Slå av/på "bang"... (skrämma tanter)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Rolig rubik va.....

Läste av någon som brukade skrämma tanter med att motorbromsa och stänga av motorn på dödarknappen och slå på. Får bensin men tänder inte sen när man slår på så smäller det en del.:hihi

Är detta skadligt för motorn?

-----------------------------------------------------

Ytligare några saker.

När jag petar i 2ans växel smäller det väldigt mycket, mer än med dom andra växlarna uppfattar jag det som. Normalt?

Dummt att köra den på lågt varv under lång tid? (tänkte om den verkligen får upp oljetryck)

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2072862 Rolig rubik va.....

Läste av någon som brukade skrämma tanter med att motorbromsa och stänga av motorn på dödarknappen och slå på. Får bensin men tänder inte sen när man slår på så smäller det en del.:hihi

Ytligare några saker.

När jag petar i 2ans växel smäller det väldigt mycket, mer än med dom andra växlarna uppfattar jag det som. Normalt?

Dummt att köra den på lågt varv under lång tid? (tänkte om den verkligen får upp oljetryck)

Skönt att man har insprut då så man slipper beroendet av förgasarsmällar..

Mr Helmut skrev:
2072862 Rolig rubik va.....

Ytligare några saker.

fullgas, annars får du ingen soppa... skadligt å skadligt, det är väl inte det bästa du kan göra.. men skoj är det. :näsblod

tror inte du behöver oroa dig för oljetrycket... men du har en sporthoj, den ska inte köras sakta, ut å gasa med dig.

ang. tvåans växel har jag uppfattat detta som ett standard fenomen på de flesta hojar, ingen fara än, men se till å koppla ordentligt, vilket jag utgår ifrån att du redan gör.

Tror inte det är farligt, har hört att vissa ska ha sönder svetsarna på sina rör, men jag vet inte. Bara nåt jag hört.

Slänger in en relaterad fråga också, det funkar inte på min hoj! :4skrika Brukade funka bra på moppen, men det verkar inte gå längre. Hojen har det aldrig gått på. Har det nått att göra med att den är tvåtakt eller är det någon inställning som måste fixas? Jak vil smella! :tomten

Trashcan skrev:
2072895 Tror inte det är farligt, har hört att vissa ska ha sönder svetsarna på sina rör, men jag vet inte. Bara nåt jag hört.

Slänger in en relaterad fråga också, det funkar inte på min hoj! :4skrika Brukade funka bra på moppen, men det verkar inte gå längre. Hojen har det aldrig gått på. Har det nått att göra med att den är tvåtakt eller är det någon inställning som måste fixas? Jak vil smella! :tomten

vad har du för hoj? tvåtakt går å smälla med... men du måste göra rätt... öva på så smäller det säkert nån gång.. kom ihåg! Fullgas! lagom varv typ rnt 5000rpm skulle ja tro, sen är det ba å så av/på några ggr så smäller det säkert nån gång.. :näsblod

Fluxir skrev:
2072902 vad har du för hoj? tvåtakt går å smälla med... men du måste göra rätt... öva på så smäller det säkert nån gång.. kom ihåg! Fullgas! lagom varv typ rnt 5000rpm skulle ja tro, sen är det ba å så av/på några ggr så smäller det säkert nån gång.. :näsblod

:yoparty

Lyckades visserligen få till några smällar idag, men det var oavsiktligt och var dessutom mer tysta fnys och nysningar vid fullgas och inbromsning... :gnissla

Kanske borde täta det där hålet i röret?

På min gammla FZR så kunde jag slå av på dödaren, Vrida fullt och sen tillbaka igen, för att sedan slå till dödaren. Då pangade det för fulla muggar ! :hihi

kurre3 skrev:
2072882 Skönt att man har insprut då så man slipper beroendet av förgasarsmällar..

de har du rätt i men då är de ju mindre sport me insprut:D de kan gå ganska illa om man får en ordentlig förgasar smäll eller?

Valentinic skrev:
2073005 På min gammla FZR så kunde jag slå av på dödaren, Vrida fullt och sen tillbaka igen, för att sedan slå till dödaren. Då pangade det för fulla muggar ! :hihi

drar på - slår av på gasen helt - stänger av - sätter på..... det smäller till ganska bra faktiskt ( körde 6 timmar i lördags och 5 timmar i söndags:))

Fluxir skrev:
2072887 fullgas, annars får du ingen soppa... skadligt å skadligt, det är väl inte det bästa du kan göra.. men skoj är det. :näsblod

tror inte du behöver oroa dig för oljetrycket... men du har en sporthoj, den ska inte köras sakta, ut å gasa med dig.

ang. tvåans växel har jag uppfattat detta som ett standard fenomen på de flesta hojar, ingen fara än, men se till å koppla ordentligt, vilket jag utgår ifrån att du redan gör.

jo koppla ordentligt försöker jag men de känns ändå inte bra å lägga i 2an (pang)

Enligt uppgift så kan man göra "ventilsallad" med avgassmällar. När avgaserna expanderar under förbränningen i avgasröret så byggs ett högt tryck upp, detta kan trycka ner avgasventilen något. Lite för mycket i fel ögonblick så skulle ventil och kolv kunna träffas.

PMR skrev:
2073110 Enligt uppgift så kan man göra "ventilsallad" med avgassmällar. När avgaserna expanderar under förbränningen i avgasröret så byggs ett högt tryck upp, detta kan trycka ner avgasventilen något. Lite för mycket i fel ögonblick så skulle ventil och kolv kunna träffas.

okey de va ju sånt man inte vilel höra :hihi

du som kör retta är din 2a mer elak än dom andra vid växling?

Mr Helmut skrev:
2073122

du som kör retta är din 2a mer elak än dom andra vid växling?

Mellan ettan och tvåan är det mer klonk än mellan de andra växlarna, men så har det varit på i stort sett alla hojar som jag har haft, så det är inget onormalt.

Räcker ju med av och på utan att fullgasa. Det ända så vitt Jag vet som tar stryk är stoppningen i pipan, som var helt borta på min förgasarretta...

Jag vill ha en förgasarretta! :4skrika

Risken är väl att du dödar tändspolarna om du lattjar för mycket med dödarknappen.

Sen att framkalla misständningar är ju lite fjortis tycker jag.

Teo skrev:
2073144 Räcker ju med av och på utan att fullgasa. Det ända så vitt Jag vet som tar stryk är stoppningen i pipan, som var helt borta på min förgasarretta...

Jag vill ha en förgasarretta! :4skrika

Vad ska du med den till?! Provade hojen för första gången igår och... :skrämd :)

Jag fick en avgasknall så det lät piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip i öronen i ~30 minuter.

Detta orsakades av att jag försökte få igång en vintertrött hoj, fipplade en del med choken och/eller gas och gjorde den sur. Kopplade på bilbatteriet och sprutade in startgas i luftburken och startade, BANG piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip.

Sket nästan på mig, lät värre än att skjuta hagelbössa utan öronkåpor.

Nja, sådana smällar kan knappast vara bra för hojen, lite väl mycket tryck i en sådan smäll tror jag.

Jag "lyckades" med detta förra våren. Jag hade inte varit tillräkligt noga när jag monterade fast kylarslangarna, så ena tändstiftet badade i kylarvätska, och tände nångång ibland, då med en kraftig smäll.. Detta uppträdde givetvis inte hemma på garageuppfarten, utan jag hann givetvis komma några mil hemmifrån :fatta!

Ser inte nöjet i det där alls, och då är jag ändå vapenfetischist som älskar när det smäller.

Men jag är lite äldre än 14 iofs. :D

Får väl en extra avgaspoff nån gång ibland på HD'n men det är inget jag försöker få fram.

När jag vill att det ska smälla, så tar jag fram helt andra grejor. :hihi

don_tomazo skrev:
2073281 Vad ska du med den till?! Provade hojen för första gången igår och... :skrämd :)

Helt sant! men Jag tänkte mer som en skrämma tanter och hundarhoj :tomten
Som man bara kör med lite då och då på rent jävelskap.

btw, Körde du förbi liljeholmsbron igår?

Teo skrev:
2074071 Helt sant! men Jag tänkte mer som en skrämma tanter och hundarhoj :tomten
Som man bara kör med lite då och då på rent jävelskap.

btw, Körde du förbi liljeholmsbron igår?
Du, skräm gärna tanterna, men ge fan i hundarna. :mad:
(Dom kan präglas för livet.) :fatta!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey