humangos problems med bygget =(

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
faen aså..
har en massa småstrul med mitt bygge men har koll på de mesta. men har ju sänkt ner en dr800 totalt..den e lååååg.
mitt problem nu är att den ålar sig fram på vägen..faller lätt inåt..
varför? :va
de är väl när gaffelvinkeln blir för brant som den ska bli konstig..hur uppför sig en för flack gaffel?
funderar på om de e hjulen men tro inte de då jag tycker den inte uppförde sig så när den va låg fram o hög bak..
ska prova skifta men vill höra lite åsikter.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94894&page=1&pp=30

nån som har nåra tankar o funderingar om detta?
pleeeeese
:(

Om jag inte minns helt fel så hade Kamikaze kid samma problem på en av sina Fireblades han byggde,kolla hans trådar.

Mät upp avstånd, vinklar samt offset och använd sedan "Advanced Trail Calculator" för att kolla vilket försprång (trail) du har och labba sedan med det du kan ändra på (gaffellängd genom att skjuta upp gaffelbenen samt styrhuvudets vinkel genom att höja/sänka bak) för att få det rätt.

ozeo skrev:
2175197 kan de ha nåt med att gafflarna ligger längre ifrån centrum än vanligt.. :va njee :va
Ja, offset kan påverka en hel del. Om det är avstånd framåt du menar. Gaffelbredden påverkar inte geometrin, men kan ge mer flex.

ozeo skrev:
2175169 faen aså..
har en massa småstrul med mitt bygge men har koll på de mesta. men har ju sänkt ner en dr800 totalt..den e lååååg.
mitt problem nu är att den ålar sig fram på vägen..faller lätt inåt..
varför? :va
de är väl när gaffelvinkeln blir för brant som den ska bli konstig..hur uppför sig en för flack gaffel?
funderar på om de e hjulen men tro inte de då jag tycker den inte uppförde sig så när den va låg fram o hög bak..
ska prova skifta men vill höra lite åsikter.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94894&page=1&pp=30

nån som har nåra tankar o funderingar om detta?
pleeeeese
:(

Förmodligen har du annan offset då du förmodligen bytt krona för du har väl inte ändrat styrhuvudets vinkel?

RedBaron skrev:
2175207 Mät upp avstånd, vinklar samt offset och använd sedan "Advanced Trail Calculator" för att kolla vilket försprång (trail) du har och labba sedan med det du kan ändra på (gaffellängd genom att skjuta upp gaffelbenen samt styrhuvudets vinkel genom att höja/sänka bak) för att få det rätt.

Ja, offset kan påverka en hel del. Om det är avstånd framåt du menar. Gaffelbredden påverkar inte geometrin, men kan ge mer flex.

är nåt håll bättre eller sämre.
gafflarna e lixom längre fram nu.
ska börja med o laborera med höjden bak.
får se om de gör skillnad..
sen får man väl börja räkna på alla grejer. :3freak

sen så kamekaze kid hade inga problem rakt fram..

läste nu detta men framdäcket är 120 på en 3,5 tums..
bak lite värre..hur uppför sig ett för brett bakdäck?
160 på ett 4 tums..
ser inte dåligt ut men vad vet man..
sen så e de lite "plattare" men fram lite brantare.

Hej!
polarens TRX föll in i böjarna men det åtgärdades med att sänka 20 mm fram. Gjorde ett liknade ingrepp på en TDM, mycket bättre. Jag tror att du har förstort försprång (hävarm) fram och det gör att ditt däck faller in i böjarna. Sänk fram och/eller höj bak. Kapa lite i styrhuvudet (vinkla in det) :). Vad har du för fälgar (17")?

Tooby skrev:
2175753 Hej!
polarens TRX föll in i böjarna men det åtgärdades med att sänka 20 mm fram. Gjorde ett liknade ingrepp på en TDM, mycket bättre. Jag tror att du har förstort försprång (hävarm) fram och det gör att ditt däck faller in i böjarna. Sänk fram och/eller höj bak. Kapa lite i styrhuvudet (vinkla in det) :). Vad har du för fälgar (17")?

japp 17 tum
med denna bild kanske ni ser hur mycket den är sänkt..
:rolleyes:

från en stor ökenhoj till nå likn :)

Bifogat

• Photo0181.jpg
    Photo0181.jpg
    114.7 KB · Visningar: 196
Prova att höja bak. Sedan kan 160 däck på 4" bred fälg vara för mycket - Jag har 160 däck på 5.5" fälg

Edit: det ser ut som om du skulle kunna sänka fram oxå...Stämmer det?

Last edited:
ozeo skrev:
2176119 japp 17 tum

Kan du ta en bild på den övre kronan? Jag har läst i "motorcycle chassis design" och jag är ganska övertygad om att problemet har med försprånget att göra. Ju större försprång dessto större "stering-head drop" (ditt hjul faller in i kurvan). Har du då en liten skilland mellan styrstolpe och gaffelben och en stor styrvinkel får du ett stort försprång. Kryptiskt? (som tidigare: höj bak/sänk fram)

En annan sak som kan påverka vägegenskaperna är att svingen nu med obelastad hoj är istortsett är horisontell, med förare på hojen så pekar den nog uppåt. Och det skall inte vara bra för vägegenskaperna, svingen måste vara högre vid motor än vid bakhjulet. Höj den bak.

gixxer_1255 skrev:
2176636 En annan sak som kan påverka vägegenskaperna är att svingen nu med obelastad hoj är istortsett är horisontell, med förare på hojen så pekar den nog uppåt. Och det skall inte vara bra för vägegenskaperna, svingen måste vara högre vid motor än vid bakhjulet. Höj den bak.

japp..ska prova ta upp den först 2 centi o se hur den uppför sig..
blir morgondagens projekt.

Teo skrev:
2176235 cooool hoj!

den blir coolare :)

humangos e löst..
höjde den 2 cm bak..
tyckte stuket vart snyggare o vobblet helt borta..ville inte heller falla i svängarna :tummenupp

Tooby skrev:
2179895 Bild saknas :D Kul att det fungerade

hehe..ne nu få ni vänta tills swe streetfighter bla bla bla börjar..
då kommer de finnas bilder på en klar hoj som kommer väcka uppmärksamhet :banana

ozeo skrev:
2176119 japp 17 tum

Men dra helvete vad ball den blir då!

FreddaAbborre skrev:
2180498 Men dra helvete vad ball den blir då!

a ja vetefan..när jag kollar på bilderna så blir jag less o tycker den verkar bli ful men så fort jag kommer ner till garaget ler jag lite..'
de e en sån hoj som måste ses i verkligheten.

ozeo skrev:
2182635 a ja vetefan..när jag kollar på bilderna så blir jag less o tycker den verkar bli ful men så fort jag kommer ner till garaget ler jag lite..'
de e en sån hoj som måste ses i verkligheten.

Jag antar att du kommer jobba en del till på den men den kommer bli jävligt grym när den är klar. Ser ju inte alls ut som en offroad längre. Lite Paul Smart-Ducati över den nu.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP