Hugger till Ducati 748

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Har lagt ut frågan även på ducatiklubbens hemsida men får inget vetigt svar så jag tänkte se om det finns någon här istället som vet något. :)

Det är så att hugger på 748:an var det ett hål i sedan jag köpte hojjen. Tänkte då att jag köper en ny och det blev en från http://www.checkray.se/motor/kolfiber_listan.htm. Nu är det så att efter lite krångel med passningen så efter endast ca 40 mil så är det nu hål i denna också. Beror väl troligen på att bulan som är mitt på hugger ligger nära hjulet och studsar vid körning och slits ner. frågan är då vad är det man kan göra åt det. Checkray säger att dom aldrig har haft problem med den huggern dom säljer och den ser nästan exakt ut som den som satt på tidigare (troligen köpt på biscaya). Tänkte att den i alla fall skulle hålla en bra bit längre . Har kollat så att hubben sitter rätt (spänner kedjan genom att dra den motsols från kugghjulets sida sett) den har även varit inne hos biscaya som också kollade hubben i samband med nitning av kedjan. Värt att tillägga är att däcket har original dimensioner 180/55 r17. Checkray har gått med på att ta tillbaka den men frågan är ju om det är jag eller huggerns som är felet. Vill ju gärna ha ett stänkskydd men har inte hittat någon annan modell och då finns ju risken att det blir hål i nästa också.

//Dannelito
 

sportbike

Guest
Du menar att däcket skaver hål på huggern?
Huggern är ju monterad på svingen och rör sig i linje med bakhjulet, hur mycket luftspalt har du mellan däck och hugger?
Däcket kanske expanderar 2-3 mm i 200 blås, är det så tight?
Bild?
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Du menar att däcket skaver hål på huggern?
Huggern är ju monterad på svingen och rör sig i linje med bakhjulet, hur mycket luftspalt har du mellan däck och hugger?
Däcket kanske expanderar 2-3 mm i 200 blås, är det så tight?
Bild?

hmm jo det är ju ganska nära kan nog vara en kombination av däckets expansion och att hugger studsar ner. Hugger är nämligen inte direkt styv. om däcket hökar me 2-3 millimeter är den någ bara 1-2 mm kvar.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Vet att hugger från Ermax till z750 står det att man inte bör köra med Michelin pilot power och (har för mig det iaf) Dunlop sportsmart pga deras lite större vidd. Om nu minnet för mig inte är helt bortsupet! :hihi

Kanske är lite till hjälp, jag vet inte :)
 
Last edited:

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Ganska vanligt problem hade samma problem som dig.. Däcket expanderar när det blir varmt och kan bli för tajt...

Samma med vissa däck och deras profiler... Mer runda däck tar i ....

kolla frispelet efter att du kört däcket varmt...
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top