Huggande koppling

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Förut när jag hade min hoj inne på ava nämnde verkstadskillen att koppling högg när man slirade på kopplingen. Det berodde enligt honom på att kopplingskorgen var sliten och behövdes byta ut. Har kört med detta sen sen april och inte riktigt störts av problemet men har märkt att det finns där.

I måndags fick jag hem en ny kopplingskorg från ebay och tänkte idag byta men när jag tagit upp allt så kollar jag på korgen och det ser ju bra ut?! Lite märken men de är så man knappt känner dom med fingrarna. Jag har testat att byta olja också innan jag beställde korgen (från castrol till biltema) utan någon skillnad. Vad kan det då bero på att den hugger? Känner det vid 4k+ varv och slirande vid start.

Självklart tog jag bilder på sakerna så ni inte tror jag står här och ljuger :tungan

Skulle väll kalla det normalt slitage...
Det är värre på min RD350 med 4100mil på mätaren men jag har inga problem med hugg vid slirstart.
Men har du sakerna hemma och ändå bara ska ha nya kopplingen att ligga på hyllan så byt.

Monter følgende: 1stk 21471-40F00, seat, wawe washer og 1stk 21472-40F00, wawe washer. Monteres innerst mellom indre friksjonslammell og stållammell. Dette er originalt på K2-K4.

Skulle väll kalla det normalt slitage...
Det är värre på min RD350 med 4100mil på mätaren men jag har inga problem med hugg vid slirstart.
Men har du sakerna hemma och ändå bara ska ha nya kopplingen att ligga på hyllan så byt.
Andra kopplingskorgen är inte helt ny och jag tyckte att det såg ut att vara lika slitna. När jag kollat på slitna korgar så har det varit rejäla jack i den och då förstår jag att det inte fungerar som det ska.

Monter følgende: 1stk 21471-40F00, seat, wawe washer og 1stk 21472-40F00, wawe washer. Monteres innerst mellom indre friksjonslammell og stållammell. Dette er originalt på K2-K4.
Nu fattar jag inte mycket så sökte lite och hittade denna:
http://www.partzilla.com/parts/search/Suzuki/Motorcycle/2002/GSX-R1000/CLUTCH/parts.html
Där verkar det som att wave washer är längst in mot själva korgen. Eller fattade jag dig fel?

Andra kopplingskorgen är inte helt ny och jag tyckte att det såg ut att vara lika slitna. När jag kollat på slitna korgar så har det varit rejäla jack i den och då förstår jag att det inte fungerar som det ska.

Nu fattar jag inte mycket så sökte lite och hittade denna:
http://www.partzilla.com/parts/search/Suzuki/Motorcycle/2002/GSX-R1000/CLUTCH/parts.html
Där verkar det som att wave washer är längst in mot själva korgen. Eller fattade jag dig fel?

Seat, wawe washwe først(mot korgen), så wawe washer

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...