någon hund, och jag vill inte heller klota.

//Stenberg

Ja det är väll bara o stanna o skrika på dom , det skulle jag gjort , eller gjort fingret....

Enligt dig så verkar alla hundägare oansvariga! :confused:

Min hund springer inte efter motorcyklister och skäller och springer absolut inte på några vägar! :7peta

vikto000 skrev:
2140337 Vad skall man göra mot dessa oansvariga människor? de låter sina hundar springa utan koppel (Speciellt på Lansvägen mellan Nyköping och Trosa, höll på att köra på en idag påga den var nästan vitt mittlinjen ) överallt, för mig som MC förare så känns det väldigt jobbigt när dessa varelser springer upp på vägen eller när de börjar vrål skälla och springa mot en när man kör förbi.

//Stenberg

Stanna och visa ditt missnöje med att lägga en fet BURN på vägen !!!

( opps, såg att du köra 125'a och då kanske det blir svårt :hihi )

Audiman skrev:
2140351 Enligt dig så verkar alla hundägare oansvariga! :confused:

Min hund springer inte efter motorcyklister och skäller och springer absolut inte på några vägar! :7peta

Jag ber om ursäkt om det har framgått som att jag drar alla över en kam, Dem jag menar på är dem som är "ouppfostrade" hundar, och dem som går med sina hundar på landsväg utan gång kanten (kommer ej ihåg vad det heter)

//Stenberg

vikto000 skrev:
2140337Själva fråga lyder: Skall man stanna och prata (Skrika) på dem eller vad skall man göra, för jag vill inte köra ihäl någon hund, och jag vill inte heller klota.
Du kan ju börja med att snacka med dina hojpolare.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115476

Mr Helmut skrev:
2072862Slå av/på "bang"... (skrämma tanter)
Rolig rubik va.....

Läste av någon som brukade skrämma tanter med att motorbromsa och stänga av motorn på dödarknappen och slå på. Får bensin men tänder inte sen när man slår på så smäller det en del.:hihi

Är detta skadligt för motorn?
Teo skrev:
2074071 Helt sant! men Jag tänkte mer som en skrämma tanter och hundarhoj :tomten
Som man bara kör med lite då och då på rent jävelskap.
Dessa individer gör ju knappast hundarna lugnare precis. :kocko

Sen att man ska ha koll på sin hund ser jag som en självklarhet.
Det finns lika många dåliga hundägare som hojförare.

Men hundar som skäller på motorcyklar, gör det ofta p.g.a. just hojåkare som gillar att skrämma hundar på olika sätt.
Och såna valpupplevelser sitter i hela livet på hunden.

burner skrev:
2140356 Stanna och visa ditt missnöje med att lägga en fet BURN på vägen !!!
Se där... Ännu ett exempel.
Det där lär ju verkligen hjälpa problemet. :3freak

Audiman skrev:
2140351 Enligt dig så verkar alla hundägare oansvariga! :confused:

Inte min heller. :)

Last edited:
Jag blev jagad av en hund igår.
Jag låg bakom min polare som åkte moppe (och det gick ju då naturligtvis j*vligt sakta) när hunden var ca: 3 meter ifrån mig så kom vi ut till en större väg så ja kunde dra om min polare och åka :hihi

Varför skrika i första läget? Tror du kommer längre med att stanna och lungt och sansat förklara att det skulle sluta illa både för dig och hunden om du skulle klippt den med hojen. Förklara också att det är ägaren som kommer ses som vållande vid en eventuell olycka (strikt ägaransvar, gör hunden nåt fel är det ALLTID ägarens ansvar), och att det skulle resultera i en fet stämning/skadestånd för deras del. Ditt försäkringsbolag kan också komma att kräva in dom pengar dom fått betala ut för en olycka orsakad av lösspringande hund...

burner skrev:
2140356 Stanna och visa ditt missnöje med att lägga en fet BURN på vägen !!!

( opps, såg att du köra 125'a och då kanske det blir svårt :hihi )

:D Dagens citat!

Till att börja med är det inte lagligt att ha sin hund utan koppel!! sen tänker inte hundägare på att alla inte gillar hundar!! dom tycker det är så roligt när deras 70kg schäfer springer och jagar ens lilla barn.. skulle inte tveka att dräpa en hund om den kommer för nära o kopplad!! :fatta!

Cervantes skrev:
2141099 Till att börja med är det inte lagligt att ha sin hund utan koppel!! sen tänker inte hundägare på att alla inte gillar hundar!! dom tycker det är så roligt när deras 70kg schäfer springer och jagar ens lilla barn.. skulle inte tveka att dräpa en hund om den kommer för nära o kopplad!! :fatta!
Det är visst lagligt, så länge man har koll på den. :mattias

Och angående ditt sista påstående, så kan du räkna med samma bemötande från mig, om du kommer för nära. :kocko

War-psycho skrev:
2141104 Det är visst lagligt, så länge man har koll på den. :mattias

Och angående ditt sista påstående, så kan du räkna med samma bemötande från mig, om du kommer för nära. :kocko

www.naturvardsverket.se/allemansratten

Hund
Viktiga datum!
Under tiden 1 mars – 20 augusti får inga hundar springa lösa i naturen. ”Hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt” är Jaktlagens formulering.
Många tolkar det som fritt fram att ha hunden lös med argumentet ”Det står inte kopplad i lagen!” Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel.
Det är Naturvårdsverkets tolkning.
Lagens syfte är att skydda viltet under den mest känsliga tiden när djuren har sina ungar.
Då är till och med snälla hundar farliga.
De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större
parker och liknande.

Full koll även annan tid
Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. En lösspringande hund i naturen får kopplas upp av markägaren, eller någon som företräder markägaren.
Om hunden inte går att fånga in riskerar den att bli skjuten.
Samma öde kan drabba den hund som springer fritt bland boskap och har visat benägenhet att bitas.
Kopplingstvång i fjäll och skyddad natur I vissa fall gäller absolut kopplingstvång, och då finns inget utrymme för egna tolkningar av lagen.
I nationalparker gäller med stöd av Miljöbalken att hund ska vara kopplad.
I vissa nationalparker tillåts inte hundar alls.
Se vad som gäller i föreskrifterna för varje nationalpark på www.naturvardsverket.se.
I åtskilliga naturreservat gäller kopplingstvång, framförallt är det så i naturreservat med känsligt djurliv eller många besökare.
Se informationsskylten vid entrén till naturreservatet eller fråga din länsstyrelse eller kommun.

Ytterligare kopplingstvång
Med stöd av Jaktförordningen kan länsstyrelsen föreskriva kopplingstvång, såväl under tiden 1 mars – 20 augusti som annan tid på året.
Kopplingstvång gäller till exempel i en stor del av Östersjökustens skärgård.
Lokala regler om hundhållning i exempelvis friluftsområden och på motionsspår kan tas in i kommunens lokala ordningsföreskrifter.

Strikt ansvar
Hundägare har så kallat strikt ansvar för sin hund, och kan till och med göras
ansvarig för skada som hunden orsakar även om någon annan tillfälligtvis har
hand om den. I ansvaret ingår naturligtvis att känna till vilka lagar och regler som gäller.

Superbike Roger skrev:
Jo, det är ju deras tolkning ja.
Olika myndigheter har olika tolkning, speciellt som dom har olika arbetsområden.
(Inte mycket hojåkande vs. lösa hundar i naturreservat t.ex.)

Jag fattade mig enbart lite kortare, och med hänsyn till lagtexten.

Edit: Dessutom är ju knappast hojåkare speciellt duktiga på att följa lagen till punkt å pricka heller.

Last edited:
War-psycho skrev:
2141150 Jo, det är ju deras tolkning ja.
Olika myndigheter har olika tolkning, speciellt som dom har olika arbetsområden.
(Inte mycket hojåkande vs. lösa hundar i naturreservat t.ex.)

Jag fattade mig enbart lite kortare, och med hänsyn till lagtexten.

Denna regel tillämpas om hunden springer på FEL mark.....

"En lösspringande hund i naturen får kopplas upp av markägaren, eller någon som företräder markägaren.
Om hunden inte går att fånga in riskerar den att bli skjuten."

Superbike Roger skrev:
2141157 Denna regel tillämpas om hunden springer på FEL mark.....

"En lösspringande hund i naturen får kopplas upp av markägaren, eller någon som företräder markägaren.
Om hunden inte går att fånga in riskerar den att bli skjuten."
Men ska man hålla sig någosånär inom ämnet, så ska man kanske inte snacka om lagarna som reglerar lösa hundar i naturreservat, i det vilda, eller på privat mark.
För det är inte riktigt dom lagarna som reglerar hundar i stadsmiljön, kommunerna har ofta egna lagar som ibland påbjuder kopplingstvång, t.ex.
Men i grunden gäller det att hunden ska hållas under uppsikt, och ägaren har allt ansvar.

Man kan ju diskutera lagar å regler hur mycket som helst.
Men samtidigt är ju knappast hojägare speciellt duktiga på att följa de lagar som gäller för dom.

Grejen är att man ska ha ömsesidig respekt för varandra.
Hundägare ska hålla koll på sina hundar, och hojåkare ska ge fan i att försöka skrämma hundar med motorcykeln. (som vissa exempel ovan i tråden.)

Min tankeställning har kanske inte så mycket med hoj körning att göra utan snarast senaste pickniken... Jag frun och sonen satt och åt en sallad i gräset och under 30 minuter kom fem hundar lösa förbi varav dom flesta utan hundägare som hade full koll på deras djur! Kan lätt erkänna att jag är rädd för hundar av större mott men det blir inte bättre av lösspringande schäfrar!!! Är det så svårt att förstå att alla inte tycker att en lösspringande schäfer i 70kg klassen utan pli INTE är gullig??? Främst blir man dessutom rädd för sin 14 månaders son som garanterat inte förstår att ha respekt för djuret utan springer efter.. :fatta!

Jaa det är off topic men blir såå iriterad på dom!!

Cervantes skrev:
2141099 Till att börja med är det inte lagligt att ha sin hund utan koppel!! sen tänker inte hundägare på att alla inte gillar hundar!! dom tycker det är så roligt när deras 70kg schäfer springer och jagar ens lilla barn.. skulle inte tveka att dräpa en hund om den kommer för nära o kopplad!! :fatta!
Jag skulle tveklöst sparka sönder och samman den människa jag såg som fysiskt ger sig på en hund. Kan även tänka mig att dänga den som ger sig på en hund fysiskt.

Det finns inga dåliga/farliga hundar, bara dåliga mattar/hussar...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT