Huggmärken i toppen! Illa?

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
I höstas gick en kolvring i min RGV250. Den släpades med i loppet så jag har får nikasilbehandlat om ena cylindern.

Även toppen tog lite stryk, flisorna från ringen har "knackat" märken i toppen så den är inte vacker. Men det är inget som sticker ut eller är löst men det är rätt mycket inhuggninger i den. Ska ladda upp en bild ikväll!

Med tanke på att det brukar vara fint polerat där så känns det ju inte riktigt bra! Påverkar det hur hojen går? Vad är det som händer?

brodin skrev:
Med tanke på att det brukar vara fint polerat där så känns det ju inte riktigt bra! Påverkar det hur hojen går? Vad är det som händer?
Det påverkar naturligtvis förbränningen, eftersom hack i "taket" kommer att skapa konstiga virvlar i förbränningsrummet. Om du sen kommer att känna nån effektförsämring är en annan sak och inte alls säkert. Men är det mycket som du säger är ju risken uppenbar...
Om det blivit skarpa kanter av allt hackande finns det även risk för glödtändning då dessa kommer att bli mycket varma, det lär du definitivt märka!

Vad du kan göra är som cRoC föreslår: försöka få det polerat så gott det går och sedan kanske plana toppen som kompensation.

Sen kan man väl få sk. hot-spots, ställen där toppen blir extremt varm vilket kan leda till att motorn börjar knacka.

Edit: Jasså, du han posta före mig...

Se till att det inte sticker ut nån vass kant som kan bli för varm bara. Det räcker.
/u

Samma grej hände på min ena cylinder. Jag slipade ner de värsta "utsticken" och kan inte känna att märkena har påverkat prestandan. Så fixa till det så gott du kan, å sätt ihop det hela. Tror inte att du märker någon skillnad. :tummenupp

Tack för svaren!
Här är bild på toppen. Jag har filat ner det värsta.

Bifogat

• topp.jpg
    topp.jpg
    69.1 KB · Visningar: 115
Tjena,
Det var inga dåliga märken. När du har så grova märken i squish-bandet så är det inte bra.

Om du inte har extremt ansträngd ekonomi borde du köpa en beg topp i bra skick och slänga den gamla. Vad kan en gammal beg RGV-topp kosta - 300-500 kr? Väl investerade pengar.

Nej, det där var la inte så snyggt. Se om du kan få tag i en ny topp.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti