Humlor är hårda! ops postade innan bilderna var uppe

Hahaha, ja djur är lite småkåta på fordon i rörelse verkar det som...

Har klippt lite av varje genom åren. Småfågel (gråsparv/pilfink) över kopplingshantaget sist... såg inte den flyga in, utan hörde bara ett "klick" och sen var det massa kladd o klet över handtag och kåpor, och förbannad blev jag. Trodde nämligen att det stod ungar bakom buskarna och kastade sniglar, men det visade sig vara inälvor :D

Fasaner ser också lustiga ut när man rammar dom... mycket fjädrar, lite som en "nuclear feather mushroom" :D

klippte en småfågel i 190 blås häromveckan, rätt i pannan precis ovanför visiret tog den, smällde till som fan!

hitta aldrig fågeln efteråt så den exploderade väl av träffen (eller flög in i skogen, låter coolare med explosion), enda som var kvar var en liten repa på hjälmen av näbben...

det sjukaste är att jag såg den komma som en scudmissil framifrån och från vänster typ, tänkte redan innan den träffa att "shiieeat det här blir nära" så jag hann faktiskt ducka nån centimeter (vi snackar ju mikrosekund här lixom), vetefan om visiret hade hållit för en smäll i den farten?

Yes självklart tog den bra på hojen, konstigt nog flög den därifrån som inget hade hänt heller. Kampduva :yoparty

Det måste vara en djävla låg sannolikhet för att det händer. Jag har varit med om någon gång att en fågel flugit in i sidan på hojen mellan framhjul och motor och den blev det inte mycket kvar av. Ett moln av fjädrar och en mycket död fågel. Enda spåren på hojen var lite blod på grenröret.

Jag sjäv väjer och parrerar dessa insekter..... Nä bara skojar smäller som pistol skott hela tiden och försök inte torka bort efterbörden i farten då får man ingen syn alls och blir det ändå jävligare det gjorde jag och fick titta med ett öga i 3 mil pga insekts jäveln innan den blev bort pollerad............. :)

Last edited:
På tal om fåglar i hjälmen! Detta var under den underbara moppeåldern..Jag och en polare hade varit och fiskat, samt övernattat i hans föräldrars stuga långt ute i skogen. Dagen efter är det dags för hemfärd. Hoppar på k50-82 och efer ett tag kommer vi till en lång nerförsbacke (grusväg) Ser i slutet av backen att det är något stort på vägen, och undrar vem f-n som släpat ut en stor sten mitt ute i ingemansland..
Kommer närmare i ca 80-90 blås och ser att " stenen" rör på sig.
Ska tillägas att jag har dålig syn och i tonåren var det inte ballt med brillor..
Som sagt så var stenen i rörelse och lyfter sakta:)
Panik!!! Bromsar...Händer ingenting med slitna däck på grus.
Smack så satt berguven mitt i intergralhjälmen:) Lyckas otroligt nog hålla mig kvar på moppen. Ser i ögonvrån fågeln flaxa in i skogen..
Kollar på polaren medans jag spottar fjädrar ur munnen (inget visir) och han håller självklart på att dö i garv...
Berguven överlevde, för en annan polares farsa var viltvårdare under den tiden och han hade varit och kollat att allt var ok med fågel f-n.

klippte en småfågel i 190 blås häromveckan, rätt i pannan precis ovanför visiret tog den, smällde till som fan!

hitta aldrig fågeln efteråt så den exploderade väl av träffen (eller flög in i skogen, låter coolare med explosion), enda som var kvar var en liten repa på hjälmen av näbben...

det sjukaste är att jag såg den komma som en scudmissil framifrån och från vänster typ, tänkte redan innan den träffa att "shiieeat det här blir nära" så jag hann faktiskt ducka nån centimeter (vi snackar ju mikrosekund här lixom), vetefan om visiret hade hållit för en smäll i den farten?

Ja. Fågel i 190 blås är nog inget som jag skulle sätta några pengar på att visiret håller för faktiskt. Chanserna att den överlevde är väl också rätt små misstänker jag. Jag har sett hur mycket det blir kvar när en fågel går in i vindrutan på bilen i närmare 160 blås. Såg ut som en stor insekt mosats ut över rutan. Det gick åt en hel del spolarvätska för att få bra sikt igen. Var nog en hel del tur att rutan faktiskt inte sprack.

Ooooo! humlor är otäcka, kan låta som pistolskott mot hjälmen 250+kmh

Otäckast hitills för mig var en trollslända på moppetiden som lyckades klämma sig in i utrymmet mellan hjälmen o örat.
Det blev ett oljud på ca 200 decibel när han försökte flyga därifrån:D

I "De fördömdas tempel" finns en scen när hjältinnan tror hon brutit en nagel och vänder upp handen och finner en halvmeter lång vandrande pinne eller dylikt helvete i handen.
Den hade jag krypande på insidan av visiret förra veckan i motorvägsfart!

Att ingen omkom i denna paniksituation är fortfarande ett mirakel... :D

Fick en geting innanför stället en gång. Va så jäkla varmt en sommar så jag körde med jackan öppen. Kom in på en skuggig väg som jag räknade ut omgärdades av träsk för jag fullkomligt pepprades av småskit! Sen helt plötsligt tog smärtan en vändning åt det mer brännande hållet. Jag skrek rätt ut i hjälmen men kunde inte stanna pga skymd kurva. Brände rejält en gång till och några hundra meter längre fram sopnitade jag i gruset breve vägen. Tittade ner i byxlinningen vid magen och såg ett gulsvart kryp som slött kravlade och glodde tillbaka upp på mig.
Lyckades sprätta den ur skinnpyjamasen och lärde mig att getingar dör efter de stuckits, men inte förrän de stuckits klart och stick-offret stampat på dom! :mad:

Fick en geting innanför stället en gång. Va så jäkla varmt en sommar så jag körde med jackan öppen. Kom in på en skuggig väg som jag räknade ut omgärdades av träsk för jag fullkomligt pepprades av småskit! Sen helt plötsligt tog smärtan en vändning åt det mer brännande hållet. Jag skrek rätt ut i hjälmen men kunde inte stanna pga skymd kurva. Brände rejält en gång till och några hundra meter längre fram sopnitade jag i gruset breve vägen. Tittade ner i byxlinningen vid magen och såg ett gulsvart kryp som slött kravlade och glodde tillbaka upp på mig.
Lyckades sprätta den ur skinnpyjamasen och lärde mig att getingar dör efter de stuckits, men inte förrän de stuckits klart och stick-offret stampat på dom! :mad:

Mina MC-polare undrar ofta varför jag kör med balacava/buff/halsduk även när det är 35 grader ute. Det beror på våra gulsvarta vänner. Fick en i halsen en gång, stack mig precis i "klykan" där bröstkorgen börjar och då sa jag "aldrig mer"... :)

Getingstick gör ONT!

Humla..

Jag körde med lite öppet visir när jag skulle göra min ''TOPSPEED'' run..
Mätaren stod på HISKELIGA 160 BLÅS!!:jisses:jisses
Så fick jag in en humla i glipan på hjälmen.. Den dog på fläcken :näsblod
Mitt kindben är hårt och jag fick ont och en stor röd ömmande fläck på kinden :mad:

Har ni någonsin fått en mås skit på visiret i 140 ?? Det small till utav bara helvete.. Blev träffad två gånger samma dag, en gång mitt på hjälmen och andra gången på visiret. Trodde att jag var beskjuten av boende på Bulten :brinnerup

/Petai

Last edited:
drog en bamsehumla rätt i ögat när jag hade visiret uppe. vet inte hur snabbt jag körde men bromssträckan kändes väldigt lång när man inte såg nåt. fick till slut stopp på hojjen och det tog ca en timme innan jag kunde öppna det öga som ej blev träffat, men kunde bara hålla det öppet ca 10 sekunder åt gången och sen blunda 20 sekunder. efter 3 timmars väntande kunde jag börja dra mig hemåt med ett öga och iom det utan avståndsbedömning. å så fick jag pausa med 10-minutersintervaller för att vila ögat. dan efter kunde jag se med båda ögonen men det tog kanske 3 dar tills ryckningarna va borta. så passa er för humlorna!

var glad att du inte bor i Afrika, en bekant som bott där berättade att de har stora otyg till insekter, nästan som små fåglar, han blev knockad av en när kan krockade med en av dom, mindre trevligt sa han, det gick nog inte mer än 90 km/h

fick inte bildserien att funka....

För något år sedan var det väl någon här på SH som hade lyckats köra på sveriges största insekt (någon skalbagge) och hade fotat den med en snusdosa som referensstorlek.

Jag googlade lite och hittade den här sötnosen:

goliathus_orientalis_preussi_1.jpg

Tuffa bilder!

Ne, kryp och insekter är inte kul när man åker hoj.
Fick en humla mellan ögonen i 70 för några dagar sen och tänkte då. "Fan, inte visiret öppet mera över 30!"

Sen idag fick jag en fluga i ögat i (hade självklart glömt vad jag hade lovat mig själv tidigare). Tog ett bra tag att få ut alla delar. Och sen när jag kommer hem och kollar så är det fortfarande massa flugdelar kvar i ögat så det var bara att pilla på...

klippte en småfågel i 190 blås häromveckan, rätt i pannan precis ovanför visiret tog den, smällde till som fan! vetefan om visiret hade hållit för en smäll i den farten?

Var precis slutet på 2an, 180kmh och en småfågel tog i nederkant av visiret (körde fighter).
Det resulterade i trasigt fäste, visiret klarade sig från sprickor men böt ut iaf.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman